Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Min datter er 15mnd og sover ca 2 timer på dagen. Hun går ikke i barnehage ennå. På kvelden har hun vært litt vanskelig å legge i det siste, og jeg lurer litt på om det er fordi hun ikke er trøtt nok, fordi hun har sovet for lenge på dagen. Jeg vekker henne hvis hun fortsatt sover når klokka blir 1330, men jeg synes jo egentlig hun skulle fått sove lengre hvis hun er så trøtt? Er det feil å vekke henne??
Livmor Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Er hun trøtt når du legger henne på kvelden da? Hvis hun virker trøtt om kvelden kan det bare være en periode hun går igjennom. Gutten her har sånne raptus da han ikke vil legge seg uansett hvor trøtt han er. Hvis hun ikke virker trøtt er det jo to muligheter. Enten la henne sove kortere (1 time kanskje) på dagen eller legge henne litt senere.
Ranveig R Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Kjenner til problemet. Småen er vel 15 mnd, våknar mellom 8 og 8.30 om morgonen, søv frå ca 12.30 - 14.00 og har pleid å legge seg ca 19.30. I det siste har han derimot blitt vanskeleg å legge om kvelden, så no drøyar vi legginga til vel 20 (sovnar mellom 20.30 og 21). Viss han søv lenger enn til 14.30 om dagen er det klin umulig å legge han om kvelden. Men det blir litt problematisk uansett dette her, for når han sovnar så seint som 21 søv han gjerne lenger om morgonen - og føremiddagsluren blir for sein... Er litt som ein ond sirkel dette her - døgnet er rett og slett ikkje langt nok. Eg ser egentlig ikkje andre løysingar på problemet enn å vekke han før han er "ferdigsove" om føremiddagen, eller å sløyfe heile luren og heller legge han tidlegare. Men det er han nok for liten til enno. Foreløpig fortsetter vi som før, men viss problemet fortset må vi nok begynne å vekke han om dagen. Føles veldig slemt - men kva skal ein gjere då?
bomper`n Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 tror nok det er veldig forskjellig hvor mye søvn ett barn trenger. sønnen min er 19 mnd han sover ca 2 timer om dagen, men aldri lenger enn til 15.00. legger seg kl 19 og sover til ca 08. det sies jo at søvn avler søvn, men vet ikke jeg... min erfaring er ihvertfall at det går greiest så lenge jeg lar han sove det han trenger om dagen, men ikke for seint!
77-modell Skrevet 6. januar 2007 #5 Skrevet 6. januar 2007 Det er akkurat sånn vi har det også! Føler også at døgnet ikke er langt nok, og føler meg slem når jeg må vekke henne. Jeg ser hvor trøtt hun er, men vet at det blir helt umulig å legge henne dersom klokka blir mer enn halv 2 eller to. I jula var det ihvertfall vanskelig, for da sov hun lengre om morgnen, og forskjøv hele døgnet. Vi håper det blir bedre nå som hverdagen er tilbake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå