Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 vet snart ikke hva jeg skal gjøre.. lillegutt er 15 md... veldig aktiv.. god motorisk men sier ikke ett eneste ord untatt mamma.. jeg er hjemme med han om dagen.. men sliter med kjempedårlig samvittighet.. for jeg klarer ikke aktivisere han.. han leker veldig godt alene.. nesten for godt.. maser sjelden å er glad å fornøyd.. men jeg er så redd for at han ikke har det bra..for vi er nesten aldri ute å leker.. å ute er det kjempekaldt.. å jeg vet ærlig talt ikke va jeg skal finne på ute med han.. egentlig vet jeg ikke va jeg skal finne på inne heller.. uff... alt er bare trist.. å jeg ligger bare på gulvet å ser på tv mens han leker å hopper å ler.. har sååååååå ufattelig dårlig samvittighet.. føler meg som verdens værste mor..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 du har ikke tenkt på å gå i åpen barnehage noen dager i uka? da treffer han andre barn og du andre voksne=) gå på lekeplassen? mate fugler? har du det bra ellers?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Så lenge gutten er blid og fornøyd og leker godt med seg selv, så trenger du vel strengt tatt ikke ha så dårlig samvittighet. Men kan du ikke lese litt for ham eller gå ut på en lekeplass eller noe ? Det kan jo være hyggelig å gjøre noen ting sammen.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Vil anbefale deg åpen barnehage, sjekk ut om det finnes i ditt område. Ellers kan det hende det finnes andre mødre som går hjemme med barn på din alder i området? Henge opp en lapp et sted? Prøv iallefall å gå ut en tur på formiddagen, om det så 'bare' er til en lekeplass en halvtimes tid. Så trille til butikken litt, for så hjem igjen til sovestunden - sover han kanskje i 11-13-tiden? Da får du litt tid for deg selv mens han sover også.
brooklyn Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 hvis du føler deg som verdens verste mor, så er det ganske enkelt. Da gjør du noe med det. ta emd deg ungen ut. Kle han godt. Lek litt ute istedet fo å ligge på gulvet og se på tv hele dagen. Du gir deg selv svaret her. Selv om ikke ungen din klager betyr det ikke at han ikke har godt av å feks være litt i åpen barnehage sammen med andre barn eller på en lekeplass ute eller tilsvarende. Du er ikke verdens verste mor hvis du gjør noe med den følelsen du har:)
-Petrine- Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Det høres jo ut som om gutten din har det topp! :-) Han virker jo kjempefornøyd. Men for din egen del kan det jo være greit å komme litt mere i aktivitet og har litt planer om dagene. Da jeg var hjemme i permisjon gikk vi alltid ut en tur på formiddagen. Ta på dere masse klær, trill tur eller gå rundt. La han få kjenne på trær, steiner osv og snakk om de ulike tingene i naturen. Vis han fugler, hunder og katter. Dette lærte lillemor masse av. Ellers er det jo kjempefint å gå i åpen barnehage. Du hjelper for store og små å ta seg en luftetur :-)
Snuppelura&Go`klompene Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Ja, hva med å ha knerten i bhg noen dager i uka, så får han leke med andre barn av og til. Eller besøke åpen barnehage. Ta han med i lekeland, svømmehall, besøke noen i barselgruppa, andre med barn. Synes også det kan være vanskelig å aktivisere gutten min når vi er ute uten andre barn. Derfor godt å vite at han får utløp for dette i barnehagen, og vi kan kose oss inne på ettermiddagen med god samvittighet.
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 Hvem gir gutten mat om dagene? Hvem gir han kos og omsorg? Hvem passer på at han har det godt? Hvem ligger på gulvet og er tilgjengelig hvis han trenger en klem eller hjelp? Hvem bekymrer seg for om han får den stimuleringen han trenger? Det er DU! Så du er ikke noe dårlig mor. Som andre sier, prøv å komme deg ut, gå i åpen barnehage, på kafe med andre, på tur. Da får både du og lillegutt frisk luft og mosjon, og kanskje et bedre sosialt nettverk?? Den dårlige samvittigheten hjelper ingen, gjør heller noe med det :-) Lykke til Klem fra meg
Janusina Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 Hei! Jeg har det litt på samme måte faktisk..dvs, nå har jeg hatt dagbarn her siden Sept da, så Leander har hatt en lekekamerat hjemme her. Men jeg har aldri vært flink til å sette meg sammen med han og lese/synge. Enda jeg har jobbet flere år i barnehagen..Jeg er bare ikke flink til det. Det siste dagbarnet har fått plass i bhg nå, så da må jeg ta meg sammen å sosialisere han litt mer. Merker når det er større folkemengder at han blir veldig klengete. Men dårlig samvittighet har jeg egentlig ikke. Jeg har tatt meg et ekstra år fri for å være hjemme med han. Er mer stolt, jeg! Og vi har fremdeles tid til å finne frem bøker og leker. Ønsker deg lykke til videre!!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 Gi han barnehageplass! Trenger jo ikke å være fulltid, men det tror jeg dere begge vil ha godt av. Lykke til!
ennaH Skrevet 6. januar 2007 #12 Skrevet 6. januar 2007 Du kan.... søke om barnehageplass gå ut og leke på nærmeste lekeplass gå i åpen barnehage sosialisere med venninner med barn på samme alder - sett evt. opp lapp på helsestasjonen dersom du ikke har noen ake, bygge snømann, lage snøballer, grave i snøen (hvis det er snø) grave i nærmeste sandkasse hvis det ikke er det gå til nærmeste vei og se på biler dra til sjøen og se på båter dra til nærmeste gård og se på dyr gå i nærmeste skog og snakk om alt du ser. Ta med matpakke. bygge hytte av putene i sofaen, eller ved å legge et pledd over to stoler lese bøker! gå på biblioteket! det øker ordforrådet hans synge sanger tegne/male på store ark kaste ball, sparke ball - godt for motorikken lage middag sammen - la han være med på å skjære opp grønnsaker og smake underveis la han hjelpe deg i husarbeid med det han makter bygge høye tårn av klosser
englegull Skrevet 6. januar 2007 #13 Skrevet 6. januar 2007 Jeg synes ikke det høres ut som om gutten din lider noen nød. Derimot høres det ikke ut som om du har det så veldig bra selv? Er du litt deprimert? Du har fått mange gode råd her om hva du kan finne på med han på dagtid, men mange av de har du sikkert tenkt på selv? Det beste rådet jeg kan komme på, er å finne ut om det er åpen barnehage og småbarnssang der hvor du bor. Det har lillegutt og jeg gått på, og det har vært veldig fint, for oss begge to! Når det gjelder språket,tror jeg ikke du skal bekymre deg. Han er jo bare 1 år og tre måneder, mange sier ikke et ord før de er rundt to år. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå