Gå til innhold

Student i utlandet med "mamma-permisjon"?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i USA i litt over tre år som "utvandret" - mistet alle rettigheter og får heller ikke ha frivillig medlemskap i Folketrygden. Jeg flyttet hjem til Norge for en stund og "emigrerte" tilbake og fikk folkeregistrert adresse igjen. Flyttet så tilbake til USA, men denne gangen uten å melde flytting ut av landet. Jeg prøver nå å bli gravid og vurderer å melde meg opp til studie enten her eller i Norge, søke om lån ifra Lanekasse og så ta permisjon ifra studiet når babyen kommer. Da har jeg rett på fødselspenger og er dekt av Folketrygden i Norge.

Andre som har erfaring med dette?

Fortsetter under...

Jeg har et par innspill, som det er mulig du allerede vet om:

1. Etter det jeg husker maa ha vaert student i minst 6 maaneder foer barnet blir foedt, foer man kan ta permisjon fra et studie. Saa det er noe aa planlegge.

2. Naar det gjelder aa ha permisjon i utlandet snakket jeg med international student advisor paa universitetet mitt. Hun sa at international students (dersom du er paa studentvisum) fremdeles maa studere paa fulltid dersom de faar barn. Dersom man skal ha permisjon fra studiet maa man tilbake til hjemlandet i den tiden. MEN hun sa ogsaa at dersom en lege vil skrive under paa en soeknad om "Reduced Credit Load" kan det tilrettelegges for at studenter med smaa barn kan ta f.eks halvtidsstudier i permisjonsstiden i stedet for fulltid. Naa kan det jo hende du har greencard eller er paa et annet type visum, men ville bare nevne dette.

3. Saa har jeg et spoersmaal--mister man greencard/oppholdstillatelse i USA dersom man "emigrerer" tilbake til Norge? Akkurat naa er jeg her paa studentvisum men er gift med en amerikaner, saa det er ikke aktuelt akkurat naa--men mht. planlegging i fremtiden hadde det vaert greit aa vite.

Hei og takk for svar!

Nei jeg visste ikke at en må ha vært student i 6 måneder for å kunne ta permisjon... er dette virkelig tilfelle? (Akkurat som at man må ha vært 6 måneder i jobb?)

Svar til deg om man mister Greencard/oppholdstillatelse:

Tror (men er ikke sikker) at en kan være borte ifrå USA i opp til 12 måneder i strekk, men at en da må reise tilbake før en igjen kan reise ut. Vet at det også er mulig å søke om å få dette forlenget til 2 år.

Sørg for at Greencardet er gyldig når du reiser ut (at det ikke har "expired"), jeg reiste hjem til Norge og lot mitt Greencard "expire" og kom tilbake heldigvis før det var gått fire måneder, så jeg fikk sendt inn en forsinket søknad og fikk det innvilget på nytt (kort fortalt! Det var nok litt mere trøbbel inne i bildet enn dette!)

Det er noen regler om at en med utgått student visum må reise ut og vente en stund før en kan komme tilbake, men jeg ville sjekket opp litt rundt dette, jeg tror nemlig at dersom du er i USA og gifter deg mens du er er har de ingen makt til å sende deg ut av landet selv om Student visumet ditt går ut. Da har du rett på Greencard og oppholdstillatelse!

Andre som kanskje har litt sikrere svar enn det jeg kunne bidra med?

Hei,

Det er en stund siden jeg har fulgt med paa denne traaden, saa "svarte" ikke paa svarene dine. Det stemmer at man maa ha vaert student i 6 maaneder foer man kan ta ut permisjon fra laanekassen. Det er nok for at folk ikke bare melder seg opp til studie for aa ta permisjon. Kanskje du kan planlegge litt rundt dette--og faktisk ta f.eks en mastergrad med tiden. I USA har man jo f.eks ett-aarige mastergrader.

Naar det gjelder visum maa jeg nok dessverre tilbake til Norge, ja. Litt komplisert dette her, men jeg maa tilbake i 24 maaneder enten jeg er gift med en amerikaner eller ikke. (Grunnet et stipend jeg har motatt--og ja, naar det gjelder dette stipendet er de kjempestrenge. Hvis man "bare" faar fra Lanekassen gjelder helt andre regler.)

Takk for svar paa immigrasjonsspoersmaal. Skal huske paa det paa langsikt naar jeg evt soeker om noen aar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...