Gå til innhold

vekt og "kjeft" av legen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll i dag tidlig. er n å 34 fullgåtte uker, med et sf mål på 33 (altså litt over den rød streken. har voksdt jevnt hele tiden...)

min startvekt da jeg ble gravid var 79 kilo. i dag er min vekt 93 kilo, altså 14 kilo opp. både startvekt og nåværende er på min egen vekt hjemme.

legen sin vekt viser 3 kilo mer. noe han er klar over og som jeg igjen gjorde oppmerksom på i dag da den viste 96 kilo ( 20 min etter at min viste 93...)

han ga meg en leksjon over at nå måtte jeg prøve å få stoppet vektoppgangen for med 96 kilo, så hadde jeg jo gått opp 6,5 kilo på 4 uker og at jeg måtte spise mindre og bevege meg mer. og dette gjaldt jo uansett om det var 14 eller 17 kilo jeg var gått opp.

jeg har altså ifølge mine egne beregninger gått opp 3, 5 kilo på 5 uker (ikke 4 som han sa,....), og totalt 14 kilo som sagt...har fått mye vann i kroppen, spiser akkurat det samme som jeg gjorde for 5 uker siden og sliter gruelig med bekkenløsning (noe han valgte å ignorere...)

er virkelig 14 kilo så ille? selv om jeg hadde noen kilo ekstra fra før? jeg har prøvd å gå på tur et par kvelder med samboer, men da klarer jeg ikke bevege meg dagen etterpå....

jeg må legge til at jeg er 175 cm høy og har kraftig muskel og benbygning i utgangspunktet.

akkurat nå sitter jeg her å føler meg mer som en stor tjukk hval enn noengang. ikke noen god følelse.

beklager at dette ble litt rotete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffamei;o(

Hva slags lege er det du har????

Kan ikke skjønne at det er så mye med 14 kg på 34 uker.....det er jo mange som går opp mye er enn det.

Ikke bry deg om det du.

Skrevet

Men i alle dager, da..! Jeg trodde da at det var nokså vanlig å legge på seg en del kilo i svangerskapet, jeg?? Noe er babyen, noe er fostervann, noe er van i kroppen, og noe kan legge seg på mor.. Jeg skjønner at de kan hinte litt dersom de mener man har en livsstil som kan være skadelig for ungen, men det skal da litt til også... 14 kilo høres normalt ut for meg da. Like normalt som det halve, eller som litt mer...

Selv hadde jeg nok å gå på fra før, for å si det sånn, men har gått veldig lite opp hittil (uke 30). Jeg synes det er rart, jeg da, men jm ville følge med at ikke jeg går opp for mye også... Så det er nok en trend i tiden. Jeg har god samvittighet for hva jeg putter i kroppen for tiden, så jeg har valgt å ikke bekymre meg!

Tenk over for deg selv hva du putter inn, ikke la det ta overhånd, rør deg om du er frisk og rask til det, men kvitt deg med skyldfølelsen! Barnet inni deg har det nok bra om du ikke merker noe annet, og det er det viktigste!

le litt langt og usammenhengende dette, er vel kanskje litt trøtt enda her :-)

Skrevet

Hei. Jeg var også 79 kg på start, og er 100 (!) nå i uke 34. Min lege kjefter ikke, han ser hvor fortvilt jeg er, han trøster meg heller og sier : her er det nok mye vann etc. Og snakker selvfølgelig kosthold også. Jeg syns vektøkningen har vært ekstrem og jeg blir veldig deprimert.. Jeg spiser ikke godterier annet enn en dag i uken - også etter råd fra legen.

Hadde jeg bare gått opp 14 kg hadde jeg vært glad jeg :)

Skrevet

takk for svar. utrolig hva noen ord fra andre kan gjøre med humøret. takk:)

Skrevet

Nei, synest ikke det var ille i det hele tatt. Vi er nå forskjellige og så lenge du og barnet har det bra så spiller resten en liten rolle spør du meg. Det viktigeste er at du føler deg frisk og i form til å komme deg igjennom fødselen og at barnet har det bra.

Jeg sa jeg ikke ville veie meg hos legen pga tidligere spiseproblemer da jeg var yngre, men har veid meg sånn innimellom hjemme hos mamma når vi har vært på besøk. Jeg startet på 70 kg og er 87 kg nå! (sikkert kanskje mer etter julen) Er i uke 32 nå. Sist jeg var på kontroll sa legen at noe av den store magen var nok ikke bare baby og det fikk jeg ta på min egen kappe. Festlig

Sist svangerskap var jeg opp i 94 kg men kom meg ned på 70 kg etter noen måneder. Ble gravid kort tid etter så jeg har nok vært i matmodus temmelig lenge.

Og ja, det er kjempevanskelig når bekkenet sier takk for seg. Tror legene også ville hatt et problem om de var i samme situasjon som oss!

Skrevet

Syns ikke du har gått opp så mye jeg!

Forrige svangerskap gikk jeg opp 27 kg. av legen ble det notert, ikke kommentert. Er nå 32 uker, og har gått opp 13 kg. Heller ingen kommentar på det.

Skrevet

takk igjen:)

føler meg litt mer normal nå:)

Skrevet

åj åj åj!!!

Har gådd opp 22 kg på mine 35-36 uker:-) :-)

De andre to svskapene la jeg på meg 50 kg begge gangene:-)

så nå har jeg vært heldig, om ikke det blir så mange kg mere....

Skrevet

Åååå jeg blir så provosert når leger får seg til å si noe sånt.

Arg... Jeg mener LEGER altså??? Da mener nå jeg dem ikke har fulgt godt nok med i timen. Man skal jo legge på seg litt når man er gravid. Til og med jeg som er liten og nett og sliter med å legge på meg til vanlig har godt opp 15 kilo. Men jeg er jo ikke noe stor av den grunn, og ikke ungen heller og jeg spiser sunt og noen ganger har jeg ikke matlyst i det hele tatt. Men det er jo mye vann i kroppen også og tror det er som veier litt jeg da... Det er normalt å gå opp under et svangerskap, enten du har for mye eller for lite kilo fra starten av. Bare vent du, til ungen er født da renner du av deg de kiloene igjen og ser at det kanskje ikke gjorde noe å ha dem der.

Men selvfølgelig er saken en annen hvis legen mener det er en risiko for deg og baby`n din, men da må han jo legge det frem på den måten og forklare hvorfor. Ikke gå rundt grøten...

Vet ikke om dette hjalp noe, men prøvde ihvertfall. Selv om jeg jublet når jeg gikk opp mine første kiloer. Men alle sine problemer. Har aldri veid så mye som jeg veier nå, så jeg er litt i ekstase, men vet jo at de blir borte igjen. Nå datt jeg litt ut her.

Uansett det er ikke riktig av en lege å fornærme pasientene sine, da hadde jeg byttet lege, hvis du har mulighet til det.

Lykke til:)

Skrevet

Jøss. Åssen lege har du............ Ikke unormale mål du har da.....

Hadde tatt det med en klype salt jeg ;o)

Skrevet

Hmm, for en lege vil nå jeg bare si med den gang. Jeg har det stikk motsatt av deg. Jeg får kjekft av legen fordi jeg ikke går opp nok. Var 46 kilo da jeg ble gravid, tok av 2 kilo de 3 første mnd og er nå 49.5 kilo og da er jeg i 29 uke. Jeg spiser mer enn hva jeg gjorde før og sunner, men legger ikke noe særlig på meg. Jordmor som jeg går til og en jordmor på KK sa at jeg nødvendigvis ikke la på meg mer enn det ungen veg, forster vann og morkaken, men at det er individuelt.

Jeg synes absolutt ikke at du har lagt på deg mye, har venninner som har lagt på seg 20 kilo og mer i svangerskapet. En må jo se personen ann og ikke bare vekt. Jeg hadde spurt jordmor hva hun tenker om den saken. Leger har ikke den samme kunnskapen om svangerskap som jordmor,så jeg ville tatt det med en klype salt det legen sier til deg. Ønsker deg lykke til videre.

Skrevet

Hm, for en uproff lege dah! Jeg har lagt på meg 15 kilo, og har stesset litt med det. Spurte derfor legen helt spesifik om dette ved forrige kontroll, og han sa at det var ikke mer enn det måtte være syntes han. Skulle ikke tenke på dette mer, bare gjøre som jeg gjør fra før. Må tilføye at jeg var ca samme str. som du før graviditeten.

Rart at det er så forskjellig fra lege til lege.

Skrevet

Hei hei! Jeg henger litt her på BIM selv om jeg har født nettopp jeg da :-) Må ha litt "overgabgstid" for DIB!

Synes legen din høres helt teit ut!

Til din trøst kan jeg si at jeg la på meg 21 kg under svangerskapet. Etter to uker var jeg gått ned 12 kg, og nå er det 3 uker siden eg fødte og det går fortsatt javnt nedover. Ikke fikk jeg noen kjempebaby heller, men ei lita snelle på nesten 3 kg. Og jeg hadde noen kg ekstra før jeg ble gravid også, så jeg "trengte" ikke å gå opp noe.

Kjenner igjen følelsen av å være en hval, men mitt råd er: slapp av og kos deg den siste tiden, blås i legen og samle krefter til fødselen :-)

Lykke til!

Skrevet

Det virker da som en helt normel vektoppgang spør du meg. Så lenge du spiser sunt og variert så kan jeg ikke skjønne at det skulle være et problem. Hvis det er noen trøst har ikke jeg lagt på meg et gram etter uke 32, før det var det en kilo uka i 10 uker.

Jeg er 181cm høy, startvekt 86, er nå 97kg. Ja jeg har litt ekstra.å gå på, det får jeg jobbe med etter fødselen. Legen min har ikke kommentert vekten min.

Skrevet

Herregud.. Jeg har gått opp 20kg jeg nå, og legen min klarte å si til meg at han syntes det var mye greiere med oss "små" gravide fordi det er så mye lettere å kjenne hvordan bebien ligger osv. Syntes det var helt på trynet av ham, for jeg VET at hadde jeg vært større i utg.punktet, så hadde jeg fått pes. Det er liksom helt greit fordi jeg fortsatt ser "liten" ut, så diskriminerende er faktisk folk...

Og det er fortsatt 20kg det er snakk om- 20kg er like "lite" på en stor jente, som på en liten jente, men fy fader så klar jeg er over at det er forskjellsbehandling ute og går. Jeg er ikke glad for at jeg er liten fordi jeg synes det er finere enn å være stor, men fordi folk har en så forkastelig holdning ovenfor større jenter!

Nå mener jeg ikke at du er stor, HI, men det er sjeldent noen lege kommenterer vekta til en jente som stiger fra 55kg til 75kg i forhold til en jente som stiger fra 85kg til 105kg (feks). Så vandret jeg litt utenom tema her, sorry, men det bare irriterer meg så syyykt. Gravide skal slippe å bekymre seg for vekta uansett hva den lander på! Amming tærer faktisk på kroppen!!!

Skrevet

hei du... jeg er like langt på vei som deg, veide like mye som deg når jeg ble gravid og veier like mye som deg nå!! eller, jeg veier 95 jeg da... vel, jordmora mi sier at det er ikke så mye, hun syns ikke jeg ser overvektig ut, og syns ikke jeg hat gått opp sykt mye!! Veldig godt å høre, for jeg føler jo det selv til tider...

Ikke har jeg mye vann i kroppen heller. Jeg ligger jo godt over på sf (?) målene, men stigningen har vært javn og fin hele tiden, så jordmora mi har ikke kommentert det som negativt heller!! Tror jeg har en veldig god jordmor altså!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...