Gå til innhold

Dere som fullpumper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente på 3 uker som jeg gir mm som jeg pumper ut, og hun får kun det.

Jeg sliter imidlertid med å få det til å fungere rent praktisk. Har nok melk og får fryst ned litt i tillegg til det hun får hver dag, men jeg føler at all min tid går med til pumping og koking av flasker og pumpene. Jeg ønsker så sterkt at hun skal få mm, men jeg synes det er så trist at det omtrent kommer i veien fra å kose med jenta mi. Vil jo være mamma og :-( Gjør jeg en uplanlagt ting, som å få besøk eller gå tur, så blir hele pumping-systemet ødelagt.

Så dere som fullpumper, eller andre med erfaring, hvordan leger dere opp dagen? Noen praktiske tips? Sånn det er nå pumper jeg ca hve 3 time, inkludert 1 gang på natten. Har både elektrisk og manuell pumpe. ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fullpumpet en periode og følte som deg at all tid gikk med til pumping. Jeg fikk tilfeldigvis tak i flere intakte sett med rør/silikon/dyser etc (alt utenom det elektriske pumpehuset), slik at jeg kunne pumpe tre ganger før jeg vasket opp og steriliserte. Tror du får kjøpt løse deler til Medela i butikken. Hvis du har Avent, så står det opplyst et tlfnummer i dokumentasjonen som fulgte med pumpen. Forsøk å få deler derfra (Damen i andre enden av røret er hyggelig:))

Dernest anskaffet jeg meg en elektrisk sterilisator fra Avent. Jeg synes dette gjorde rengjøringsjobben litt enklere.

Uventet besøk lot jeg ikke få ødelegge systemet mitt med pumping hver 3. time. Unnskylte meg, og gikk og pumpet på soverommet. Var jeg borte på besøk, så tok jeg med meg pumpebagen og lånte et rom når det var dags for pumping. Men da var jeg ikke like flink til å pumpe hver tredje time.

Jeg falt aldri for fristelsen å sette pumpen i kjøleskapet mellom hver pumping. Jeg var engstelig for at dette kunne få bakteriene til å blomstre og at disse skulle finne veien inn i mine melkeganger.

Skrevet

Jeg fullpumper og er enig i at det går MYE tid på det. Jeg har leid meg en symphony pumpe på appoteket slik at jeg kan pumpe begge samtidig, har du en slik? Blir veldig effektivt da. Jeg har også anskaffet meg fire sett med pumpeutstyr og ett par ekstra flasker. (En kan bestille enkle flasker via apotek (Medela)) Så jeg koker kun morgen og kveld. Har også annskaffet meg en brukt avent flaske sterilisator, (hadde ett par uhell hvor flaskene kokte tørt, ikke helt trygt). På tross av alle innvesteringene regner jeg med at det går en ca 2 timer til dagen i pumping og koking, så tidkrevende er det.

Jeg pumper ikke slavisk hver tredje time, men har ett såkalt øke døgn ca en gang i uken, da pumper jeg mye, så pumper jeg litt sjeldnere resten av uken, men får ut mer melk til hver pumping. Når jeg merker produksjonen synker er det på igjen med mer pumping. Det har fungert hittil.

Jeg prøver å tenke sånn at det går helt greitt om jeg må ty til mme ett måltid i døgnet samt spe på med mme dersom jeg ikke har nok mm til ett helt måltid. En bør jo ikke slite seg helt ut på dette styret....

Skrevet

Tusen takk for svar dere :-) Jeg har sånn medela dobbeltpumpe, og Avent manuell. Supert hvis det går an å få tak i ekstra pumpe-deler, for det er nesten det som er mest pes, at den må kokes for hver gang. En sterilisator hørtes ikke dumt ut det heller. Jeg får sjekke opp i hva jeg kan få tak i på mandag.

Prøver å ta en dag av gangen, første delmål er å holde på til hun er 3 mnd hvertfall.

Igjen takk for svar, alltid en trøst å vite at det er flere "der ute" :-)

Skrevet

pumper dere hver 3 time om natta og? jeg bare lurer, jeg tar hver 5 for jeg klarer ikke stå opp.

Gjest Mamsidaisy
Skrevet

Kanskje du får til at hun tar puppen etter hvert?

Min eldste brukte 6 uker før han omsider skjønte noe av hele puppe-greia. Jeg la ham alltid til ved brystet først slik at han skulle "øve" litt hver hvert måltid. Merket etter hvert at han ble sterkere/flinkere og til slutt funket det fint. Fullammet da til 6 måneder og han var f-e-i-t.. ;-)

En venninne av meg brukte 2 måneder før hun omsider kunne kaste pumpe og flasker dit pepper'n gror (da var hun rimelig lei...) og lillejenta fant ut av puppen.

Metoden hennes var å legge vekk pumpa, drikke/spise godt og bare fokusere på å amme i 3 dager (og det ble ofte!). Slitsomt, men verdt innsatsen da det om sider gikk bra.

Ønsker deg masse lykke til!!

Skrevet

Ang det jeg skrev om å kjøpe ekstra utstyr: det er ikke sikkert de på apoteket vet at du kan bestille enkle deler. Jeg ba de spesifikt om å undersøke det for meg. betalte da 29 kr pr flaske (uten lokk)

Skrevet

Jeg pumper sent på kvelden, en gang om natta også på morgenen igjen. Det er beintøft å stå opp .-) ! Men vesla er en natteravn, så jeg er jo stort sett oppe endel på natten uansett.

Skrevet

Ja, det hadde vært en drøm å få det til. Føler jeg har kopmmet helt skjevt ut. På sykehuset var det ikke mye hjelp å få, alle ga ulike råd- noen sa jeg kunne likegodt gi opp, "for det der kommer aldri til å gå". Andre ba meg prøve med skjold, andre igjen sa uten skjold, gi flaske med mm osv osv. Og som førstegangsfødende er man jo rimelig uerfaren med det meste. Ble sendt hjem med pumpe, uten noen form for opplæring, og sitter her nå med brystbtennelse nr 2 siden fødselen. Blir litt syting her nå, men det er ganske sårt det hele :-(

Godt å høre at det er håp da :-) Øver litt inniellom, men lillemor skjønner ikke så mye og blir ganske sinna :-) Vurderer å be en ammehjelper på besøk.

Venninnen din og du- skrek babyene hennes masse og ble "frustrert" når dere øvde? Skal man i så tilfelle bare fortsette å prøve?

Takk for svar :-)

Skrevet

Hei!!!

Jeg er en som for ikke lenge siden var i nettopp samme situasjon som deg. Full pumpet og følte jeg ikke fikk tid min lille datter. Holdt det gående på denne måten ganske lenge. Vist du er lei nå etter 3 uker tenk da hva du blir etter 2 måneder eller et halvt år på denne måten. Babyen blir bare større og større og kommer til å trenge mer og mer mat og pumpingen kommer til å ta enda lengre tid. Jeg ble krafting deprimert av dette pg brukte mye tid på gråte. Fikk som deg 2 brystbetennlser . For ikke å nevne alle gangen jeg har slitt med tette melkeganger.

Løsningen min ble å pumpe mindre og få mer tid sammen med babyen min. Nå pumer jeg slik at min lille datter får en flaske mm for dagen. Jeg har kommet meg betraktelig i humør og er blitt et nytt menneske siden jeg tok denne avgjørelsen. Med mindre melk har jeg ikke melkespreng lengre og jeg slipper å stå opp om natten for å pumpe. Men hun får litt morsmelk, alt blir jo konsentrert i det lille en har. På denne måten har jeg melk og kan øke/pumpe melke mengden opp igjen vist babyen på mirakuløst vis skulle klare å amme igjen. Men kommer nok til å gi meg å pumpe om ikke så alt for lenge da jeg er temmelig lei den pumpen. Nå har babyen fått mm de første mnd.

Håper du ikke føler jeg har svart på noe som ikke hadde spurt om. Jeg ville bare fortelle hvordan jeg hadde da jeg fullpumpet. Det er ikke så enkelt som det virker. Hadde det det , ville det ha vært flere mødre som full pumpet. Har full respekt for dem som gjør det, men det er fryktelig mye arbeid.

Skrevet

Hei hei!

Takk for at du skrev dette. Jeg kjenner meg absolutt igjen i det du skriver. Jeg slites mellom ønsket om å gi veslemor mm, og ønsket om å få kose meg med henne uten å hele tiden tenke på brystspreng og at neste puming bør skje snart. Det har blitt endel tårer de siste ukene. Det hørtes ut som en fornuftig løsning du har valgt, og jeg setter stor pris på at du forteller om det. Tar litt tid før jeg får svart her, men slik er det jo for en pumpe-mamma ;-)

Jeg opprettholder pumpingen så lenge jeg orker, men jeg er kanskje mer¨åpen for at det blir en kombinasjon av mm og mme etterhvert. Min samboer er enig i at mm er det beste, men han sier også at vi bør tenke på min helse psykisk og fysisk, så han støtter meg uansett valg. Og det er jo godt å vite. Fryktellg vanskelig det her! Er slik at dersom jeg skulle være så heldig å bli gravid senere, så er det ikke den tøffe fødselen jeg hadde nå som skremmer meg, men å måtte gjennom disse problemene på nytt. Har vært hos barsel nok en gang i dag for å få hjelp til amming, og møtt nok en person som sier jeg nok aldir vil få det til :-(

jaja, har vokst opp på mme selv, og har det jo bra for det :-) !!!

Takk for at du svarte, og håper du koser deg masse med lillejenta di :-)

Skrevet

Du skriver at noen anbefalte skjold? Jeg vet ikke hva som er ditt problem, men jeg brukte skjold en periode (fullpumper nå), ble anbefalt å ikke gjøre det av ammehjelpen fordi det kunne ødelegge ammetekninkken, men siden hun ikke hadde teknikk følte jeg ikke at jeg kunne ødelegge noe. Så jeg brukte det i to måneder. Men så gikk det ikke lenger. Nå fullpumper jeg. Gjort det i fem uker. Poenget mitt er prøv skjold går det en liten stund så er det i hvert fall en liten stund lenger med mm uten å pumpe. For pumpingen er styr. Jenta mi er fem måneder nå, og jeg har satt grensen ved seks måneder, da er de slutt.

Skrevet

Jeg har Medelas pump in style breastpump. Super pumpe som pumper begge brystene på en gang. Det gjør jeg 4-5 ganger om dagen ca 10 minutter hver gang. Gutten min er nå fem mnd. I begynnelsen var jeg også oppe om natta og pumpet meg (6-7 ganger i døgnet). Han sover hele natta igjennom nå heldigvis og jeg også!! Men jeg har nesten alltid nok melk. På dagtid lar jeg det gå ca 4-5 timer i mellom hver pumping. Det er ikke krise hvis det går seks timer en gang og dersom han må få mme et måltid. Liker pumpa mi, den er enkel å ta med seg, ligger i en sekk som man får med på kjøpet samt en kjølebag med kjøleelement+ fire flasker med lokk. Da er det bare å planlegge litt når man er ute en tur. Det er ikke noe styr dersom man er innstilt på å pumpe ei stund. Men jeg lurer på om jeg skal trappe ned når guttungen min er 6 mnd. Ang koking av flasker så går det automatisk etter ei stund... :) Selvsagt kan man bli lei, men det kan man sikkert bli av amming også har jeg inntrykk av! Har ikke hatt noen problemer med at jeg føler jeg pumper hele tida og ikke har tid til gullklumpen min. Det tar jo bare ti minutter hver gang å pumpe! Og noen minutter å koke flasker. Jeg har forresten flaskene og pumpeutstyret i en riskoker i mikroen på 6-7 minutter. Pling! Så er det ferdig. Pølseklype, legge det på et håndkle på kjøkkenbenken. Ferdig. Innimellom vaske med såpe for hånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...