Gjest Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Hva gjør dere i slike perioder der babyene ikke vil spise? Min er 8mnd, og har for tiden ikke lyst på noe mat. Hverken grøt eller middag. Kan få i ham litt frukt, men synes ikke noe om at han skal få for vane å spise frukt i stedet for middag og grøt. Han blir selvsagt sutrete når han ikke spiser. Hva gjør dere i slike perioder? Lokker dere i dem litt mat, eller får de enkelt å greit slippe når de ikke vil ha? Hvor lenge varer slike perioder? Han drikker litt melk, men har sjelden tid til mye. Tror fortenna opp snart bryter ut, så det kan muligens være årsaken. Føler at jeg ikke kan dra noe sted, for det er jo et styr uten like med hvert måltid. Jeg må velge mellom måltidkamp og sutrete unge ( Noen med erfaringer?
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Ingen som har hatt unger med matnekt-perioder??
3tettesmå Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Vi hadde en uke med måltidsnekt like før jul. Fra å spise tre måltid pr dag, ville han kun ha pupp.Han er 7 mnd. Det er sikker mange meninger om hvordan man bør gripe det an, men jeg valgte å fortsette å tilby de samme måltidene som før, til samme tidspunkt, men stoppet med en gang han ikke ville ha mer (dvs. nærmest med en gang). Det eneste han gjerne ville ha var vann. I tillegg la jeg litt mat foran han mens vi andre spiste (f. eks. en brødbit) og ofte spiste han litt på den når han fikk være i fred. Etter en uke cirka ville han gjerne spise igjen. Da var vi på juleferie hos besteforeldrene og han begynte å spise når bestemora ga mat... I tillegg dukket det opp en tann. Så om det var miljøskifte, tann eller tilfeldigheter er ikke godt å si. Jeg tror ikke å tvinge i dem mat er løsningen, tror det kan gjøre vondt verre. Men man må jo se an formen også. Så lenge han tisser godt så får han i hvert fall i seg nok væske, men begynner han å bli slapp og veldig sutrete må man nok i gang med litt mild tvang. Jeg ville forresten ikke nølt med å gi kun frukt hvis det er det eneste han vil ha. Det har jeg gjort i perioder og så blandet inn mer og mer grøt.
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Takk for svar. Han er kanskje for liten til å få dårlige vaner av at jeg gir frukt..? Jeg får kutte grøten helt et par dager og gi livrettene (banan, fruktmos og slike baby-yoghurt-glass fra Nestle), så får jeg satse på at han spiser litt av det. Han spiser bittelitt brød også, men max 1/4 tynn skive. Jeg har nok stresset litt med dette de siste dagene, og det merker han helt sikkert, for munnen snurpes bare mer og mer igjen... Må jo le, det er helt utrolig for en egenvilje de har allerede som babyer.
Expat Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Ting du kan forsøke er sugerør (juiceboks med sugerør er pop, og da kan du gi litt trykk fra boksen også). Tutekopp? Youghurt hvis han har begynt med det, ellers, det han vil ha. Det går jo over, og de blir knallsultne når det er over. Hadde en periode rundt et år da hun la på seg 500g på to uker. Spiste middag to ganger til dagen. Hadde vært mye syk og ikke spist ordentlig før. Kanskje er det tennene, kanskje er det vondt i halsen, ørene. Sjekk også for sopp-belegg (hvitt, kan ikke skrapes bort). Iallefall, ikke press maten på ham, da får du en helt annen stri senere. Antar at du har forsøkt dentinox før måltidene?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 lillegutt på 8 mnd har helt nekt for grøt og frukt nå, men spiser middag og brød da heldigvis. Virker som han må ha noe å tygge på, så jeg gir han skiven mot munnen så tygger han av en bit selv. Har fått to tenner oppe og to nede og kanskje det klør i enda flere... Så her går det i pupp, tre brødmåltider og ett med middag.
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Jepp. Har prøvd Dentinox før måltidene. Tror det har en viss positiv effekt, så jeg skal fortsette med det. Har nå fått Nestle babyyoghurt til lunsj. Det gled ned, så jeg får fortsette å gi godsaker noen dager før jeg prøver grøt igjen. Tutekopp er ingen suksess enda, men vi trener jevnlig. Tror ikke han har trøske. Heller ikke ørebetennelse. Det har han hatt før, og det er ingen slike tegn nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå