Gå til innhold

Om å ta alt hs sier for god fisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner noen som for snart tre år siden fikk klar beskjed av hs om at barn ikke måtte sitte lenger enn 20 min av gangen i bilstol. De skulle kjøre til midt i Europa, og så for seg at de måtte ta kjørepauser hvert 20. min. Et halvt år senere var samme hs ikke så nøye på dette igjen. Av og til kan det kanskje være greit å spørre om dokumentsjon. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den hs jeg nhører til sier forskjellige ting hver gang, og vi i barselgruppa får forskjellige beskjeder, så vi har lært oss å ikke høre så mye på de....

de er enige uansett hva mamma`n mener, bare for å ikke tråkke noen på tærne. til men sa de at samsoving er helt greit og ikke farlig, mens til en annen en som ikke gjør det, sa de at det var helt riktig å ikke samsove, fordi....... men det er vel fordi vi mamma`r vet mye mer enn de gjorde før, og da er hs redd for å si noe feil og at det slår tilbake på de senere...

Skrevet

Det er denne "forskninga" da! Ett år er en ting ikke bra, det andre året roses det opp i skyene!

Ei venninne som har ei datter på et halvt år nå, har også en sønn på 4 år. Første svangerskap og hun skulle føde, fikk hun beskjed om å komme med EN gang hun ringte. Andre fødsel forløp på samme måte, hun ringte føden på samme tid, og da kunne hun bare vente, i hvert fall til vannet var gått.

Ellers kan andremann sitte lenger i bil enn den første, andremann skal ha tran og i mindre doser enn førstemann, og jeg kunne ha fortsatt historien...

Skrevet

Hm... "forskninga"? En ting er forskning, en annen ting er det å formidle forskning til media og til praktikere, en tredje ting er hva som blir oppfattet av media og praktikere, og en fjerde ting er hva som blir formidlet videre...

Det er ikke forskninga i seg selv det er noe galt med, altså. Jeg er forsker selv, og vet at de fleste "brukere" gjerne vil ha enkle svar og løsninger. I realiteten er virkeligheten mye mer komplisert. Det meste er f.eks. både sunt og usunt. For eksempel når det gjelder mat: Det som er sunt for en person, er usunt for en annen. Det blir veldig komplisert, og ikke enkelt å avgjøre hva det er lurt å formidle til hele befolkningen som ønsker enkle løsninger.

Skrevet

Hehe, det var nå litt satt på spissen med de parantesene. I mitt yrke(lektor i samfunnsfag) omtaler vi "forskning viser" med et litt ironisk tilsnitt... Enig i at media er en dårlig formidler her, og selvsagt enig i at forskning stort sett har noe i seg. Men begrepet brukes også av litt for mange for å skaffe seg troverdighet, det er det jeg mener.

Skrevet

Dessuten heter det ikke paranteser, som jeg skreiv nå, men hermetegn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...