Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Jeg har nå bestilt meg tannlegetime, for jeg har så fryktelig ising i tenna/tannkjøttet mitt på den ene siden. Har aldri hatt hull, så vet ikke hvordan det skal kjennes ut som! Er så pyse, og redd for at det er hull jeg har... Går fint å spise det meste, men sjokolade gjør forferdelig vondt... Har hørt at man ikke bør ta bilde av tenna når man er gravid? hvordan skal de da finne ut om det er hull jeg har??
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Du bør nok ikke ta bilde. Hør med tannlegen. Det er også gratis behandling når du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Er det gratis???? Så bra! Må vel ha med helsekortet da, kanskje?
Junijenta - gifteklar:) Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Hm jeg var netopp hos tannlegen og jeg måtte betale vanlig pris. Er det noe spesiellt man må gjøre eller sted å gå for at det skal være gratis? Hun tok ikke bilde av meg. De kjenner på tennene og sprøyter på ett eller annet for å se om det iser noe som gjerne forbindes med hull. I tilegg så pleier hullet i tanna og være en brun prikk tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 sa du at du var gravid.....? Det skal ikke koste noe og mange får dårligere tenner når en er gravid.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Hmmm... hvem er det vi kan spørre som vet dette helt sikkert tro??
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Kan det hende det er ulik praksis hos offentlige og private tannleger?? (Bare en tanke ...)
Slettes Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 Hei!! Første kontrollen når en går gravid skal gratis, men alt som utføres av arbeid koster det samme som før.. I hvertfall det jeg ble opplyst av min tannlege her i Oslo..
CAT77 Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 Det er IKKE gratis tannlege mens man er gravid. Det var sånn tidligere for maaaange år siden, men det er ikke tilfelle lenger....!
Elax Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 Det er ikke farlig å ta røntgen hos tannlegen når man er gravid. Grunnen til dette er at blendefeltet er lite og langt unna livmoren, i tillegg til at stråledosen man får er svært liten.
Fire småtroll Skrevet 5. januar 2007 #12 Skrevet 5. januar 2007 Jeg har akkurat vært hos tannlegen, fordi jeg klarte å miste en halv plombe. Han ville ikke borre vekk resten av den gamle amalganfyllingen siden jeg var gravid, da kunne det komme kvikksølv ut i kroppen min. Så han bare puttet i noe hvitt stoff midlertidig og ga meg streng beskjed om å komme tilbake når ungen var ute for en mer varig reperasjon.. Jeg klagde også til han pga kraftig ising på den ene siden av munnen, han sa at det ikke var uvanlig når en var gravid fordi en av de vanligste gunnene til ising var at det ble pusset for hardt ned mot tannkjøttet og da blir tannhalsene mer utsatt. Han sa gravide burde bytte til en myk tannbørste og gjerne skylle med flour (siden tannkjøttet vårt er mykere og mer utsatt). Jeg fulgte rådene og det har hjulpet veldig! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå