Gå til innhold

#¤%&/!?#`s amming :-/

t-79 og Jakob+ spire:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

ååååååå, jeg blir gal snart...... i tre dager har lillegutt hengt i puppen; første dagen hver 1,5 time på dagen og hver time på kvelden, andre dagen hver andre time på dagen, og hver 1,5 tie på kvelden- i går hver 3 time på dagen, hver 1,5 time på kvelden....kjempe slitsomt, men jeg har biti tenna sammens og tenkt at det blir jo mer melk av dette- og det trenger vi jo sårt....

men i går kveld da, etter han hadde fått pupp hver 1, 5 time virket han fortsatt sulten når vi skulle sove, så jeg skulle gi han litt ekstra- herergud;småttisen drakk opp 80 ml mm og 80ml mme........ Altså 160 ml.... hva er det som skjer??? hvorfor er han så sulten etterpå tro??? han legger jo masse på seg og alt...... jeg blir gal snart jeg, av dette amme stresset..... har i tillegg en sprekk i brystvorta som åpner seg hver gsng han suger, og det gjør driiiitvondt, også tror jeg at jeg har sopp:-( (skal til legen for dette på mandag da)

Er det noen som skjønner noe av dette?? Han får jo nok mat om dagen, men hvordan kan jeg ha så lite om kvelden?? jeg gjør virkelig alt jeg kan, pumper, legger han til ofte, drikker ammete, spiser havregrøt......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars, får vondt av deg. Jeg er ingen ekspert på det her, heller nybegynner. Men tenkte bare å gi deg et par tips, vet ikke om det funker :-) Har du prøvd skjold? Da komme melken lettere, jeg bruker det til vesla som er prematur. I tillegg litt nesespray, )sånn oxythin, er ikke sikker på om det er navnet, men sånn utdrivningsspray, legen din kan skrive det ut) på kvelden for at melken skal komme lettere ut om jeg er sliten og gjerne litt stressa. Skjoldet kan verne brystvorta di kanskje til du er blitt bedre, siden han tar flaske vil han sikkert skjønne skjoldet også, det verner vel evnt mot at han får sopp i munnen også, om du har det? Er ikke sikker altså :-)

Skrevet

Vondt'en blir sikkert bedre når du får medisinert soppen, ble ihvertfall det for meg. Vær flink å smør skikkelig, bytt bh/innlegg hver dag og vask alt skikkelig. Soppen blir borte, MEN det tar tid!...

Nå skriver du ikke hvor gammel lillegutt er. Mine to har vært kveldsmasere de første ukene. Lå konstant ved puppen hele kvelden. Det går heldigvis over! Fra 3 mndr er det meste fryd & gammen ihvertfall!

Kanskje du har økedager, forresten? Det skjer plutselig, da maser de fryktelig en to-tre dager, og så går man tilbake til normalen.

Gir du en eller to pupp per måltid? Pass på å ikke bytte pupp for raskt. Da får han bare i seg "tørsteslukkeren" og ikke den fete melken som gjør ham mett. Vet det er fort gjort å bytte pupp for raskt når de kaver så fælt, men med mine hjalp det å være standhaftig. La dem suge ved pupp 1 til de slipper, så rap, ny runde på samme pupp, rap og så en liten påtår fra den andre. Eldstemann brukte 1 time per måltid, yngstemann 15 minutter...

Skrevet

Takk for svar og tips :)

Skal prøve skjold nå... håper han tar det!!

Lillegutten er 5 uker på mandag.... og han hadde så fin en 3 timers "syklus" helt til disse dagene her... har slitt med lite melk på kvelden hele tiden, så han har fåt tillegg før han skal sove... hadde liksom håpet på at denne puppehengingen skulle gi mer melk jeg da, men mista helt motet i går kveld når han supa i seg så mye ekstra- han kan jo omtrent ikke ha fått noe fra meg :-( jeg pumper meg for å øke også, men kommer lite da!!

Herk er det iallefall- håper virkelig det går seg til fort detta her- for det er utrolig slitsomt........

Skrevet

Of :-S Det er ikke lett, til tider kan hele ammingen bli mer frustrasjon enn den gleden alle bøkene skriver om har jeg inntrykk av :-( Jeg får ut mindre på kveldene når jeg pumper jeg også, enn i forhold til feks morgenen. Jeg måtte fullpumpe pga vesla ikke spiste selv de første to ukene nesten, det er skikkelig slitsomt. Om du har mer melk på dagtid kan du jo prøve en liten periode å pumpe etter hvert måltid, og samle alt i en flaske. Slik at du kan gi det på kvelden istedenfor mme kanskje? Jeg gjorde det når melka mi sank litt, og 3-4 dager etterpå satt jeg med spreng igjen, eller rettere sagt sitter. :-) Slitsomt, men kanskje det virker :-) Jeg skjønner deg godt, helsesøster begynte å pushe på meg, og selv om jeg visste jeg hadde nok melk ble jeg helt stressa og begynte å gråte pga presset. Prøv deg frem, og klarer du det ikke er du ikke noe dårligere enn de som får det til! :-)

Masse lykke til.. og en stooor motivasjonsklem.

Skrevet

ååå, tusen takk for et motiverende svar :) jeg prøver å pumpe, men det kommer jo så lite,.... men, i dag er det faktisk litt bedre, prøvde m skjold i sted og det gikk kjempefint:)

jeg prøver å slappe helt av i dag og ikke stresse m dette, og det går faktisk bedre da....

stor klem

Skrevet

Å så bra! Det var godt å høre. Jeg vet alt om å være frustrert over hele ammegreia. Satt på pumperommet på barsel, med babyen 4 etasjer over oss, med barnepleiere som hang over meg for å dra meg i puppen og stresse meg opp, mens det bare kom noen dråper nedi flaska. Så jeg vet hvordan det føles å ikke få det til :-) Men kjenner også følelsen når det plutselig løsner og man som du sier, klarer å slappe av og dermed merker ting blir lettere :-) Så dette var good news :-D

Skjoldet er mamma'enes redning i nødens stund har jeg funnet ut! :-) Så bra det fungerte for deg også. Slapp av og nyt at det ikke gjør vondt :-)

Masse lykke til... har akkurat fått koblet av min 3,5 ukers gamle baby selv, etter å vært foringsmaskin og sutteknapp i over en time :-D

klem :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...