Gå til innhold

Til alle dere som bruker rusmidler i svangerskapet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt rusmidler (bortsett fra alkohol i moderate mengder),men er barn av tunge rusmisbrukere. Min mor ble anbefalt abort av legen sin, da hun gikk med meg, men valgte å fullføre svangerskapet.

(Hvilket jeg selvfølgelig er glad for)

Hun klarte å kutte ned på en del da hun var gravid, men ikke alt. Vet hun røykte hasj, tok piller og amfetamin.

Jeg ble født 2 uker for tidlig og ble lagt i kuvøse, og legene mente jeg hadde abstinenser. Sykehuset registrerte meg som barn av narkoman mor og far, og dette ble meldt barnevernet.

Men tross forholdene var jeg heldig, jeg var ellers frisk og kom meg fort. Etter en tid fikk jeg flytte på mødrehjem med min mor.

Så, som sagt, jeg var ganske heldig...

MEN, jeg har slitet mye med konsentrasjonsvansker i ettertid, og dette vet jeg helt sikkert har sammenheng med min mors misbruk. Jeg sitter idag, 28 år, og er litt lei meg for dette. Heldigvis er jeg ferdig med skolen, men de årene jeg gikk, var mareritt, pga dette.

Jeg er glad for at min mor klarte å kutte såpass mye ned, men er samtidig litt bitter. JEG har jo aldri brukt rusmidler, men må alikevel ta konsekvensene for det.

Og hvordan mitt forhold til foreldrene mine er, er en helt annen historie...

Det jeg skal frem til, er at jeg vil si til dere som bruker ulike ting i svangerskapet, tenk dere godt om! Kutt ut ALT, og oppsøk heller hjelp hvis det blir for vanskelig å slutte.

Kanskje ikke barnet deres er like heldig som meg... Eller kanskje det "bare" får konsentrasjonsvansker. Eller "bare" litt psykiske problemer i ungdomstiden/voksen alder (dette er også en ganske vanlig "bivirkning")

Vil ellers si at jeg dømmer absolutt ingen, men håper det var en liten tankevekker, på vegne av alle uskyldige, ufødte barn.

La de vokse opp med det beste utgangspunket de kan få, så får de heller ta egne valg om hva slags forhold de skal ha til rusmidler!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg var bra skrevet og fint at du deler det med oss.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Synes det er kjempe fint at du skriver dette! Jeg har en venninde som er født av en narkoman mor,hun har nå adhd,og sliter med angst,hun er anderledes enn andre,og har blitt mobbet for det da hun var yngre. Og noe jeg synes er forferdelig også er at da hun venninda mi var baby så ble hun ikke stimulert ,så hun kunne ikke kommunisere da hun var ett år. Hun ble da heldigvis hentet av barneværnet og adoptert av en kjempe fin familie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...