Gå til innhold

Er det vanlig å få klyster...

Anbefalte innlegg

Skrevet

før fødselen? Eller hvordan vet vi at vi plutselig ikke presser på feil hull...:( ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det er nok veldig vanlig. Det er de samme musklene som presser ut begge hullene, så jeg kommer til å takke ja. Tror jeg føler meg bedre når jeg vet jeg har tømt tarmen. De krever dessuten at du tar klyster hvis du har tenkt å bruke badekar.

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen
Skrevet

Hei, det vanligste er å få det:) Er kjempe godt (hørtes utrolig sykt ut),for det hjelper på å få større åpning. Denne gangen her, er det det første e skal be om(pluss en dusj etterpå), for forrige gang satt e på do med 7cm åpning og rier, ikke noe å anbefale.

Ei venninne av meg er sykepleier og ho var plassert på ei føden i en periode. Ho fikk være med på 15 fødsler, ut av de 15fødslene var det 14 som bæsjet under fødselen, den 15 hadde keisersnitt. Så det er helt normalt, og det er mange som tror at de ikke gjør det..men som faktisk gjør det selvom de har fått klyster=) Pleierne er vant med det, og mange som sier at det er bra for barnet. For de får en slags booost i imunforsvaret sitt=)

Pressrier er forresten som å gå på do;)

Skrevet

Så bra å høre at nesten alle bæsjer under fødselen, så en ikke blir stressa hvis det skjer...:) En kan vel ikke bli nektet klyster håper j?

Beklager hvis noen synes innlegget er frastøtende...men jeg må jo spørre.. :)

Hilsen HI

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen
Skrevet

Nei, det tror e ikke, Det må da være hvis du kommer inn med full åpning og babyen er på vei ut=) Syns ikke det er frastøtendes:) Får ikke svar om en ikke spørr. Det siste du tenker på når du ligger og presser, er om det er noe annet som kommer ut. Som sagt så kjennes det ut som om du er kjempe hard i magen,og du må bare presse og presse men ingenting skjer (på en måte), så er jo naturlig at noe anna plutselig blir presset ut samtidig;)

Skrevet

Jeg hadde klyster hjemme som jeg tok selv før vi skulle på sykehuset og settes igang.

Jeg må si at det var IKKE det siste jeg tenkte på da jeg fødte sist. Tenkte faktisk på det da jeg fikk pressrier..

Og ikke dumt å spørre om.

Skrevet

Jeg har tenkt litt op dette i det siste jeg også. Men det jeg har lurt på er om det virkelig er "plass" til å bæsje på seg når man presser? Skulle jo tro at alt annet ble presset sammen når babyen kommer ut, slik at ikke andre ting kan komme ut?? eller??

Skrevet

tror jeg kommer til å bli flau ovenfor sambo om jeg bæsjer under fødselen..hehe.. Men heldigvis har vi mye humor på lager da, kødder meg det allerede, men blir nok litt flaut i virkeligheten hehe..

Er det eget do på hvert føderom,eller må man springe ut i gangen når man har fått klyster? Er ikke det litt risky da?=)

Skrevet

alt er relativt...

jeg fikk ikke klyster da jeg skulle føde. ikke hadde jeg behov for det heller for det kom bare det som skulle ut for å si det på den måten... hehe

uansett er det ingen skam at det kommer mer enn det du håpet på, tenk deg at jordmødrene har opplevd det meste så at det kommer litt brunt er heeelt normalt.

jeg snakket med jordmor om det da jeg skulle ha den første og hun sa det at det er det ingen som reagerer på uansett!

Skrevet

Man bruker ikke de samme musklene når man bæsjer som når man presser ut en baby. Presser man riktig så bruker man mellomgulvet og magemusklene. Grunnen til at det ofte kommer ut avføring samtidig,er fordi hodet til babyen presser sammen tarmene ¨på vei ut, slik at det som er i tarmene blir presset ut.

Skrevet

Veldig mange plasser har de eget klysterrom der det også er dusj. Jeg anbefaler det virkelig- en lettelse å få det ut og ufattelig vanskelig å sitte på do med rier...

Dessuten så er det jo en fordel å virkelig få tømt tarmen under fødsel- du har ikke så veldig lyst til at noe av det første du må gjøre etter å ha født. er å bæsje...tro meg!

Skrevet

Hei, hei.

På sykehuset her i byen e det ikkje rutine å gi klyster, med mindre dæm har forandra det sia sist. Ofte e det sånn at kroppen har begynt tømminga på forhånd. Derfor e det mange som tar det som et tegn på at fødsel e nært forstående når dæm begynne å tømme magen oftere enn ellers og avføring e kanskje noe bløtere enn ellers.

Æ spurte etter klyster sist nettopp fordi jeg var redd for pinlige øyeblikk. De mente det ikkje va nødvendig, så derfor stolte æ på det å valgte å ikkje ta det. Kom ingenting under fødsel, og æ spurte for å være helt sikker. Når æ da tenke tilbake hadde æ hyppigere avføring dagen før å samme dag som fødsel, så på mæ stemte det med at kroppen sjøl tømme sæ på forhånd.

Samtidig e det sant som det e sagt over her at sjøl med klyx kan det komme nåkka siden barnet kan presse det ut på sin vei ut.

Det e åsså sant at det kan sette litt fortgang i åpningsrier, men hvis en har normalt forløp med rier e det ikkje nødvendig å sette i gang med sånne tiltak heller.

Hm. Litt langt svar det her, men det va nåkka æ tenkte mye på sjøl under forrige graviditet.

Uannsett lykke til damer :o)

Skrevet

eg ble tilbudt men takket nei... fikk også beskjed om at det kunne forsterke riene mine men eg ville uansett ikkje ha det... har aldri sett så stort klyster eg..hehe..

men eg bæsjet ikkje under fødselen heller..selv om eg følte at eg måtte det

Skrevet

hei...det er vanlig å få klyster før fødsel...men pga mange fødsler den natten jeg kom inn sist glemte de å spørre meg om jeg ville ha..jeg var så opptatt med smerter at jeg glemte det selv..dermed trenger jeg vel ikke si hva som skjedde da......skikkelig kjipt.....

så denne gangen skal jeg rooooope ut at jeg skal ha klyster så fort som fy...syntes det var dårlig at de glemte meg sist...anbefaler at alle ber om det...ikke mye moro å dri....på seg selv om man ikke kan hjelpe for det...du har null kontroll over det trossalt........

Skrevet

Hvordan vet du at du ikke bæsjet? Spurte du?

Jeg trodde ikke jeg hadde gjort det! Men spurte etterpå, og hun sa at joda, det hadde kommet litt, men det gjorde det på alle.

Skrevet

ja eg spurte ..og fikk beskjed om at eg ikkje hadde bæsjet.. sambo sa det også så får stole på det. men det er jo ingen skam å bæsje litt når ein føder uansett så det hadde ikkje gjort meg noe.

Skrevet

Jeg fikk klyster forrige gang, og vil det denne gangen også :)

Jeg hadde skikkelig noia for å bæsje på meg sist, hadde pressrier en evighet.... (1 1/2 T ) når endelig hodet tittet litt ut fikk jeg panikk, kjentes ut som en KJEMPE b... Jeg stoppet opp å hylte : jeg bæsjer på meg... Men, da var jordmor nokså lei av meg, så hun ropte tilbake: Nei, men press nå ut den ungen !!!

Det var min fødselsopplevelse..hehe.

Skrevet

Når jeg begynte med rier, tømte tarmen seg underveis for meg.. Men jeg tok mot klyster for sikkerhets skyld likevel... Mens jeg lå der på sjukehuset og pressa og skreik, var det det eneste jeg maste om... Å jeg bæsjer på meg.. Det kjentes virkelig sånn ut.. Men i følge min samboer var det bare blod og vann som kom. Skal nok ta i mot nå og. Hakke noe lyst å bæsje mens jeg holder på. Ekkelt nok å ligge der å sprike syns jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...