Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 tar man med seg flasker og erstatning på sykehuset da, eller får man det der? velger å være anonym nå da dette er et sårt tema for noen...
ceso Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 det er vel noe du kan snakke med de på sykehuset om når du er til samtale om fødselen skulle jeg tro. det er klart de vil med de fleste midler prøve å få deg til å amme, men når de har forstått at det ikke er en mulighet for deg, vil de sikkert fortelle deg hva du skal gjøre. jeg må ærlig innrømme det at jeg er en svoren tilhenger av amming - så lenge man har mulighet til det og er veldig nysgjerrig på hva det er som har gjort deg til å ikke ville amme. Uten å dømme... hehe... men forstår godt at du vil være anonym da jeg vet at det har vært endel heftige diskusjoner og kjefting på grunn av amming og så videre... hehe
Tommage♀♂ Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Vil tro du får det du trenger der, men du kan jo ta med i tilfelle. Er jo mange som ikke kan amme av diverse grunner, så utstyr har de nok=) Men om det ikke er noen spesiell grunn til at du ikke kan amme så kommer de antakelig til å presse deg litt, om du ikke treffer på en veldig forståelsesfull pleier der da... Kanskje de i første omgang vil at du skal pumpe deg og gi det på flaske, i og med at det er best de første dagene
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 grunnen til at jeg ikke vil amme er at jeg ikke vil amme offentlig. jeg syns ikke noe om og brette ned puppen på kafé osv. og når vi får besøk syns jeg det virker dumt å gå inn på et annet rom og bli der en halvtimes tid...
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Jeg hadde tatt med meg litt morsmelkerstatning og noen flasker. Du får jo sikkert der, men greit å være forberedt? Dersom det ikke er en medisinsk årsak til at du ikke vil/kan amme (og at melken din ikke kan brukes), vil de sikkert at du pumper deg slik at babyen får din melk. Lykke til med din beslutning - håper de ikke gir deg altfor mye pes på sykehuset, sikkert lurt som nevnt ovenfor her, å ta det opp på forhånd....Ikke det man har lyst til å diskutere med alle de forskjellige jordmødrene/sykepleierne når en ligger der i ørska etter en fødsel.
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 Der kom det visst et nytt innlegg fra HI mens jeg skrev mitt. Tror du kan vente deg en storm av reaksjoner nå, er jeg redd.... Husk at du MÅ ikke amme offentlig - det krever bare litt ekstra planlegging. Det tar ikke mer tid enn du vil komme til å bruke dersom du skal flaskemate - da er det tross alt mye mer som må forberedes rundt det (vasking etc.)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Nei, enig med LillaGumman - ta dette i forkant og i god tid slik at du slipper å ta hele diskusjonen med alle som jobber på barsel... Selv måtte jeg slåss med hele avdelingen for å få dem til å forstå at jeg ville (og kunne) amme tross en brystoperasjon, det var ikke noen der som skjønte at jeg hadde rett i at jeg hadde masse melk men en sugesvak unge. Endte opp med å måtte pumpe i fire døgn og gi ungen med sprøyte i munnen så de kunne måle nøyaktig hvor mye han fikk i seg... Jeg var selv skeptisk til amming og hadde tenkt å slutte relativt tidlig, nettopp av årsakene du nevner - jeg har ikke verdens beste forhold til brystene mine (derfor operert) og så ikke akkurat fram til å ha dem på utstilling. Jeg endte opp med å amme til datteren min var over året, og håper å gjøre det samme nå, med et sjal el.l. over skulderen er man mye friere og ikke så avkledd, og det er utrolig praktisk...
Mintbolle Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 De har erstatning på sykehuset, men vet ikke om de gir det pga at du ikke vil amme. Jeg ville heller ikke amme sist jeg var gravid, tenkte også veldig på det med å amme offentlig og har alltid hata offentlige dusjer osv. Men da jeg først hadde født ble det veldig naturlig og amme. Jeg har kun en eneste gang sittet på en benk på et handlesenter og ammet og det var fordi alle doer var opptatt og ungen hylskrek! Stortsett ammet jeg i bilen før jeg skulle noe sted. Uansett hvis det kun er det å amme offentlig som er årsaken til at du ikke vil, så kan du jo alltids gi erstatning når du skal noe sted.
Piraka Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 Vil bare kommentere at de gangene man får besøk eller skal ut på kafe, så går det jo an å bruke flaske da og amme sånn ellers. Tross alt skjer jo mesteparten av ammingen uten utenforstående som ser på. Så ville heller ha satset på amming og flasketilvenning når ammingen er etablert (ikke vent for lenge - da vil ikke babyen ha flaska), så har du valget til enhver tid om det er flaska eller puppen som skal fram. Og er du heldig, så får du nok melk til å klare å pumpe sånn at det er morsmelk på flaska også. Hvis ikke, er det absolutt ingen krise om du må bruke morsmelkserstatning heller - det eneste er at du kan få litt melkespreng før du ammer neste gang igjen, men har du lite melk, så er det også bare ubetydelig.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 takk for mange svar! =) det dere sa om at jeg kan gi flaske av og til når man er ute osv høres egentlig ganske fint ut! nå fikk jeg jammen noe å tenke over! =)
Lapez Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 HI: Jeg er litt slik som deg, men jeg skal amme så framt at det går på sykehuset osv jeg da, og til å begynne med om natta. Men på kafe kommer heller ikke jeg til å sitte å "brette fram puppen" (det finnes de som er diskre, men tro meg jeg har sett de som overhode IKKE er det, og det synes jeg er direkte kvalmt), da velger jeg å bruke flaske=) Så fremt at det går, i tilegg har pappaen til barnet et sterkt ønske om å være med hele veien, så ved at hun får flaske noen måltider i døgnet å om nettene osv etterhvert, bidrar jo det til mye. Da er hun ikke avhengig av meg på samme måte, og pappaen kan også få gleden av nærheten av å gi barnet mat, i tilegg til at jeg får sovet og slappet av litt mer jeg også
Har en av hver-full stopp nå=) Skrevet 5. januar 2007 #12 Skrevet 5. januar 2007 Hadde tatt med meg flasker og mme jeg da.. Da jeg fikk sønnen min å ikke fikk noe melk fikk jeg ikke en gang...for jeg måtte prøve,prøve,prøve!! Så midt på natta ¨på dag 3 gråt jeg meg til mme..sa hvis de ikke ga gutten noe nå pakket jeg tingene å reiste hjem.. Så jeg har både flasker,mme å malt klart i skapet hvis jeg ikke får melk denne gangen heller!!
Taram har gutt&jente Skrevet 5. januar 2007 #13 Skrevet 5. januar 2007 Jeg skal innrømme at jeg hadde samme følselsen som deg før jeg fikk mitt 1. barn. Har alltid hatt komplekser for puppene mine, og følte nesten angst ved tanken på at noen skulle få glimt av puppene mens jeg ammet. Særlig overfor familie, aldri i verden om de skulle få se meg amme! Men jeg ammet likevel, dog bare på eget rom, hjemme, og der andre ikke kunne se meg. De første 4 mnd eller noe. Etter det begynte jeg å gi faen, en pupp er en pupp, alle har sett den før, og hva var så ufattelig spesielt med mine pupper liksom, som gjorde det så mye verre om andre skulle få et glimt? Jenter ammer jo overalt nå! DESSUTEN blir du så dreven etterhvert at ingen behøver å se noe som helst. Du legger ungen til foran puppen før du bretter opp, og legger genseren helt nedtil. Det behøver ikke engang være mulig å se hud, men kanskje litt av magen og du ikke har ammetopp. Det handler kun om teknikk! Jeg synes det er fryktelig synd om du skulle nekte barnet ditt den flotte morsmelken bare fordi du er redd for at andre skal se deg. Betyr dette at du må stenge deg unna på et annet rom - ja så får du gjøre det til teknikken er på plass. Såpass må du forsøke å ofre for barnet ditt, det må jeg faktisk få si. Jeg venter nr 2 om 4 uker og gleder meg ikke spesielt til ammingen nå heller, men må man så må man, og kan man amme så bør man gjøre det - til beste for barnet. Dette er ikke tiden å være "egoistisk". Lykke til!! :-)
Piraka Skrevet 5. januar 2007 #14 Skrevet 5. januar 2007 Det kan være frustrende, ja. Men gi det mere tid kanskje denne gangen. Jeg brukte seks uker på å få til ammingen første gang og to uker andre gang. Er bare ikke en naturgitt ammerske. Og den råmelka de snakker om som man skal se i begynnelsen, så jeg aldri noe til. Måtte gi mme i tillegg til puppen første gangen, men andre gangen klarte jeg faktisk å fullamme i seks måneder - men hun ble aldri sånn herlig, kjempetykk baby med valker, bare akkurat stor nok til å ikke se underernært ut.
Taram har gutt&jente Skrevet 5. januar 2007 #15 Skrevet 5. januar 2007 Det er helt flott å gi flaske - helst utpumpet morsmelk, fordi dersom du gir erstatning flere ganger om dagen vil du produsere mindre melk fordi kroppen din tror barnet ditt ikke trenger mer. Da må du jobbe litt (amme/pumpe oftere over en periode på noen dager) for å få opp produksjonen igjen. Om du får til å pumpe så opprettholdes produksjonen, og du skal ha nok melk. Pumping er også teknikk, man må ikke stresse hverken med det eller amming, stresshormoner stopper melkestrømmen. VIktig å forsøke å slappe av, og være tålmodig i begynnelsen. Be om mye hjelp til dette på barsel - de vil sikkert hjelpe deg med pumpeteknikk, de har pumper på sykehuset. De vil nok ikke være negative til å gi flaske så lenge du vil førsøke å pumpe morsmelk, nettopp fordi dette kan være greiere for deg enn å amme offentlig, og at melkestrømmen da stopper fordi du er stressa av situasjonen. Men igjen - dette går seg til!! Det meste blir annerledes enn du tror på forhånd, og believe me - du kommer til å ønske det beste for barnet. Om han/hun begynner å illskrike på kafé eller noe, vil du etterhvert være mer enn lykkelig over å kunne legge ungen til puppen, og dermed få fred på sekundet. :-) Det kan ta litt tid å tilberede flaske, melka skal helst være kroppsvarm¨, og ungen rekker å skrike mye før melka er varm. Mens i puppen er alt klart til servering ;-)
SpongeBob Skrevet 5. januar 2007 #16 Skrevet 5. januar 2007 Og man blir vant til det. Jeg startet med å kaste alle ut av rommet når jeg skulle amme, men mot slutten av permisjonen hadde jeg føelelsen av at hele nabolaget hadde sett mer til puppene mine enn mannen min hadde det siste året... Spesielt gøy siden landpostbudet hos oss hadde det med å bare banke på og gå rett inn, han sluttet med det etter å ha fått noen "overraskelser", ja... Sorry, det var kanskje ikke dette du ville høre? Jeg skriver under på at du bør forsøke pumping og venne ungen til å ta flaske også så raskt som praktisk mulig, men morsmelk er bare kjempepraktisk når det først fungerer:) Lykke til!
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #17 Skrevet 5. januar 2007 Jeg lurer også litt på hvordan seg skal bli å amme foran venner og familie.. de jeg ikke kjenner bryr jeg meg lite om.. Men har jo lyst å gjøre det litt diskret da.. Er jo greit å bruke flaske hvis det ikke passer seg. Så er jo amming det beste for barnet. -Og ikke minst,det hjelper godt på å få bort kiloene man har lagt på seg i svangerskapet! Håper jeg får til å amme =o)
samboer87 Skrevet 5. januar 2007 #18 Skrevet 5. januar 2007 har tenkt litt på dette selv..speielt overfør svigermor er så redd for å få kommentarer når jeg ammer! får bare si ordentlig i fra at jeg ikke vil at hun og annen familie skal se..er ikke redd for å vise fram puppene er ikke det men redd for kommentarer om selve ammingen om at jeg gjør feil osv..den eneste jeg kan tenke å la se på er sambo for han kommer ikke til å komme med negative kommentarer uansett:)
theal Skrevet 5. januar 2007 #19 Skrevet 5. januar 2007 Skjønner hva du tenker om det å amme offentlig... tenker det samme. Mulig det blir helt naturlig etterhvert som flere her sier. Vurderte også å pumpe og bruke flaske i sånne situasjoner..men leste et sted at det er forskjellige sugeteknikker (ved amming og flaske) og at barnet kan bli forvirret av det. Kanskje noen som vet noe om dette her inne også?! I alle fall greit å finne ut av det..
go`gutten +go`jenta Skrevet 5. januar 2007 #20 Skrevet 5. januar 2007 Et godt råd til de som ikke har lyst til å ta frem puppen blandt folk. Ta et helse teppe og legg dette over skulderen, slik at det dekker hodet til barnet og din pupp. dette fungerte veldig bra for meg. jeg vendte barnet til det tidlig, og det gjorde at barnet klarte å spise og ikke bare være nysgjerrig på hva som skjedde rundt meg. bare et råd hvis du vil prøve:)
findus Skrevet 5. januar 2007 #21 Skrevet 5. januar 2007 Helt i begynnelsen vil de visst helst ikke at man skal bruke flaske, fordi flaske og pupp er to forskjellige sugeteknikker, og babyen kan bli forvirra hvis h*n får flaske før h*n har lært seg ordentlig hvordan puppen fungerer. Men det går helt fint å pumpe likevel, så vidt jeg har skjønt. Forskjellen er bare at man i begynnelsen bruker kopp i stedet for flaske. Jeg har aldri gjort noen av delene sjøl, men det kan de helt sikkert vise deg på sykehuset. Det vet jo at vi som er førstegangsfødende ikke kan alt fra før:-) Jeg håper i hvert fall at vi får grundig "kursing" på alt det der, siden jeg gjerne vil at pappaen skal kunne mate barnet også - selv om det skal få morsmelk.
Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 5. januar 2007 #22 Skrevet 5. januar 2007 Jeg har av personlige årsaker ganske store problemer med å amme. Med førstemann mista jeg melka etter 14 dager, MEN , jeg prøvde! Denne gangen skal jeg prøve igjen. Er enda mer motivert nå.. Jeg vil heller ikke amme offentlig. Men må jeg så må jeg.. Kommer hele tida til å ha et teppe med meg, som jeg kan dekke puppen min med. Og jeg vil prøve å sette meg litt vekk fra folk. Er jeg på besøk, eller har besøk går jeg bare på andre rom hvor jeg kan være alene med babyen.. Jeg har full forståelse for de som ikke klarer å amme. Men jeg syns og det er stor forskjell på å ikke ville, og ikke klare.. Gjør det som føles rett ut=)
Mamman til M&E Skrevet 5. januar 2007 #23 Skrevet 5. januar 2007 Kvalmt å se mor gi babyen mat??? Jaja nå har jeg hørt det også, ikke kan jeg skjønne hva som er kvalmt med noe så naturlig. Du kan jo snu deg bort og ikke se på da!!
Mammaja 120107 Skrevet 5. januar 2007 #24 Skrevet 5. januar 2007 Sist gang jeg ammet så jeg i utlandet at flere hadde et ammeteppe man kunne legge over skulderen så man kunne amme usjenert ute. De selger det helt sikker ennå via amerikanske baby-nettsider, f.eks. babycenter. Helsepledd gjør samme nytten men man blir kanksje litt redd for at det skal gli ned. Ellers så kan det være det lønner seg å starte med amming og vente litt å se hvor mange cafebesøk man gidder å gå på de første månedene. Hver dag med mormelk er nyttig, du trenger jo ikke amme i 1-2 år.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2007 #25 Skrevet 8. januar 2007 jeg skal ikke amme og står ved det. grunn; takler ikke å bli rørt ved puppene og aller minst ved brystvortene. dette kommer an\v tidligere vonde opplevelser som er såre personlige. heldigvis lever vi i 2007 erstatning finnes. at puppene henger bryr jeg meg lite om og er ikke grunn, de henger allerede og er sinnsykt store. men siden dette er så vanskelig for noen å akseptere, jsa at man ikke vil og ikke kan amme så får vi som har tatt det valget bare sette ned foten. det er et personlig valg og vi er ikke barne mishandlere for det. men enig med de over at hvis man kan amme og at det m offentlighet er et tema så bruk flaske da og amm ellers evt gå på toalettet eller legg et sjal over skuldrene. lykke til alle sammen om dere ammer eller ikke. mødre skal vi bli alle sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå