Ranveig R Skrevet 6. januar 2007 #1 Skrevet 6. januar 2007 Vi får berre meir og meir problem med å legge knotten om kvelden, så eg begynner å lure på om han hadde hatt bedre av ikkje å sove om dagen. Men så søv liksom "alle" ungar føremiddagslur til dei er 2-3 år gamle. Småen våknar ca 8 - 8.30 om morgonen. Før pleide han å sove frå 12 - 13.30, men no sovnar han sjeldan før 13, og våknar dermed ca 14.30. Han har pleid å legge seg ca 19.30, men no sovnar han nesten aldri før 20.30 - 21. I kveld har det vore heilt ekstremt. Han våkna etter luren kl 14, så det var ikkje så gale. Men då eg la han kl 20 var han heilt propell. Turna rundt i senga, klappa, lo, leikte bø - titt-titt, ville ikkje ha smokken osv. Heilt tydelig ikkje trøtt nok. Tok han opp igjen 20.30 og lot han vere oppe litt. Då var han i storslag, leste bok, klappa katten, åt litt osv. La han igjen 21.30, men han var framleis ikkje trøtt nok. Likevel fekk han berre ligge. Eg gjekk til og frå, la han ned og koste litt med han, gav han smokken, tok dyna på osv osv. Omsider sovna han kl 22.45, nesten 9 timar etter føremiddagsluren var ferdig. Han kan jo ikkje holde på sånn vel... Viss eg prøvar å droppe føremiddagsluren - kva skjer då? Sovnar han kl 16 fordi han er aldeles utkjørt? Eller klarar vi å holde han våken til 18? Eg ser for meg at han blir stuptrøtt utpå dagen, og at det kjem til grense til mishandling viss eg prøver å halde han vaken så lenge... Innspel?
Mona2 Skrevet 6. januar 2007 #2 Skrevet 6. januar 2007 Hei, Jeg tror nok så små barn fortsatt trenger å sove litt på dagen. Du sier ikke hvor lenge det har foregått med problemer å sove på kvelden, men når vi har slike perioder tar jeg han aldri med ned i stua ( Kun når han er syk). Tror det vil være smart og fortsette å la han leke i senga si til han blir trøtt. Vi lar junior leke og holde på i senga i halvmørket til han sovner igjen. Når gutten din vet at han får komme ned i stua, spise etc. vil han jo gjerne det. Ellers er det jo mulig å prøve å vekke han etter en time, slik at han ikke sover så lenge på dagen. Kan jo hende det holder med en times søvn for gutten din. Lykke til, iallefall!
-Petrine- Skrevet 6. januar 2007 #3 Skrevet 6. januar 2007 I jula skjedde det et par ganger at vi droppa formiddagsluren (hun er 18 mnd) og da sovnet hun veldig fort på kvelden, en halv time før normal leggetid. Hun står opp 08.30. Sover mellom 12 og 13.30. Legger seg greit kl 20. Hun kan gjerne sove 3 timer i vogna, men vekkes etter 1,5 time. I dag sov hun til kl 09 og da får hun bare sove 3/4 time. Du kan jo prøve å droppe luren for å sè?
-Petrine- Skrevet 6. januar 2007 #4 Skrevet 6. januar 2007 Jeg skreiv visst feil, hun står opp 07.30 :-)
2 Gullunger Skrevet 6. januar 2007 #5 Skrevet 6. januar 2007 Kanskje formiddagsluren ikke bør være lengre enn 30 min? Den siste tiden snuppa vår hadde ettermiddagslur, vekket vi henne alltid etter 30 min (hvis hun ikke våknet av seg selv da....) - ellers ble det problemer om kvelden. Nå har hun bare formiddagslur, og foreløpig går det greit å la henne sove så lenge hun vil uten at det blir problemer om kvelden, men hvis det blir problemer om kvelden så kommer vi til å kutten formddagsluren til å vare bare 30 min. (Nå pleier den å være ca 2 timer).
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #6 Skrevet 6. januar 2007 Hei. Vi har nesten sluttet helt å sove på dagen. Jenta mi er nå 1 år og 10 mnd. Hun har aldri sovet mye, og kan også være vanskelig å få til å sove på dag. Men vi har i det siste merket at hun holder det gående til sene kvelden når hun har sovet på dag, og i tillegg sover hun mer urolig på natten. Når hun er våken hele dagen sovner hun lettere på kvelden - legger seg allerede 18.30- og står opp igjen ca 08.00. Varierer selvfølgelig. Dette fungerer godt hos oss. Jeg tror ikke det finnes noen regler for hva som er det beste å gjøre. Det er helt individuelt og man må bare prøve seg fram. Tulla mi har sovet mye mindre enn alle de andre ungene jeg vet av allerede fra hun var spedbarn. Men nå sover hun ihvertfall en skikkelig god natt, og det tror jeg betyr mye. Bare for å ha sagt det- vi gjør unntak av og til hvis hun ser veldig sliten ut, og i barnehagen har hun sovet. Men jeg tror jeg skal be de i barnehagen om å vekke henne tidligere... Det er viktigst at hun sover om natten.
Skravlemamman Skrevet 6. januar 2007 #7 Skrevet 6. januar 2007 Kanskje du kunne vekke henne litt tidligere på morgenen, da blir jo form.luren litt tidligere og kvelden enklere ? Bare det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt. Lykke til ?
krokofant666 Skrevet 6. januar 2007 #8 Skrevet 6. januar 2007 jeg merker på tulla vår at sover hun ikke på dagen tuller hun en del på natten. Hos oss avler søvn søvn. Når vi legger henne i sengen (enda hun er kanontrøtt) blir hun skikkelig livat. Kryper rundt og rundt og rundt og rundt. Men hun sovner alltid etter i allefall en halv time. Da går vi inn og legger henne slik hun skal (finner henne alle veier i den sengen. De dagene hun har sovet lite våkner hun flere ganger i løpet av natten.
winneboo Skrevet 6. januar 2007 #9 Skrevet 6. januar 2007 Kanskje han sover for lenge på morran? Hadde prøvd å vekke han tidligere så han fikk en tidligere lur å da rakk å bli trøtt mot kvelden.
Ranveig R Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. januar 2007 Takk for mange og fine svar! I dag gjorde vi ein liten vri. Uansett korleis ein snur og vender på det, så må vi enten vekke han (om morgonen eller om føremiddagen), eller så må vi holde han våken heile dagen. Synest det er mindre "brutalt" å vekke han om føremiddagen, han søv så tungt og godt om morgonen. Så i dag sovna han kl 13, og eg vekte han etter ein halvtime. Då han først våkna skikkeleg (sat på fanget mitt og glodde ei stund) var han i strålande humør resten av dagen. La han 19.30, og det såg egentlig ut som om han roa seg greitt. Låg stille på sida og såg ut i lufta mens han holdt meg i handa og "smokka" for harde livet. Men han var framleis ikkje sovna kl. 20.30. Dessverre går det ikkje an å la han ligge og leike for seg sjølv, han begynner å skrike når eg går ut av rommet... Etter mykje om og men og sutring sovna han omsider litt over 21. Men i og med at han ikkje har vist tegn til å vere trøtt heile dagen, kjem eg nok til å holde han våken i morgon, så får eg sjå korleis det går. Det er jo verd eit forsøk. Igjen takk for innspel!
Luca Skrevet 8. januar 2007 #11 Skrevet 8. januar 2007 Snuppa vår på 2 1/2 år sover fortsatt 2 timer på dagen, og det tror jeg de fleste i barnehagen også gjør på den alderen. Lillesnupp sover en 3-4 timer på dagtid, 1 år straks, siste soving fram til 16-1630, og ikke problem å legge 1900. Merker også som Ollebolle over her at hvis sovingne på dagtid blir mindre eller oppstykket, våkner de på natten og det kan bli tull med legging. Så her avler søvn absolutt søvn...
Ranveig R Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2007 I to dagar har no småen ikkje fått sove om dagen. Han har hatt ein periode (ca 15-16) der han har vore trøtt, og har då fått smokken og har fått sitte på fanget og kose. Første natta (etter ein dag utan søvn) sov han 14 timar (litt uroleg frå 2 - 3.30, men så har han omtrent aldri sove ei natt i strekk sidan han vart fødd), han sovna 18.30 og sov til 8.30. Fekk ikkje sove den følgande dagen heller, og sovna då kl 19. Han var uroleg igjen frå 1 - 2.30, og sov så til 7.30. Sidan han våkna så tidleg sov han ein tidleg dupp i dag (10 - 11), og sovna veldig greitt kl 19.30. Så vi kjem til å fortsette med å la han vere våken om dagen så sant han våknar såpass seint som 8.30 - 9. Det vil nok bli dagar der han må sove litt, det får vi sjå etter kvart. Så langt fungerar dette i alle fall utmerka, og det er heilt enormt deilig å pluseleg ha 3-4 timar meir voksentid om kvelden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå