Gå til innhold

Andre med seteleie 1.gang, som nå er gravid med nr 2 og mistenker seteleie?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var gravid for litt over 2 år siden med ei jente som lå i seteleie. Jeg forsøkte å føde vaginalt, men etter 12 timer endte det hele med et dramatisk hastekeisersnitt. Nå er jeg gravid igjen, og kjenner igjen magefasong og fosterbevegelser fra sist - og mistenker seteleie også denne gangen. Andre i samme situasjon, hva tenker dere? Fødsel eller keisersnitt?

Jeg skal på UL i starten av februar for å se hvordan babyen ligger - er utrolig spent og nervøs!

Fortsetter under...

Hei! Når har du termin?

Jeg har termin i mai og det er for tidlig å mistenke noe enda, men tanken har selvfølgilig streifet meg. Fødte vaginalt for to år siden. 2 dager før riene startet forsøkte de å snu sønnen min, men det gikk ikke. Ble målt før fødselen og ble anbefalt vaginal fødsel. Angrer ikke på at jeg valgte d , selv om jeg lå i 2 døgn med rier før fødselen var igang. Men selve fødselen gikk veldig bra!

Så om barnet ditt ligger i seteleie denne gangen også, så kan det gå mye bedre enn forrige gang!

Hei

Terminen er i midten av mars, så den nærmer seg. Jeg var veldig opptatt av dette med vaginal fødsel sist, så bare ulemper med keisersnitt. Men pga opplevelsen ved sist fødsel er jeg redd jeg vil få en "psykisk sperre" ved å forsøke setefødsel en gang til. Men samtidig: var veldig dårlig etter operasjonen, og gruer meg til en eventuell ny runde med operasjonssår m.m.

- ikke enkelt dette, nei.

Vet du forresten hva vekt-grensen ved vaginal setefødsel er? Mine bekkenmål ble forresten også vurdert som store nok (røntgen).

Heisann !

Har samme erfaring som deg, setefødsel som endte med keisersnitt. Følte det ikkje som dramatisk, og har egentlig en posetiv opplevelse av fødselen.

Har ny termin i mai og det blir kun 14 mnd mellom de, tenker at denne kommer til å legge seg på samme måte, men man veit jo aldri. På ul låg den som førstemann og ej kjenner at sparka går nedover, men han har jo god tumleplass ennda.

Tenker likevel at blir det ny setefødsel vurderer eg å gå rett på keisersnitt, men er veldig usikker. Det var jo pes med det såret og det hemma en jo en god del i begynnelsen. Sleit også med å komme igang med amminga...

Vektgrensa trur eg er under 4 kg, men det er nok litt individuelt alt etter legen.

Lykke til uansett valg..

• 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Min toåring lå i seteleie og ble født med planlagt keisersnitt. Hadde en veldig positiv opplevelse med det, men har vært innstilt på å føde normalt denne gangen. Nå ser det ut til at nummer to også ligger i seteleie (er i uke 30. Ca 15 % ligger i seteleie ved utgangen av uke 30, iflg. jordmor). Jeg har ennå ikke gitt opp håpet om at den skal snu seg, men hvis den ikke gjør det, går jeg før planlagt keisersnitt også denne gangen.

• 1 måned senere...

Annonse

Jepp, mistenker seteleie nummer to her og ja...Ble KS sist, og er veldig i tvil. Men velger det om igjen, tror jeg, tross alt det negative med det.

Ser at det er en stund siden dere har skrevet dette, dere har vel kanskje født allerede?IHadde vært fint å høre hvordan det gikk med dere, og hva det ble til? Selv om det nok går en stund før dere får summet dere til å skrive...Uansett, hvis du med termin i mai ikke har født, lykke til! :)

Ja, mistenker seteleie igjen jeg og! 16 mnd siden jeg fødte sist og da satt gutten med rumpa ned fra ca 6.svangerskapsmåned. Hadde lite fostervann så tror rett og slett at han ikke fikk til å snu seg rundt. Er nå gravid i uke 26 og den siste uka har det vært mindre aktivitet i magen. Sparkene er langt nede på den ene siden og ganske hardt øverst, noe som jeg er sikker på at er hodet. Babyen har også plassert seg på høyre side av magen min, akkurat slik det var sist! Gruer ikke for enda en setefødsel, men hadde liksom gledet meg til å kjenne mer bevegelse fra babyen denne gangen. Noen fler som har lite fostervann og tror at det er grunnen til seteleie? Er det noen mulighet for at jeg har en rar form på livmora el. liknende? Noen som vet?

Jeg har en livmorfasong som gjør at de legger seg i seteleie. Er gravid for 2. gang, sist ble det KS pga seteleie og lite liv på slutten. Var visst trangt for nurket. Nå er jeg i uke 30, babyen ligger på nøyaktig samme måte og jeg kan kjenne hodet presser opp mot ribbeina. Sparkene kjennes nede. Det blir nok KS på meg fremfor setefødsel men jeg er litt i tvil.... (har skrevet et eget innlegg om dette!). Ble egentlig litt skuffet da jeg skjønte at også denne ligger i seteleie, hadde håpet å få oppleve en vaginal fødsel. Men for meg er det også en stor fordel at babyen ligger sånn, for den kunne fort ha kommet mye før tiden om den hadde ligget med hodet ned. Så kanskje jeg bare skal være fornøyd og takke for de ekstra ukene den får i livmoren istedenfor å bli et prematur-barn.

Merker også mindre liv etter at den har lagt seg i seteleie, men det er jo også normalt at det blir mindre bevegelser mot slutten da.

De kan vel se på UL om du f.eks. har hjerteformet livmor? Selv har jeg en hel skillevegg. Ofte at det blir seteleie med hjerteform har jeg hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...