Gå til innhold

Gjorde jeg feil?( Føler meg som dritt nå)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jenta ble født begynte jeg å røyke igjen, jeg hadde så dårlig samvittighet og amminga ble det mindre og mindre av siden jeg ventet helst 3-4timer etter røyken til jeg amma.

Og det var det alle sa, Vent 3 timer før du ammer igjen

Jeg var full av skam og skyldsfølelse for jenta mi fikk mer mme en mm,

Så jeg slutta det helt da det var gått 3 måneder og melka hadde det blitt bare mindre og mindre av.

Og nå får jeg høre at til rusmisbrukere sier de amm i vei, mm er det beste uansett.

Og da jeg fikk høre at veninna til ei veninne både drakk(ikke ofte),røykte og fikk medisiner(som holder henne bort fra sterke dop) og Fullammet på toppen, begynner jeg føle at jeg har gjort feil.

Hvorfor sa ingen til med at det Er lov å amme selv om man røyker???

Greit nokk, ikke bra men det er jo uansett det beste for babyen.

Blir så sinna, for den dama går til og med til barselgruppe hvor de får medisiner og får sitte der å amme snakke med andre dophuer om hvor vanskelig det er...

Hvorfor var det ingen som oppmuntret meg til å fortsette å amme, bare klaging- slutt å røyk,ikke amme å røyk,vent maaange timer før du ammer, barnet blir avhengig og skadet osv...

Så sitter de fan meg og oppmuntrer dopmisbrukere til å amme uansett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!HVA F***!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er sint og fortvilet, men du gjorde alt i beste mening! :) MME er ikke rottegift, du får nok en sunn og frisk baby. Jeg synes ammingen går for langt når man oppmuntrer narkomane og personer som bruker medisiner til å amme, men det er nå min mening.

Skrevet

Okay, du gjorde ikke feil, men du ble feilinformert. Vesentlig forskjell det!! Selvfølgelig er det best om man kutter røyken, men klarer man ikke det, så anbefales det at man ammer også røyker etterpå. Da er det "greit" å amme igjen når barnet blir sulten etter en 2-3 timer. Burde ikke være noe problem det.

Og som hun andre her skriver, mme er ikke rottegift og du er heller ingen dritt :))

Vet du, stefaren min ble oppfostret på geitemelk han (er fra marokko) og jammen ble det ikke folk av han også :))

Men synes det er rart at du ble "presset" til å ikke amme og røyke, mens dopmisbrukere ble oppmuntret til å amme..

Skrevet

Jo det blir nokk menneske av babyn ,men føler meg jo litt truffet når man man får høre slikt i ettertid

Takk for oppmuntringa, det behøvdes:)

Skrevet

Jeg blir så på gråten når jeg leser om mødre som røyker og drikker.

Det er helt vanvittig. Det er helt umulig å fatte at noen gjør sånn mot barna sine. Når jeg tenker på hvor mye jeg elsker barnet mitt blir jeg skikkelig deppa av å tenke på hva andre babyer blir utsatt for.

Hva er så det som gjør det så vanskelig å kun gjøre det beste for barnet? Jeg hadde ikke klart å gjøre noe annet.

Vondt å tenke på at det ikke faller seg naturlig for alle mødre.

Mamma med sart hjerte.....

Skrevet

Glemte du å nevne dopmisbruker mammaene, eller er ikke det så ille? Forstår du kanskje narkomanes avhengighet, men ikke røykerens eller alkoholikerens? Du skjønner ikke avhengigheten. De er ikke mindre glad i barna sine..

Skrevet

Bra Sweet Amber :-) Mange ganger så tror jeg at en person må ha vært i "ulaget" selv for å kunne forstå andre! Jeg kjønner veldig godt og blir passe irritert når noen kommer med sånt!

Skrevet

Det jeg skjønner er at mennesket er mye sterkere en de man skulle tro og jeg hadde gått gjennom ild og vann for mine barn. Og ikke røyke, drikke eller dope seg er svakt ja men man kan få hjelp.

Med andre ord, ingenting er umulig hvis MAN BARE VIL DET NOK!

MAMMA MED SART HJERTE

Skrevet

Og ikke røyke, drikke eller dope seg er svakt ja?

Skrevet

er det så vanskelig å skjønne hva jeg mente? neppe

Skrevet

Kjære "MAMMA MED SART HJERTE".

Regner med at du er dønn perfekt. På absolutt alle plan.

Eller... Tipper det er enda mer skadelig for barn å vokse opp med en fordømmende mor, med så liten toleranse for at vi er forskjellige, med tanke på hvor vi har vår styrke osv.

Til HI, ikke tenk mer på det. Det som er gjort er gjort. Barnet ditt vokser nok opp med like gode forutsetninger som så mange andre barn. Men kansje du skal fortelle deg selv at du gjorde som du gjorde fordi du trodde det var det beste for barnet ditt og ikke slå deg selv i hodet med om du har gjort noe feil. Det kommer det ingenting godt ut av. :-)

Skrevet

Hvorfor skal jeg sjemmes over at jeg har mange gode egenskaper?

Janteloven ruler og alle de med problemer blir omhyllet i sympati og trøst istedenfor å sparke de opp fra møkka(litt overdrevet men fant ikke annet uttrykk) og be de sjerpe seg til neste gang.

mamma med.....

Skrevet

Kjære mamma med sart hjerte!

Du er en mamma som vil det beste for ditt barn, og det er kjempeflott. Du skal ikke skjemmes over at du gjør det du kan for barnet ditt, heller være stolt. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å slutte å røyke, og røykende mødre vil det beste for barna sine de òg. Det er jeg ikke i tvil om. Men av og til synes jeg vel mange røykere forsvarer røyken, og det er noe dritt bokstavlig talt.

Skrevet

Forresten må jeg si til HI at det var kjempebra å ikke røyke så lenge du gikk gravid!! Skulle ønske du hadde fått riktig info om røyk og amming.

Skrevet

HI; jeg blir skikkelig lei meg av å lese om hvor dårlig/lite informasjon du har fått. Men ammehysteriet her i Norge er EKSTREMT! Du ville det beste for ditt barn og valgte derfor å gi mme i stedet for å gi mm etter du hadde røyka. Du har med andre ord tenkt godt og vel over handlingen din og gjort det beste for barnet. Slutt å deppe. Det er langt fra et MUST å amme og du blir ikke en dårligere mor fordi du ikke gjør det.

Sarte mammaen; ser du har fått en del pes her. Og jeg må nesten si det er fortjent jeg. Dette er ikke en tråd for moralisering og besservissermentalitet. Det er liksom noe mange her inne ikke har skjønt. Tråder hvor man trenger hjelp og støtte bør dere "perfekte" mennesker som bare skal få Hi til å føle seg enda verre bare holde dere unna. Det handler faktisk om EQ! (hvilket det kan virke som det skorter på hos ca 90% av de som bruker anonymknappen i debatter!)

Skrevet

Du er ikke offer for janteloven. Skulle du vært offer for den hadde du faktisk VÆRT perfekt, og fått pes for det.

Selv føler jeg meg absolutt som en bedre mor enn det du fremstår som. Jeg prøver å ikke dømme andre mennesker, som er annerledes enn meg selv (selv om jeg desverre dømmer mennesker som er forutinntatte og fordømmende...). Jeg ønsker å videreføre egenskaper og verdier til min sønn som vil gjøre ham til et menneske som kan takle livet og andre mennesker på en bedre måte enn det du tydeligvis gjør.

Hvilke gode egenskaper er det du mener du har? At du ikke røyker, drikker og doper deg som mor?

Vel, jeg sluttet også sporenstreks å røyke når jeg ble gravid. Å drikke (dop er for meg et ikketema, da det ikke er noe som blir bedrevet hverken av meg eller noen rundt meg) var også utenkelig. Dette var enkle ting for meg, utfordringen i å bli en god mor ligger, slik jeg ser det, på helt andre ting. Som jeg nevnte, å være en fordømmende, forutinntatt og selvgod mor er hakket mer skadelig slik jeg ser det enn en mor som røyker.

Skrevet

...dette var selvsagt til "MAMMA MED SART HJERTE"....

Skrevet

Jeg begynte å røyke igjen etter fødsel, og har brukt morsmelkerstatning fra dag 1. (jeg hadde ikke melk,så jeg hadde ikke noe valg uansett) Dette har jeg ingen dårlig sammvittighet for, og dattera mi er sunn og frisk. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du har ammet selv om du røyker. Det er selvfølgelig ikke bra, men jeg begynner å lure på hva dem gjørde før i tiden da man ikke visste skadevirkningene av ting og tang. Mødrene satt å røykte med nyfødte på armen, det ble røkt i bilene på turer, og inne på kjøpesentere osv. Det gikk bra den gangen også. Jeg forsvarer ikke røyking rundt barn, og i vårt hus er det totalforbud mot røyking etter at vi fikk veslejenta, men jeg blir så lei av det jeg regelrett kaller trakasering og latterliggjøring av de som røyker. Vi har hver vår "last" og jeg plager ingen med røyken min når jeg sitter ute i kulda å røyker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...