Gå til innhold

Kjære ammehjelpere. (Litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Behøver litt råd. Jenta mi er 2 månder nå og det har vært trøblete med ammingen. Jeg ble veldig sår i starten, blødde og gråt og grudde meg til hver amming. Pappan tok affære og gikk og kjøpte flasker og erstatning etter 10 dager. Jeg pumpet meg mens puppene grodde og hun fikk flaske. Både jeg babyen og pappaen fikk det mye bedre. Det var ingen problem for jenta å ta puppen igjen etter halvannen uke med flaske. Den høyre trengte lengre tid på å gro så en tid var det en pupp, pumpe og tillegg.Etter mer og mer pupp og mindre og mindre flaske ammer jeg nå på dag og kveld og hun får bare en flaske i døgnet før hun sovner. Denne får hun gjerne rundt elleve og da sover hun til ca halv fem, spiser sover til åtte, spiser og sover til ti.

Jeg vil gjerne klare å fullamme. Har drukket ammete, gitt henne pupp når hun vil.Skulle gjerne nattammet, men synes det er litt ille å vekke henne på natten da hun sover så bra.

Problemet er at det blir tomt i puppene på kvelden. Vet jo at de spiser mer på kveldstid, og at man produserer mindre men fra 21 og utover går det bare 20 minutter mellom hver gang hun blir sutrete og vil ha mer. Når jeg da legger henne til puppen bare kaver og gråter hun og får tydelig ikke det hun er ute etter. Litt kommer det jo, men etter noen slike runder skriker hun mer for hver gang hun igjen vil ha pupp. Resten av dagen og på natt/morgen spiser hun i 10-15 minutter og er da fornøyd minst et par timer.

Er det bare et par "marerittnetter" som må til? Kvelder og netter der hun ligger på puppen hele tiden? Er litt redd for at sårheten da kommer tilbake, men puppene er vel mer slitesterke nå enn de var i starten?

Håper på noen gode råd. Ser ikke på det som noen krise at vi gir den flaska på kvelden, men det hadde vært koselig å vite at man klarte å fullamme. Enn så lenge synes jeg at amming har vært et stort strev og masse bekymringer. Har ikke merket så mye til den kosen som alle mener at amming er. Har tenkt på at jeg kanskje bare skal slutte å tenke så mye på det, gi den morsmelka jeg har og kose meg med flaskemåltidene, men om dere har noen gode råd vil jeg gjerne gjøre et forsøk til på å klare å fullamme da jeg føler at "det ikke er så langt igjen"..

Ble litt rotete og langt, men håper at noen orker lese og svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Grattis med babyen!

Det er flott at pappa er engasjert, og imponerende at du kom deg igjennom denne kampen!

Hvis barnet har sovet igjennom til morgenen, tar hun da alt du har i første måltidet? For siden du er så flink til å pumpe, hva med å ta ut overskuddet i pumpeform, og la den engasjerte pappaen gi barnet denne melken på kvelden? Da fullammer du (selv om hun ikke fulldier, da), og melkeproduksjonen din kan ta seg opp nok til at det blir nok til bare amming. Hvis du har mye spreng (plagsomt) på natt, kan du gjerne stå opp og pumpe i to-tre tiden, og spare den melken til påfølgende kveld.

Det sagt, det er ingen synd å gi en kveldsflaske mme per dag, mange gjør det. Og i tillegg, kommer det økedager, så tar hun noen netter med amming også, og da er dere jo i rute igjen. Du gjør rett i å være forsiktig med puppen nå. Selv om, ja, du er nok mye mer hardfør nå enn i begynnelsen (å ghud så vondt det gjør!)

Det er du og babyen som tar avgjørelsene her.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...