knærten71 Skrevet 6. januar 2007 #1 Skrevet 6. januar 2007 Fulgte rådet ditt og kjøpte 1200mg tabletter og melka flyter lettere. Har erstatt 5 måltid mme allerede med egenprodusert :)men det er like vanskelig å få utdrivningrefleksen i gang. Babyen klarer det ikke med spray og pumpa går på max? Siden jeg ikke har muskelsmerter,parkinson eller eksamensnerver som det står at lecitin virker på så lurer jeg på hva lecitinet egentlig gjør? Videre lurer jeg på om dere ammehjelpere har noen teorier om hvorfor utdrivningen ikke virker, er det hormonelt?? Takk for rådet i allefall, lykkelig for økt melkemengde. God helg
Expat Skrevet 6. januar 2007 #2 Skrevet 6. januar 2007 Er ikke blomman, men forsoeker for det! Lecitin er et fettstoff som gjoer at fett/olje og vann/skummetmelken blander seg, som i salatdressing, for eksempel. Soyalecitin er et vanlig stoff i mye matvarer. Naar du tar det saa ser man at melken flyter lettere. Utdrivingen er fysiologisk og psykisk betinget. Naar du ser barnet ditt, har hudkontakt, stimulerer brystet, eller hoerer barnet graate, saa utloeses oksitoksin fra en kjertel i hjernen. Den faar den glatte muskulaturen rundt melkekjertlene seg til aa trekke seg sammen. Noen kjenner dette som en sitrende til sterk foelelse i puppen. Andre merker lite. Stresshormoner som cortisol eller adrenalin forhindrer oksitoksinens vei til den glatte muskulaturen. Det er veldig viktig at du derfor har ro og tid naar du ammer. Bruk gjerne pusteoevelsene du laerte i svangerskapskurset, de arbeider med det samme hormonsystemet. Slapp av, sitt godt, slapp av i kjeven og underlivet (sant!). Tenk glade tanker om barnet ditt og at naa kommer jammen melken, ja. Det funker som en selvoppfyllende profeti. Er du lei deg eller stresset for noe, saa hjelper det aa graate en skvett, faktisk. For det skiller ut stresshormoner i taarene. Det er de som har graatt paa seg nok melk, i tillegg til hyppig amming, selvfoelgelig.
knærten71 Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2007 Hei takk for svar expat. Tror ikke dette er psykologisk eller emosjonelt betinget, bevisst eller ubevisst. Kognitiv psyk fungerer ikke og jeg stresser ikke i det hele tatt. Har tatt det med knusende med ro, skaffet meg spray,den hjalp frem til nå og hjelper enda men først etter lang, lang pumping. Gutten min har hatt tålmodighet i to mnd men de siste dagene vil han ikke ha pupp mer. Ikke rart, det lønner seg jo ikke. Pumper hyppig nå istedenfor amming, men har selvsagt ammet hyppig før.Lecitinen tok vekk vondten og det er godt.
Hoppetussa Skrevet 6. januar 2007 #4 Skrevet 6. januar 2007 Har du prøvd å massere brystknoppen? Jeg hadde litt problemer med utdrivinga de to første ukene og masserte den andre brystknoppen mens jeg ammet. Det er vel egentlig ikke helt riktig å gjøre(og da kom melka så det spruta etterpå - og det har det gjort siden! ), men kan være verdt et frosøk?
knærten71 Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2007 Ja jeg har prøvd varme og massert. På pumpen er det 2 min massasje før tømming og selv da tar det 10 min. Hadde god refleks før som jeg kjente godt og jeg kjenner det nå også når den først kommer. takk for rådet dog
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå