Gå til innhold

Datteren min har hatt 40 i feber i tre dager!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan det være? Hun er snark 2 år.

Legen som har vakt på legevakten i helgen stoler jeg ikke på, så han nekter jeg å gå til. Så får ta en tur på barneklinikken i morgen hvis hun er syk i morgen også.

Går den 4 barnesykdom i bhg., så kanskje det kommer prikker i morgen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm...ikkje godt å sei ka det kan vær... du skreiv lite om korsn ho e ellers...

men gå tel en oredentli lege iallefall!!

go bedrint tel snuppa di:)))

Skrevet

Vet ikke, men sønnen min hadde det også. Han hadde 40 i feber i 3 døgn, men så ga det seg det fjerde døgnet. Da jeg ringte legevakta sa de at de hadde fått en del tlf ang det samme, dvs feber uten andre symptomer. Pass bare på å få i henne nok drikke og ta henne med ut naken i ett min for å avkjøle henne hvis hun er ordentlig varm(det høres rart ut, men det hjelper), det var rådene jeg fikk. ellers ga jeg han pinex stikkpiller for å få ned feberen. Det kan jo være tredagers feber hun har fått?

Skrevet

Bare en tanke:

Du skriver du ikke stoler på legen som har legevakt i helgen.

Vel, dette gjelder din datters liv og helse, synes du at du som mor skal nekte å ta et sykt barn til legevakten bare forde du ikke stoler på han?

Jeg mener, han må da ha en viss lege-kunnskap siden han jobber som lege?

Tenk om det gikk veldig ille med dattra di, og du satt i ettertid å klandret deg selv forde du ikke oppsøkte lege........forde du ikke stoler på han....

Og hva har legen gjort som gjør at du ikke stoler på han?

Bare lurer

Skrevet

Jeg går heller til barneklinikken enn til legen på legevakten. Sist jeg var hos han legen på legevakten så begynte han å stille spm. til min datter på 22 mnd. Datteren min bare satt å skrek. Til slutt så han på meg og sa, kanskje mor kan svare istedenfor! Resten av tiden snakket han kun om at en legevakt var for akutte ting som f.eks. hvis en måtte sy et kutt. Datteren min hadde også da hatt høy feber i flere dager. Så jeg føler det ikke er vits i å høre det samme på nytt.

Men jeg hadde så klart gått til barneklinikken hvis jeg følte behov for det. Vet det er vanlig m feber i tre dager, derfor venter jeg til i morgen - for da er det den fjerde dagen. Jeg har tatt en urinprøve av henne (min mor er sykepleier og har utstyr). Men den var neg. Ellers er hun litt snottete og hoster litt, men ikke så mye.

Vil bare presisere nok en gang at jeg hadde tatt med min datter til lege i dag hvis jeg følte det var nødvendig!! Klart jeg tar min datters helse på alvor!!!

Må legge til at jeg har snakket med de på tlf. på legevakten.

Skrevet

Jeg vil bare motsi litt her.

Først så skjønner jeg det med liv om å gjøre.........

Men at barn har feber i 3 dager er ikke unormalt. Har 3 barn fra 1 til 11 år og gjett om jeg har vært igjennom feber tokter her.

Har selv også negativ erfaring med legevakt til og med fått feil medisin, så her i gården blir det ikke legevakt hvis det faktisk ikke er liv om å gjøre. Feber er ikke farlig så lenge barnet ikke får gjentatte feberfantasier/kramper og har hatt feberen mer enn 5 dager.....da skal en lampe lyse...

Til HI stol på deg selv du ser fort om ditt barn plages av annet enn feber og forstår deg veldig med legevakt.

Skrevet

Hva er den 4.barnesykdom ?

Skrevet

Fjerde barnesykdom blir også kalt tre-dagers feber. Sykdommen skyldes et virus i herpes-familien, men er ulik de variantene som forårsaker forkjølelsessår eller utslett i underlivet. Vanligvis går det mellom fem og 15 dager fra man er smittet til man blir syk. Typiske symptomer er høy temperatur i to til fem dager. Feberen kan være ledsaget av feberkramper, men hos de fleste barna medfører sykdommen lite plager. Idet barnet blir feberfritt, får det et rødprikkete utslett på magen, brystet, ryggen og etter hvert armene og ansiktet. Det er vanligvis ikke behov for annen behandling enn lindring av feber med rikelig drikke, lett påkledning og eventuelt et febernedsettende middel, for eksempel paracetamol.Tre-dagers feber rammer først og fremst barn i alderen et halvt til tre år. Innen tre års alderen har 90 prosent av barna gjennomgått sykdommen. Smittemåten og -varigheten er ukjent. Viruset rammer sjelden barn over den aktuelle aldersgruppen ettersom de fleste da er immune. Selv om tre-dagers feber gjerne blir kalt den fjerde barnesykdommen, er den korrekte betegnelsen den sjette barnesykdom. Meslinger regnes som den første barnesykdommen, røde hunder er den andre, vannkopper er nummer tre og erythema infectiosum er den femte. Hvorvidt tre-dagers feber okkuperer både "fjerde og sjetteplass" eller om det finnes en annen fjerde barnesykdom, vet jeg ikke.

- Christian Anker, spesialist i allmennemedisin

Skrevet

Takk for utfyllende svar:-)

Skrevet

Feber hos barn - når bør man kontakte lege?

Feber hos barn er den vanligste årsaken til at foreldre kontakter lege. Mange blir engstelige når temperaturen stiger. Professor Rigmor Austgulen ved Norges teknisk -naturvitenskapelige universitet advarer imidlertid mot det hun betegner som dansen rundt kvikksølvsøylen. Det er viktigere å se på barnets allmenntilstand og være obs på om det har smerter som tyder på øreverk eller annen bakterieinfeksjon.

I oppslagsboka «Barnets Helse» forfattet av den engelske legen Miriam Stoppard heter det at man alltid må kontakte lege når barnet har over 39 grader i mer enn 12 timer. Andre anbefaler å ringe lege hvis temperaturen blir over 40 grader.

Rigmor Austgulen mener det ikke er så vesentlig hvor lenge feberen varer så lenge barnet får i seg nok drikke og ikke har smerter eller andre symptomer på en alvorlig infeksjon. I denne sammenheng er kontakten med barnet av avgjørende betydning.

- Feber i seg selv er ikke noe særlig farlig symptom, sier hun.

Linker til deg.

http://www.helsenytt.no/artikler/feber_barn.htm

http://www.lekegrinda.com/Barnesykdommer.shtml

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&id=17&Itemid=89&sectionid=126

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...