Murmeline Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Snuppa begynner å bli trøtt i 7-8tiden på kvelden, men ikke trøtt nok til å sove for natta. Hun er av typen som vil ha mat hyppig både på dagen og kvelden forresten.. Legging begynner gjerne i 8-halv9tiden, da er hun trøtt. På med pysj (vi bader på morgen), kveldmat i rolige omgivelser, så halvsovner hun ved puppen. Legging da er umulig, for enten skriker hun så fort hun treffer vogga, eller så sover hun 5min og våkner. Hun skriker, og må ofte tas opp for å finne roen. Noen ganger klarer hun å roe seg i vogga, men oftest må hun tas opp litt først. Dette pågår mange ganger, og så er hun mer sulten. Flaske er ikke det beste da, pupp og kos er tingen (har prøvd flaske for at hun skal garantert få nok, og bli mett raskere). Resultatet er at jeg blir utslitt (sliter litt med lite melk på kvelden fra før), og det tar en halv evighet å legge henne. Hun finner ikke roen i sengen. Hvis vi lar henne ligge og sutre, utvikler det seg til gråt og da er hun myyye verre å få roet ned etterpå, så har virkelig ikke troen på noe skrikemetode. Når hun endelig sovner (22-22.30) er det antakelig fordi hun er utslitt av all skrikingen... Da er vi voksne utslitt også Hun sover heldigvis hele natta, så får jo nattesøvnen da:) I de bøkene vi har, står det nesten bare at det er greit å la de skrike i 5min før man går inn. Synes ikke noe om det... Hjelp!!! Hva er det jeg gjør feil, tror jeg ser meg blind...
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 For min gutt hjalp det med veldig lang leggerutine. Vi begynner en time før med bading, så leser vi litt i den store senga, mat også har vi noen faste sanger vi synger mens han ligger i egen seng. Så går vi ut av rommet og han piper i ti min. Vi går inn hver gang han piper og klapper ham på hodet og snakker med ham og går ut igjen. Hadde en gutt som jeg trodde var livredd for senga si, men det går veldig fint nå.
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Hei du! Du kjenner jo vår historie med legging, men jeg fikk et SUPERT tips her inne. Ikke vent til hun blir trøtt! Var det jeg gjorde med Embla og det endte med at hun halvsov ved puppen og ikke ville sove og ble overtrøtt i løpet av nattstellet. Så her tok vi nattstellet enda tidligere. Vi endret også på vogga. Hun har et favoritt teppe som både lukter baby og mamma. Dette teppet la vi under henne og opp veggene på vogga så det ble lunere. Det hjalp masse!
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Vi sliter med akkurat det samme, og har faktisk akkurat samme erfaring med at sutring som fører til gråt forverrer legginga enda mer... Så jeg dytter denne litt for deg:o)
Murmeline Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2007 Sweet Amber! Hva mener du med han piper?
Murmeline Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2007 tillab:) Når sovner Embla, og når står dere opp om morgenen? Andrea våkner (eller jeg vekker henne) kl halv 9 ca... Gjør jo ikke noe om vi står opp 8 i stedet, hvis hun sovner tidligere på kvelden. Vurderer å kutte ut vogga til fordel for sengen nå, den er jo snart for liten uansett..
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Alt etter hvor lang den siste luren har vært så legges hun mellom 1830 og 1930 og sovner ca et kvarter etterpå... Syter littegranne men ikke mye:)
cathrine&emma Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 heisann.. gammel er jenta di? jeg sleit med ddet når mi jente var 6 mnd ca og da sa helse søstra at jeg skulle bare lage klare rutiner og legge henne tidligere på kvelden.. etter noen dager med det så funket det og da sovet ho helt greit.. først badet vi, så fikk og grøk og flaske siden jeg ikke ammet.. hadde noen fine månder med de rutinene men så plutselig ville ho ikke legge seg oxo var det på ann igjen jeg ble helt utslitt.. var dum nok til å ta ho opp å la ho være oppe.. helt til jeg bestemte meg og begynne med rutinene på nytt.. å det var grining og hyling i en halv time el time.. ingen ting hjalp bortsett fra å vugge ho i bil sete, men orket jo ikke det heller.. så gikk det en uke oxo la ho seg helt fint, ho eller 11 mnd nå og legger seg mellom 7-halv 8... så mitt råd til deg er at ha de samme rutinene og bare vær bestemt med ho, og prøv og legg ho i halv 7- 7 tiden heller....
Murmeline Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2007 Ja da har vi begynt:) Vi fylte vann i badekaret kl 18 og badet en liten stund. Hun koste seg veldig:) Så varmet vi opp litt pumpemelk siden jeg var tom i puppen, og lagde litt erstatning også. Snuppa spiste vel en ca 100ml, ble sunget for, og sovnet. Uten smokk. Sovnet vel 19.30 eller noe, og har fremdeles ikke våknet. Kommer forhåpentligvis til å sove. Er spent på om hun trenger mer kveldsmat, eller om det blir nattamming. Vanligvis har hun jo sovet fra ca 22 til 09 uten mat. Det ble forresten minimalt med skriking, og det lille som var, var til den dumme flaska;) *Savne puppen*..
Murmeline Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. januar 2007 Ja, det gikk ganske r**a egentlig. 5min etter at jeg skrev innlegget over våknet hun. Smokk, litt kos, natti-natt ca tusen ganger, amming et par-tre ganger, og hun sovnet 23.50 !!! GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!! Det er 5 timer på å sovne det. Hjelp!!!!!!!!!
Bonusmamma13 Skrevet 6. januar 2007 #11 Skrevet 6. januar 2007 Om jeg forsøker legge min tidlig på kvelden så blir det bare skriking.. Han blir riktignok trett i den tiden så da lar jeg han ta en lite strekk, enten i dagsengen eller på et teppe på stuegulvet. Gir han siste måltid ca 2230-2300 og legger han etterpå. (pysjen kommer gjerne på 20-21) Har ikke hatt problemer med grining etterpå. Selv om han noen ganger virker veldig energifull ved legging så roer han seg etter noen minutter under dynen..
Murmeline Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. januar 2007 Glemte å si at kvelden i går inneholdt lite hyl&skrik sammenlignet med når jeg har lagt henne tidligere. Det var mye roligere, og da får jo vi mindre vondt i hodet:) Så det var jo EN forbedring hvertfall...
Gjest Skrevet 6. januar 2007 #13 Skrevet 6. januar 2007 JEg mente at han lager litt sutrelyder. Når han ikke gråter men ikke helt fornøyd:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå