meg & to små vampyrer Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Hei! Mitt lille troll har ikke begynt å spise slikt enda, men jeg bare lurer litt... Er det mest vanlig å kjøpe sånne middagsglass eller er det en del av dere som lager mat selv også? Vi fikk sånn bok med masse oppskrifter og anbefalinger av helsesøsteren vår...tenkte å prøve det etterhvert... Det blir vel fort litt dyrt med de glassa?
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Det er vel best smak på hjemmelaget mat. Middagsglass er lettvint da, men hjemmelaget er vel klart best og billigst.
<3 Adrian <3 Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Mini her har heller ikke begynt å spise fast føde, men tenker at jeg skal lage selv når den tid kommer. Ikke så mye pga pris. Men rett og slett fordi jeg synes barnemat på glass smaker forferdelig!! Det smaker ikke mat! Hensikten med smaksporsjoner er vel at barnet skal venne seg til ulike smaker. For meg er det da mest naturlig at mini venner seg til maten som spises hjemme hos oss, er jo det han skal spise etterhvert uansett.
meg & to små vampyrer Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2007 Ja, det er jo også noe... Ikke sikkert de middagsglassene har den type mat som vi spiser. Er ikke akkurat poteter og saus-folk, he he:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Sammenlikner det litt med å spise ferdig Fjolandmiddag jeg da. Gjør jo ikke det hver dag. Flat og ensformig smak. Derfor lager jeg det meste selv, men tar ferdige glass dersom det er mer praktisk (skal brt eler noe)
meg & to små vampyrer Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2007 Uff, fjordland er så ekkelt og vondt. Kanskje greit å bare lage selv og fryse ned så man har noen porsjoner klare:)
Gjest Skrevet 6. januar 2007 #7 Skrevet 6. januar 2007 Gutten min har nettopp bgynt å spise middag. Begynte med bare moset potet, og har nå spist potet og gulrot. Hadde også bittelitt soddbolle oppi i helga, og sist gang bittelitt smør. Jeg bruker stavmikser, og lager mos til 2-3 dager i gangen. Det er jo ikke hver dag vi har potet (bare ca 3 ganger i uka...), dessuten spiser lillegutt tidligere på dagen enn oss andre (slik at det ikke skal bli for tett opptil kveldsmaten hans). Når jeg har laget en mos av potet og grønnsaker med stavmikseren, setter jeg på lokket og lar beholderen stå i kjøleskapet. Kjemperadig!
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 6. januar 2007 #8 Skrevet 6. januar 2007 koke potet og gulrot, i det siste har leverpostei vært populært blanda med potet/gulrot. så her i huset går det på det! og biiiitelitt smør også... skal vi bort, kjøper vi et glass. da liker han kun småfolk sin høstgryte med lam. desverre det som er salt i . men det forsvinner snart:)
mai mammaen til to Skrevet 6. januar 2007 #9 Skrevet 6. januar 2007 jeg bruker ferdig glass..hun likte ikke så godt de jeg lagde selv...favoritten er grønnsaker og kalkun..den liker mammaen kjempe godt og
Gjest Skrevet 6. januar 2007 #10 Skrevet 6. januar 2007 Leverpostei blanda i mosen - Oj, det var et godt tips! Har tenkt på å gi litt leverpostei på skje for å venne ham på det. Storesøstra liker nemlig ikke leverpostei, og jeg har bestemt meg for at lillebror skal like det! :-) Det var forresten ikke meningen å virke som en "flinkis" over her... Jeg tror nok ikke at vi ALDRI kommer til å bruke glass! :-) Jeg husker at vi brukte masse glass til eldstejenta. Det er greit å variere! Men jeg tror at det holder med enkel mos enda, mens han er så liten (6 måneder).
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 6. januar 2007 #11 Skrevet 6. januar 2007 det var faktisk hs som tipsa om det når jeg lurte på hva jeg skulle ha som første "kjøttslag" i maten hans.. han liker leverpostei fra før så dette liker han gooooodt!! syntes selv det hørtes litt rart ut, men han er fornøyd! og da er mammaen også fornøyd:)
Tibra Skrevet 6. januar 2007 #12 Skrevet 6. januar 2007 Hadde planer om å lage middagen til mini selv, men fram til nå har han ikke likt noe av det jeg har laget (det var ikke helt med i beregningene...), og har prøvd mange varianter... Så nå har jeg midlertidig gått over til ferdigkjøpte middagsglass, ble litt demotivert av å stå der å koke til ingen nytte, og har ihvertfall funnet 1 glass som mini liker : Hipp med nudler og skinke (og den smakte ikke så verst synes jeg da)
palia Skrevet 6. januar 2007 #13 Skrevet 6. januar 2007 jenta mi er heller ikke så altfor glad i middag som jeg lager selv, men det går nå som regel ned. men hun elsker hipp sine middager!! de er kjempe gode også!!! så hun får vel det en 3 dager i uken så lager jeg middager resten, pleier å lage STOORE porsjoner å fryse ned så jeg har masse i frysen.
snuppelure 74 Skrevet 6. januar 2007 #14 Skrevet 6. januar 2007 Jeg skulle være så flink å lage maten hennes selv, men beg med middagsglass så når jeg endelig en kveld styra fælt og lagde masse hjemmelaget mat til henne så ville hun jo ikke ha det Lagde hjemmelaget frukt puree også nei hun ville ikke ha det heller .... men det er jo veldig kjapt og enkelt med middagsglass da Hvis du velger middags glass så anbefaler jeg deg å prøve hipp og småfolk, da det er litt mere smak i dem enn i nestle....
Moi_ Skrevet 6. januar 2007 #15 Skrevet 6. januar 2007 Hva med å legge ut noen oppskrifter/tips her da, kjekt å se hva andre lager til sine små Her har det gått i potet/kjøttkake/gulrot og fiskeboller/potet/gulrot. Jeg lager 4-5 glass i gangen, og fryser ned, synes det er så lettvint. Har foodprosessor, så da går det radig å lage noen porsjoner
Raffna Skrevet 6. januar 2007 #16 Skrevet 6. januar 2007 Tassen har spist glassmat frem til nå, nå er han 10 mnd, og nå får han som regel litt av det vi hadde til middag i går (vi spiser for sent for han), og nå liker han stort sett alt han blir servert. Han likte ikke hjemmelaget i starten når han beg med fast føde, men nå ser det ut til at han er mer mottakelig for nye smaker. Han har elsket 8 mnd glassene med fiskeboller, kalkun, risotto m.m. så det har vært enkelt å få i han mat. Vi har stort sett aldri kokte poteter til middag, så i starten ville det vært vanskelig å lage hjemmelaget mat som passet for han, så jeg syns alt i alt det har vært greit å starte med glassene og nå gå over til hjemmelaget. Men unger er jo forskjellige, noen vil bare ha glass, andre bare hjemmelaget... Prøv deg frem i starten og se hva din unge vil ha. Glassmaten er jo uansett bare for en kort periode før de blir store nok til å spise det meste som vi spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå