emmi - 15.03.08 Skrevet 6. januar 2007 #1 Del Skrevet 6. januar 2007 Terminen min var (er) 14.01.07, men da vi var inne for å måle blodtrykk og sjekke med UL at alt var ok den 22.12, ble det oppdaget lett svangerskapsforgiftning. +2 på protein og enda høyere blodtrykk enn jeg har hatt i store deler av svangerskapet. Var vel oppe i 165/115. De la meg inn og forsøkte å gi meg mer medisiner for å senke det, men klarte ikke få det stabilt lavt. Dermed fikk jeg beskjed om at det ville bli keisersnitt samme kveld. Grunnen var at lillejenta vår lå i seteleie, og sammen med svangerskapsforgiftning ville de ikke sette i gang fødsel. Kl 1900 ble jeg trillet inn på operasjonssalen. Skal ikke gå i detaljer, men spinalbedøvelsen satt ikke som den skulle, så jeg kjente mer av hva de gjorde enn godt var. Ble "foret" med lystgass for at jeg ikke skulle merke så mye, men ble jo fryktelig svimmel og litt kvalm av den. Gullet vårt var litt slakk da hun kom ut, så hun måtte ha litt pustehjelp de første par minuttene. Jeg fikk sett henne og tror jeg fikk gitt henne et lite kyss mens jeg lå på operasjonsbordet. Deretter skulle jeg sys og hun ble trillet opp på barselavd. Hun var bare 2460 g og trengte litt hjelp til å holde temperaturen oppe det første døgnet. I tillegg hadde hun "presse-lyder" som de kalte det når hun pustet. Det kom visst av litt væske i lungene - noe som visstnok også er ganske vanlig ved keisersnitt. Så kom det jeg overhodet ikke var forberedt på: ble liggende 6 timer alene på oppvåkningen. De ville ikke slippe meg derfra før blodtrykket mitt hadde stabilisert seg. Der lå jeg altså, mens pappa'n fløy i gangene mellom meg og gullet for å fortelle meg hvordan det gikk med henne. Hun ble etter 1 time overført fra barsel til nyfødtintensiven pga det med temp og pust. Det var de værste 6 timene i mitt liv! Jeg hadde gledet meg til gullet var født og hun skulle ligge på brystet mitt, hud mot hud og bare nyte de første timene sammen. Istedenfor lå jeg alene i et stort rom sammen med andre nyopererte. Fikk kun info om babyen min via pappa'n. Jeg håper virkelig at ingen andre må oppleve det samme noen gang. Det hadde kanskje vært litt bedre om noen hadde nevnt noe om dette på forhånd, men det var det altså ingen som sa at kunne skje. Kom opp på barselavd. kl 0300 om natta og fikk etter et par timer komme inn på nyfødtintensiven (trillet inn i senga) for å få holde gullet mitt noen få minutter. De neste dagene gikk i en ørske mer eller mindre; amminga kom i gang vha å bruke pumpe etter at gullet hadde sugd det hun klarte (var ganske vondt!). Fikk uvurderlig hjelp med rett teknikk osv fra personalet på barselavd. Jeg hadde på forhånd tenkt at det ville bli veldig rart om noen skulle ta i puppen min for å få babyen til å suge etc - men alle hemninger var som blåst vekk gitt : ) Veiing av gullet før og etter mating for å sjekke hvor mye hun hadde fått spist, og påfyll med ekstramelk etterpå via beger. Kort oppsummert vil jeg aldri anbefale noen keisersnitt. Jeg ville jo ikke ha det i utgangspunktet hvis jeg kunne unngå det, og iallefall ikke under slike omstendigheter som det ble. Det ble også veldig mange forskjellige mennesker å forholde seg til, fra tilsammen 4 ulike avdelinger. Informasjonsflyten var ikke alltid optimal, men heldigvis var pappa'n der og holdt trådene samlet. Vi kom hjem på 5.dagen og nå er gullet 15 dager gammel. Det var veldig godt å komme hjem til seg selv, selv om ikke alt utstyr m.m. var på plass. Hun legger fint på seg og spiser som en helt. Er jo selvfølgelig verdens nydligste lille jente! Håper min historie kan være til hjelp hvis noen havner i samme situasjon etterhvert. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7668150-min-f%C3%B8dselshistorie-keisersnitt-pga-seteleie-og-lett-svangerskapsforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 6. januar 2007 #2 Del Skrevet 6. januar 2007 gratulerer med jenta, selv om det ble litt mer dramatisk enn du hadde tenkt på ofrhånd. Greit å vite at det også kan skje slike ting.... du får kose deg med jenta nå som dere er hjemme Gratulerer igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7668150-min-f%C3%B8dselshistorie-keisersnitt-pga-seteleie-og-lett-svangerskapsforgiftning/#findComment-7675475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Januarjubel! Skrevet 6. januar 2007 #3 Del Skrevet 6. januar 2007 Oisann, det var nok ikke bare lett nei, flott at resultatet ble så fantastisk iallefall! Gratulerer med gullet! (Kan jeg spørre hvilket sykehus du var på?) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7668150-min-f%C3%B8dselshistorie-keisersnitt-pga-seteleie-og-lett-svangerskapsforgiftning/#findComment-7675899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emmi - 15.03.08 Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei og takk for gratulasjoner. Fødte på Fredrikstad sykehus. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7668150-min-f%C3%B8dselshistorie-keisersnitt-pga-seteleie-og-lett-svangerskapsforgiftning/#findComment-7704043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirilill Skrevet 9. januar 2007 #5 Del Skrevet 9. januar 2007 Oi oi...rørende fødselhistorie...sitter med tårer i øynene når jeg leser om dere. Gratulerer så mye! Masse lykketil videre! Klem fra meg og nurket som ikke har kommet ut ennå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7668150-min-f%C3%B8dselshistorie-keisersnitt-pga-seteleie-og-lett-svangerskapsforgiftning/#findComment-7709830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå