Gå til innhold

Kortere perm ved fødsel før termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at dersom man føder før termin, mister man tilsvarende antall dager av permisjonen. Vil det si at permisjonen forkortes og at far må tidligere ut i sin perm? Dette høres helt idiotisk ut, noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går ut i permisjon tre uker før termindato, og da settes datoene for resten av permisjonen. Det vil i at dersom du føder to uker etter termin får du ikke to uker ekstra på slutten, men du mister heller ikke noe hvis du føder før termin bortsett fra de ukene du skulle gått og kost deg med magen og ventet på termindato:)

Skrevet

Takk for svar. Dersom du føder to uker før før termin, vil det jo si at du må tilbake på jobb to uker tidligere enn forventet, ikkesant? Ellers får man jo lenger perm sammen med barnet enn hvis det kom på termindato.

Eller misforstår jeg nå???

Skrevet

Føder du før termin går du likevel tilbake på jobb som om barnet kom til termindato. Altså mer tid med barnet. Går du derimot på overtid får du kortere tid med baby før du må tilbake i jobb. Nok en grunn til alle de frustrerte "jeg er på overtid"-innleggene:)

Skrevet

Er det en ny regel?

Før var det iallefall slik at du måtte ta 3 av ukene før fødselen, og fødte du før termin mistet du de siste dagene.

Skrevet

Fant dette på NAV sine sider.

Mors uker

Din stønadsperiode starter senest tre uker før fødsel (termindato). Dersom du ikke tar ut, eller dersom fødselen skjer i denne tre ukers perioden, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Disse tre ukene kan ikke overføres til etter fødselen.

Skrevet

Flott Mammaja :-) Det var oppklarende!

Lurte litt på dette selv... *knipe igjen til terminen*

Skrevet

Så rart.. Jeg fødte før tida sist... Det gjorde ikke noe utslag på persmisjon.. De hadde allerede satt datoen for når jeg skulle begynt å jobbe igjen. Den ble ikke endret... Du starter jo permisjonen tre uker før. Føder du da to uker før termin, blir det jo to uker "ekstra" med barnet før du må ut i jobb igjen.. Var sånn for meg ihvertfall.. Blir aldri klok på disse tinga. De skriver ting så jææævlig vanskelig innimellom syns jeg.

Skrevet

Man skal uansett få brev fra nav med bekreftelse på datoene, så det er jo bare å se på datoene i brevet fra dem, etter babyen har kommet... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...