Gå til innhold

hjelp, hun har snudd spise-døgnet!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelpes, snuppa mi har aldri vært stor fan av puppen, men vi har alltid fått det til på et vis, med amming idet ho våker osv. Rett før jul fikk vi plutselig en 3 ukers periode på sykehus, med strekkbehandling. Dette innebar at kosebehovet hennes føyk i været, og ettersom vi lå på dobbelrom med en annen baby/mamma, var jeg flittig fremme med puppen, for ikke å forstyrre de andre, særlig på natterstid.

Dette har medført at snuppa spiser som en hest om natta, i en periode annenhver time, og på dagtid er hun så og si ikke interessert i mat. Vi har vært nødt til å begynne med fast føde nå i jula, da hun la på seg litt sakte (5,5mnd , 6,5 kg)...

Nå ser døgnet ca sånn ut...

våkner 7.00

dupp ca 9-9.30

dupp ca 11.30-12

pupp ca 12, deretter litt grøt..

dupp i vogna...

litt pupp ca 14.30- 15, pluss et halvt beger fruktmos

påtår ca 17

liten dupp før 18

stoooor pupp når hun våkner

grøt pluss halvt beger frukt kl 19

tilbud om litt mm på flaske kl 20 deretter i seng...

Våkner for pupp ca 1 og 5... og så går hun altså uten mat til 12...

Jeg tilbyr puppen mellom 5 og 12 også selvsagt, men hun er ikke interessert... Og de gangene hun spiser pupp, varer dette alt fra et halvt til 5 minutter, totalt for begge puppene (den ene er nesten ute av produksjon)

Kan noen fortelle meg hva jeg gjør galt? Ser jo at dette er et merkelig mønster hun har legt seg til..

Å amme to ganger som natta synes jeg er helt greit, men hun er våken og maser betydelig mer enn det, jeg bare sitter og kniper igjen for harde livet, helt til hun bare MÅ ha...

Jeg begynner å studere igjen nå mens pappan skal være hjemme, og det hadde vært kjekt å få en litt mer jevn mat-rytme, kan ikke være tilgjengelig for henne hele tida heller..

Får snuppa mi i seg nok mat om dagene? på så orte puppemåltider? Og med sin sære rytme?

Tar gjerne imot råd og erfaringer!

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia lille-snupp!!

Har vært i din situasjon selv.....fra snuppa var 2-4 mnd....og det var utrolig slitsomt. Årsaken til at hun bare ville spise på natten var at hun hadde puppenekt, men i søvne brydde hun seg ikke, og uten mat på dagen er de selvfølgelig sulten på natten ;( !!

Etter noen mnd med dette "kjøret" klarte jeg ikke mer, og vi (jeg og samboer) begynte litt og litt å drøya tiden mellom måltidene på natten. Hun kunne spise annenhvertime natten igjennom, og vi startet med å drøye det til 2.5 time mellom hvert måltid. Det tok nok noen uker, men det forandret seg sakte , men sikkert til en mer naturlig døgnrytme.....! Drøyet lengre og lengre og til slutt spiste hun hver 4 time på natten, noe jeg syntes var helt fantastisk ;)

Er hun kanskje veldig nysgjerring på dagtid og ikke har tid å spise eller er hun rett og slett mett fra natta? Hvis hun er mett fra natta, ville jeg prøvd å gjøre som vi gjorde.....det kan tal itt tid og man må tåle litt sutring , men til syvende og sist vil det gange hele familien ;) Er hun nysgjerrig (eller har litt puppenekt?) kan du forsøke å amme i mørke på dagtid. Det gjør jeg fortsatt(og hun er 8 mnd)...., og da hender det faktisk at hun har tid til å spise seg mett og go!

Du sier også at hun gjør seg fort ferdig....! Det kan godt være hun er mett altså! Her går ammingen unna på alt fra 1/2 - max 3 min !!!, alt ettersom hvor sulten hun er(eller hvor mye hun har å gjøre ute på stua ;) ) ! De blir mer og mer effektiv jo eldre de blir....helt siden snuppa her var 4 mnd har hun vært veldig kjapp på puppen....drikker seg mett og har ikke tid til kos!!

Du skal også se at når jenta di får litt mer fast føde i seg(kommer etterhvert), så vil dette snu seg automatisk...., men jeg vet at dette er slitsomt, og at det er fullt mulig å gjøre noe mer før den tid !! ;)

Masse lykke til....

Skrevet

Kom på noe ;)

Enn hvis du prøver å legge henne til brystet rett etter at hun våkner fra duppene sine tidlig på dagen? Det har også vært løsningen for oss...

Skrevet

Hei, takk for fint svar!

Jada, her har det vært puppenekt siden 2 mnd, da fant hun ut at alt annet var mye mer spennende, og det har igrunnen bare blitt mer og mer spennende siden da..

Jeg legger henne alltid til med en gang hun våkner fra dupp, noen ganger er hun fortsatt litt sløva, så da tar hun i det minste et par slurker, men ender opp med at hun strekker hals og snur seg bort, og ligger og venter på at jeg skal kose henne på halsen.. Har desverre veldig liten leilighet, så sitter rett foran tvn når vi ammer, og den er så fin og blank at hun ikke kan ta øynene av den selv om den er slått av.. Har prøvd å amme i mørket, med kun ei bittelita glipe i døra for å få inn nok lys til å finne frem, men jammen er den lille glipa mye mer spennende enn pupp!

arg... jade det går seg nok til etterhvert, er bare litt vanskelig å få snudd henne inn i rett rytme igjen.. Prøver å nekte henne mat for ofte på natta, men jeg lukter jo melk, og pappan er det ikke noe hjelp i for han sover som en stein og er umulig å få kontakt med..

Merker faktisk litt bedring på kveldene allerede, nå etter vi har begynt med grøt, tidligere begynte masinga etter pupp en halv time etter ho hadde lagt seg, men nå kan det faktisk gå 3-4 timer, kryss i taket!

jeg har alltid trodd at bebyer elsket pupp jeg, men her er det jaggu motsatt.. men men til gjengjeld tror jeg ikke akkurat vi vil få problemer med å avvenne ho den dag det er på tide:9 får prøve å trøste meg med det:D

Skrevet

Du gjør i allefall ikke noe galt!

Hva med å prøve litt flaske på dagen da da kan hun jo titte litt mer rundt når hun spiser.

jeg har opplevd en slags puppenekt i disse dager og da går jeg å ammer det funker

eller så er det jo de som ammer i sjal eller slynge da ser de ikke så mye men det har jeg ikke prøvd

lykke til

Skrevet

kan desverre ikke gå og amme, eller bruke sjal eller slynge... snuppa har gips fra livet til anklene, og er umulig å bære omtrent, så vi er stuck med den samme gamle tradisjonelle ammestillinga, er den eneste vi får dreisen på her i gården...

Prøver å unngå flaske i det lengste bortsett fra på kvelden, for hun synes den er så fin og god at hvis hun får muligheten så vil hun nok ikke ha puppen i det hele tatt frykter jeg:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...