Søtnosmamma Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Drikker dere lettbrus med aspartam eller holder dere dere unna? Jeg har PCOS og må begrense sukkermengden men er usikker på om fosteret er glad for å bytte ut sukkeret med kritiserte søtningsstoffer.
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Jeg prøver å holde meg mest mulig unna aspartam.. Men drikker cola light, den har noe som heter sucralose isteden..
Søtnosmamma Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2007 Er sucralose bedre for småttiser?
laffe*høygravid* Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Jeg drikker nok litt for mye brus gitt... men har gått fra light-brus til vanlig brus. Ikke så bra med alt det sukkeret - jeg vet! Men klarer bare ikke holde meg unna...! Og tenker liksom at sukker er bedre enn aspartam...? Kanskje bare jeg som prøver å rettferdiggjøre at jeg drikke så mye... :/
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Jeg tror det beste er å holde seg unna både aspartam og sucralose, sucralose er noe som de erstatter aspartam med nå siden det er begynt å bli kjent endel bivirkninger. Sucralose er også et kjemisk stoff, som jeg ikke tror vil vise seg å være noe bedre enn aspartam. Det er en kjemiprof. i Sverige som har sett på sucralose og han har ingen positive kommentarer i stoffet. Selv om sukker ikke er så bra så tror jeg det er bedre enn kunstige søtestoffer. Men det er selvsagt snakk om i små mengder med alt. Husk at nesten alle tyggegummier, pastiller inneholder aspartam eller sucralose hvis det står sukkerfri. ex: extra tyggegummi som jeg forøvrig tygger akkurat nå.
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 hørte med legen min ang det.kan drikke lettbrus når en går gravid.sa han iallefall :-)
Frk. Vable Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Min Jordmor sa det var bedre å drikke lettbrus med kunstig tilsetninger. Det hvite, vanlige sukkeret er ikke så bra når man er gravid. Så hun anbefalte altså lettbrus, lett-saft osv.
Én til Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Min fastlege sa akkurat det samme. Mye bedre med kunstig søtstoff enn rent sukker når man er gravid. Hun sa så lenge jeg holdt meg til maks 1 liter daglig, var det ikke noe å tenke mer på :-) Men drikker selvfølgelig masse rent vann i tillegg da - ingenting kan erstatte det!
laffe*høygravid* Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 Så egentlig bør man holde seg unna brus sånn generelt? Virker som folk har litt forskjellig oppfatning av hva man bør unngå og ikke? Like greit å bare drikke vann....?
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 Jeg drikker aldri brus, og har aldri gjort det heller, for jeg liker det rett og slett ikke. Men jeg spiser innemellom lett syltetøy med aspartam, og i sukkerfrie pastiller er det jo også aspartam. Litt går nok bra .
Cam_gutt_4_6 Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 Jeg har til tider drukket mye Pepsi Max, men den dagen jeg oppdagen graviditeten, så var det stopp, båed denne og forrige gang! -Unnet meg noen glass på julaften og nyttårsaften, men ellers er jeg veldig skeptisk både til aspartam og til dels sucralose. (Har hørt at sucralose skal være fremstilt av naturlige stoffer, men det er iallefall tuklet med..) Aspartam er kreftfremkallende i store mengder, og selv om det skal store mengder til for oss voksne, så tar jeg ingen sjanser på hvor store mengder nurket tåler. Hadde ikke Aspartam blitt fremstilt av venner av gamle-Bush-famillien i sin tid, så ville det aldri vært tillatt solgt i matvarer..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #12 Skrevet 5. januar 2007 Hva kan jeg kose meg med? Sukkerfri brus som Tab, Cola light, Pepsi max, Solo Lett, 7up light og Sprite light inneholder ikke sukker. Dette gjelder også lettsaftvariantene Fun light og Ja-Da. Lettsaft laget på ekte bær/frukt (som lett husholdningssaft) inneholder noe karbohydrater og bør derfor unngås som tørstedrikk utenom måltidene. Vann er den beste tørstedrikk, men for variasjonens skyld kan gjerne lettsaft eller lettbrus drikkes. Det er ikke fare for at mor eller foster får for mye kunstig søtstoff i seg på denne måten. Kilde: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/svangerskapsdiabetes_hva_n
Cam_gutt_4_6 Skrevet 5. januar 2007 #13 Skrevet 5. januar 2007 Ta en kikk på dette og vurder risikoen selv.. http://no.vgb.no/4939/perma/17983/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå