Gå til innhold

Mors uke og fosters uke


Love my kidz

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner dette med at fosters uke er to uker etter mors. Men jeg vil si det er litt teit! Greit å gå utfra siste mens for å beregne termin, men når man skal si hvor langt man er på vei synes jeg man skulle gå utfra den dagen man ble befruktet, dvs fosterets uke.

 

Her inne snakker man om mors uke ikke sant? Når man er i sin tolvte uke så er det mors tolvte uke ikke sant? Jeg spør fordi jeg vil vite om jeg tar feil. Jeg tenker f.eks på dette med at risikoen for sa er mindre i 2. trimester. Man er i 2.trimester etter 12 fullgåtte uker. Men da er jo fosteret bare 10 uker! Blir nesten så jeg tenker som så at risikoen ikke er mindre før i min uke 14 da... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er tryggere når du er i mors uke 12 og fosterets uke 10 ja. Fram til da snakker helsepersonell om fosterets uke og mors uke (eks Gro Nylander i boka "På vei"), men etter dette opphører de å skille mellom dette. Det er nå engang slik at et svangerskap i Norge er bestemt til å vare i 40+2 uker og med det mener man mors uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne går man etter mors uker.

Det er fordi for de aller fleste vet man godt når man hadde siste mens, men befruktningen kan være litt usikker (blant annet fordi den ikke nødvendigvis skjer samme dag/tidspunkt som når du har hatt sex...)

derfor er det sikrere å gå utifra mensdato. De som har varierende sykluslengde vil ofte oppleve at de får utsatt termin ved ul-undersøkelse, siden det ikke alltid er nøyaktig 14 dager mellom mens og eggløsning.

 

Det er helt vanlig at mors uker brukes for å betegne hvor langt man er på vei. Dette gjør de fleste leger og bøker, og det er etter mors 12 uker at risikoen for sa går ned, ikke babyens.

Det er også etter mors 12 uker at man går over i 2. trimester.

 

Det er mye man kan bli forvirret over, og dette med uker og måneder er det vanligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det et par gode svar ja - tusen takk! Da skal jeg ikke gruble mer over dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...