Gå til innhold

Sykemelding ved overgang fra redusert til full stilling...?

Anbefalte innlegg

Dette er litt komplisert, men jeg håper noen kan hjelpe. Jeg var tilbake på jobb i august etter svangerskapspermisjon, og har jobbet redusert hele høsten. Fra nyttår har jeg gått over i 100 % stilling igjen. Problemet er bare at jeg nå er gravid med nr to, og jeg er såpass dårlig at jeg ikke tror jeg orker å jobbe stort lenger (termin til sommeren). Er det noen som vet hva som skjer hvis jeg blir sykemeldt feks fra midten av januar? Jeg har da jobbet 5 måneder redusert + noen dager i 100%-stilling. Håper noen kan svare :-)

Fortsetter under...

Din arbeidsgiver utbetaler 100% lønn de første 16 dagene i sykemeldingsperioden,og etter dette er det trygdekontoret som står for utbetalingene. Det vanlige er at de regner gjennomsnittet av det du har jobbet siste 4 uker, men hvis det har vært stor sprik i lønnsutbetalingene dine regner de gjennomsnittet 3 mnd tilbake. I din situasjon har du rett på 100% lønn også fra trygdekontoret. Dette fordi sykepenger skal dekke det reelle inntekts-tapet. Hadde du vært i jobb hadde du jo tjent 100% lønn. Har lest på trygdekontorets hjemmesider at dette gjelder når man går opp i stillingsprosent under svangerskapet. Det er lønningskontoret sitt ansvar å oppgi at du har gått opp i stilling, men råder deg uansett til passe på for det blir ofte gjort feil. Snakker av erfaring. Du får også opparbeidet deg rett til fødselspenger da sykemelding blir regnet som arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...