Gå til innhold

Har vekstavvik på 20 % jenta mi,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor finner jeg informasjon om dette?

Jeg røyker ikke, har aldri røykt, er passe kraftig selv og det er gubben og, så jeg forstår ingenting!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg gjorde et søk på Google, og fikk opp denne listen. Kanskje det er noe interessant der. http://www.google.no/search?hl=no&rls=GGLG%2CGGLG%3A2005-45%2CGGLG%3Aen&q=vekstavvik+foster&meta=

MEN.. du må vel ha fått noe info fra dem som konstaterte vekstavviket? Er du satt opp til oppfølging?

Jeg ville ringt helsestasjonen og tatt en prat med jordmor, jeg regner mede det var hun som henviste deg til ultralyd pga liten mage eller lavt SF-mål?

Er du langt på vei kan det være morkakesvikt, men det regner jeg med du ville fått beskjed om. Ta kontakt med dem du har vært hos.

Utenom det vet jeg ikke mer om temaet enn at min førstefødte ble beregnet til å være -9% på vekst via ultralyd, men at dette var helt ubetydelig. Og da han kom ut viste det seg også at han ikke var liten i det hele tatt.

Skrevet

Hei!

Jeg vet veldig lite om dette så jeg har ikke noe nyttig informasjon å gi deg.

Ville bare skrive noen ord alikevel. Må være vanskelig å få vite om et avvik hos babyen din, og ikke vite grunnen. I og med at du ikke røyker så er det hverfall ikke noe du har gjort galt.

Nå vet ikke jeg hvor vanlig/ uvanlig det er med et slikt avvik da. Hva sier legen/ jordmor?

Håper du får noen gode svar her. Masse lykke til hvertfall.

Klem!

Skrevet

Det er en tråd under her som handler om det samme, jeg tar meg den friet å kopiere inn hva Lynet svarte i den tråden:

Sv: babyen vokser litt lite... håper på mange svar! 21:05 3.01.2007

Jeg fikk beskjed på ultralyd i uke 24 at babyen ikke vokste helt i forhold til normalen. Ca 10% vekstretardert. Eller vekstavvik.Legen forklarte at det kunne være flere årsaker til dette. Røyking, rusbruk, kosthold, stress, dårlig blodgjennomstrømning fra morkake, infarkt eller forkalkninger i morkaken. Også mors og fars fødselsvekt kan spille inn.

I følge denne legen var det ikke så mye å gjøre annet enn å følge ekstra med på sf-mål og aktiviteten til den lille (i og med at det ikke var kosthold eller rusbruk som var årsak i vårt tilfelle.)

3-4 uker før termin fant jordmor ut at magen ikke hadde vokst mer enn 1 cm på 5 uker. Jeg ble sendt på sykehus for ny undersøkelse. Da fant de at babyen var over 30% vekstretadert. Heldigvis var babyen veldig aktiv hele tiden så jeg var ikke så veldig redd. Jeg ble fulg opp med undersøkelser annen hver dag. Siste uke før termin ble jeg lagt inn pga svangerskapsforgiftning. Under fødselen ble babyen fulgt ekstra nøye da vekstretarderte kan reagere dårlig på en fødsel. DA den lille jenta kom ut var 2600 g. Lita men sprek og sulten.

I vårt tilfelle var det morkaka som ikke fungerte som den skulle, men det gikk kjempe bra likevel. I dag, 1 1/2 år senere er hun fortsatt mindre en sine gjevn gamle, men utviklingsmessig er hun helt på høyde.

Litt langt innlegg, men jeg håper det kanskje ga deg noen svar og litt mindre bekymringer.

Lykke til med din lille!

Lynet

Skrevet

Min ligger også under gjennomsnittet, men det er helt normalt! vet ikke hvor stor avviket er prosentvis, men er ikke nok ikke noe grunn til bekymring. Noen er mindre og noen er større enn andre, er jo slik de kommer frem til det vekst gjennomsnittet, sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...