Gå til innhold

kvalme

maren blir storesøster `23.07`

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så kvalm om dagen at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. kastet opp ca 15 ganger i døgnet siden jeg var 5 uker og nå er jeg 12+1 og det er like ille. var på vekta i dag morges og jeg hadde gått ned 9 kg og det er så slitsomt.

andre som meg her i 2 trimester

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Skjønner veldig godt hvordan du har det.

Jeg gikk ned 8 kg, klarte ikke stå oppreist besvimte og måtte legges inn på sykehus. Der fikk jeg stikkpiller som hjalp meg gjennom den værste perioden. Er begynt på min 13 uke og er fremdeles kvalm og svak, men pillene gjør at jeg ikke kaster opp lenger.

Anbefaler deg å dra til legen for å få stikkpiller, for sånn kan du ikke ha det...

Lykke til.

Skrevet

Får du ikke noe hjelp? Piller som afipran eller phenergan (siste er best). Du kan bli dehydrert også. Du har det som kalles ekstrem svangerskapskvalme og det er en tilstand der du skal passes på. Det kan nemlig føre til hjerteproblemer for deg- har noe med elektrolytter å gjøre. Så dette må du snakke med en lege om.

For de fleste bedrer det seg i løpet av andre trimester, dessverre ikke for alle, som i mitt tilfelle så langt.

Ellers har jeg lært meg en del triks: Iskald drikke, svak saft med isbiter eller cola- veldig bra å drikke- kan stoppe en brekning hos meg.

Tygge mye gulrøtter- godt å få tygge litt, renser tennene og er veldig greit å kaste opp igjen.

Ikke lag maten selv.

Legg deg ned etter å ha spist- jo lenger du klarer å beholde maten i magen,jo bedre er det.

Eplebiter er godt og saftig- få de servert uten skall.

Ha gaviscon tilgjengelig,(middel mot halsbrann)- hender jo at en kaster opp mye syre og det kan være veldig vondt og plagsomt- og igjen føre til at du kaster opp mere.

Lykke til!

Skrevet

KJenner meg så igjen.. jeg også sliter med ekstrem svangerskaps kvalme.. man blir helt ødelagt, og tiden går utrolig sakte her man ligger på sofaen hele dagen... afipran hjelper meg gjennom dagen.. har prøvd de andre, men den er den eneste som holder på maten hos meg.. jeg har også vært innlagt pga dette.. man blir dehydrert. ikke bra... kontakt legen din.... jeg har gått på afipran siden uke 5.. klarer meg fortsatt ikke uten den..

lykke til...

ps.. som nevn over så hjelper små biter med grønt surt eple, litt kaldt drikke, gjerne farris, svak saft, brus.. druer er også lett å spise...

klem ;)

Skrevet

Hjalp med ingefærkapsler på meg (Urizal på helsekosten). Ellers må du vel få noe hos legen..? Ikke bra å gå ned såå mange kilo..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...