Gå til innhold

Neste svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var på første hos legen uke 11, så jordmor uke 16, UL uke 19, jordmor i uke 24, så lege i uke 28, jordmor uke 32, lege uke 36, så jordmor uke 38, 40, 41 og 42 (forhåpentligvis ikke..)slik er planen her hos meg. Så lenge alt går greit, enkelte vil ha behov for hyppigere kontroller av ulike årsaker. Samtidig tror jeg nok førstegangsfødene går noe oftere ( jeg venter nr. 3). Jeg gikk i hvertfall oftere første gang, mener det var hver fjerde uke fra uke 10-12, eller noe sånt.

Det er kommet noen nye regler, tror det er ca.8kontroller inkludert UL. Men det er jo opp til hver enkelt sammen med lege/jordmor å komme frem til hva somm passer for deg.

Jeg fikk ambefalt av legen min å komme hver 5-6uke(utenom UL), hvis det ikke dukket opp noe spesielt(er 2.gangs), og så blir det jo litt oftere helt på slutten.

Jeg tror jeg ville bestillt en time hadde jeg vært deg, så slipper du å gå å gruble. Du må jo ikke betale noe uannsett. Og husk og avtal hvor lenge det skal gå til neste gang igjen....

Annonse

Pga de nye reglene ang kontroller har jeg vært på kontroll i uke 8, UL i uke 18, skal neste gang i uke 24. osv, det er 8 kontroller i alt.

Sist jeg var gravid fikk jeg kontroll hver mnd, likte i grunnen det bedre, føltes trygt med tettere oppfølging...

Det er kommet noen nye regler.... Jeg var på kontroll i midten av oktober. 10 uke... hvis det ikke var noe spesielt så skulle jeg til jormor i uke 24.( slutten av januar), og til legen i slutten av feb.

Men kjenner ei som har en del problemer m forskjellige ting, og hun er ofte på kontoller.. i perioder hver uke!

hyppigheten av kontollene blir regulert etter den gravides og barnets behov, for å slippe overkontrollering av de som ikke trenger det, eller ikke ønsker det.

Synes selv kanskje det er litt lenge imellom, i og med at det er første barn, og en del usikkerhet melder seg innimellom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...