Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #1 Skrevet 6. januar 2007 Mini nærmer seg året og barnelegen som satte diagnosen sa den gang (mini var 9 uker) at når han rundet året skulle vi introdusere melk igjen. Jeg lurer på hvordan? Skal vi prøve med vanlig mme eller kumelk? Blir kjempe glad dersom noen vil dele erfaringene sine med meg :-)) Han mente også at det var gode sjanser for at intolleranse var blitt borte når han ble 1 år, noen som har barn som er blitt friske?
1974 Skrevet 6. januar 2007 #2 Skrevet 6. januar 2007 Heisan, vår datter er nå 15 mnd, hun fikk diagnosen laktoseintoleanse og når hun var noen uker gammel. Ved 1 års alder begynte vi sakte og forsiktig å gi ting med melk i...feks middag med litt melk i saus feks...bare en teskje første gang...vi har så gitt litt yoghurt og litt ost feks...nå som hun er 15 mnd spiser hun daglig 1 yoghurt (litago....den er laktose redusert...), gjerne smør på knekkebrød eller skive...spiser ost, og melk som er kokt...dvs fiskeboller i hvit saus feks..har enda ikke gitt hun vanlig melk å drikke og heller ikke mme med kumelk..vår datter virker å tåle melk bra i små mengder iallefall...men vi tar det sakte og gir mer og mer...så blir spennende å se.. At hun får yoghurt og ost feks gjør at vi slipper å gi noe kalsium tilskudd.. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #3 Skrevet 6. januar 2007 Tusen takk for svar 1974 :-) Du er forresten født i samme år som meg ;-) Fikk dere beskjed om å gjøre det slik av en doktor eller? Blir spennende å prøve og håper virkelig at han tåler det!! Hva er faren med å prøve med større mengder egentlig?
1974 Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Hei igjen Faren ved å prøve større mengder er skikkelige magesmerter og løs mage (dvs var iallefall slik vår datter hadde det da vi fikk diagnosen for mange mndr siden). Vi fikk to forskjellige råd fra to leger....ene rådet fra legen på helsestasjonen var...sjokk test...dvs pøs på med masse melk...og se an reaksjon...ha opphold og prøv igjen etter noen dager....dette var liiiiiiiiite fristende....så glad for råd fra fastlege som var ....ta det sakte men sikkert....så det rådet hørte vi på og har utfører...har gått veldig fint hittil iallefall:) Vi fortsetter med mme basert på soya til frokost og kvelds...lege sa det var helt ok..og at vi gradvis kunne bytte ut med vanlig melk...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 Takk for svar igjen ) Lurer egentlig litt på om vi kanskje skal blande ut litt Nan og blande dette i Nutramigen for å teste. Tror ikke du at det er lurt å teste det slik før vi prøver vanlig kumelk?
1974 Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Mme inneholder en del næringsstoffer som ikke er i vanlig melk så sånn sett er det jo greit å ta nan istedet for vanlig melk å blande med nutramigen. Men vi prøvde først med yoghurt som har veldig lite laktose og hvitost som har lite...og så melk som er kokt...dvs i hvit saus feks..ikke prøvd nan eller annen mme enda. Men har vurdert å prøve grøt som har mme pulver.
1974 Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 Jeg har inntrykk av at hun nå kan spise det meste av mat med melk i...og at hun får nok kalsium i seg via yoghurt og ost og smør etc...så har ikke noe hast med å gi hun vanlig drikke melk enda...men skal prøve det og etterhvert...av og til er det litt vanskelig å prøve for kan få løs mage av andre matvarer...som banan feks opplevde vi at hun fikk mageknip av..og får løs mage når får tenner...så ble noen ganger usikre på om var laktose eller annet når hun ble dårlig i magen...så gjelder å prøve og prøve...Krysser fingre for at deres lille tåler melk nå!! Her går det iallefall veldig bra nå med melkeprodukter.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 Tusen takk for at du deler erfaringene dine så langt med meg ) Ja håper virkelig det går bra med begge to! Sikkert lurt å ta det gradvis ja og er nok ikke alltid like lett å vite hva som virker på magen. Kanskje jeg skal forsøke med en ts youghurt eller to når han passerer året ) Lykke til videre med jenta di )))
1974 Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 Ja, jeg ville prøvd yoghurt først...hehe..dvs jeg gjorde jo det da...og prøvde tidlig på dagen så hun skulle få slippe evt magesmerter om natten...gikk helt fint...heldigvis..og yoghurt har så lite laktose så om reaksjon så blir det nok ikke så ille...lykke til uansett hva du velger å begynne med:) Fortell gjerne om erfaringene dine når du har forsøkt litt:) Jeg søker av og til på nicket mitt for å se om noen har skrevet noe til meg:)
winneboo Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 Begynn forsiktig med matvarer med melk i, å ikke ren kumelk. Jenta mi på 15mnd tåler nå matvarer med melk i, men ikke å drikke kumelk så vi har fått beskjed om å vente til hun er 2år med å prøve igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå