Gå til innhold

dette med skrikemetoden.. unger må lære å finne roen selve..

Anbefalte innlegg

Skrevet

en to-tre mån gammel baby må ære å finne roen selv. hvis dette blir med hjelp av skrikemetoden, der man går inn og roer/trøster med jevne mellomrom, ja so be it!

unger trenger ikke noen rundt seg hvert minutt, hvordan skal de da lære seg hvordan dette fungerer?? dere som har unger på et halvt år som kun sovner ved puppen har jo ikke akkurat gjort dere selve en tjeneste, for å si det sån..

kjenner jeg blir irritert når folk sier at, ungen vår sover aldri, vil aldri ligge alene osv osv.. har dere prøvd å få det til da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er delvis enig med deg..vi hadde en gutt som ikke roa seg av seg selv før han ble 5-6mnd, vi prøvde en mild skrikemetode flere ganger, men det funka IKKE..han ble rasende, og var skikkelig fornerma!

det som hjelp for oss var å begynne med dagene..bare legge han i vogna etter klokka! vi visste han ble trøtt etter 1,5 time, va vi la han i vogna 10 min før han ble trøtt.. da sørga vi for at han var mett først, sakte men sikkert fungerte dette kjempefint, og vi overførte dette til kvelden også!

jeg mener at så langt det er mulig så skal vi være der for barna våres når de griner..det er jo en grunn til de skriker! (nå mener jeg selfølgelig ikke symt) men må det til, ikke la det gå for langt..denne metoden er ikke for alle barn!

Skrevet

jeg har visst klart å signere med anonym..det var altså ikke meninga:o)

Skrevet

Jeg kan fortellle om min situasjon - har ei jente som er et MARERITT å få til å sovne på dagtid. Jeg tror ikke det er en overdrivelse når jeg sier at hun har skreket til hun blir rød og blå i rundt en time før hun sovner 20 ganger. Når orker jeg ikke mer, og triller henne i søvn. Blir veldig sprek da! :-) Lar henne imidlertid aldri sovne ved puppen eller i fanget, det er jeg ganske konsekvent på.

Life, ville du ha fortsatt med skrikekuren på jenta vår? Hun er snart 6 mnd, og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Hvorfor ikke sove med puppen og i fanget? Gjør Lukas stadig!

Skrevet

nei, det er klart at det ikke passer for alle unger. og inget barn skal skrike seg blå, der er jeg enig med deg:-) jeg hadde nok tatt kontakt med helsesøste hvis det fortsatte slik. hun har ikke vondt i ørene? mange som får det av å ligge flatt..

og all del, hvis noen har lyst å måtte ut m puppen for å få ungen til å sove, værsågod.. men er jo ikke akkurat en veldig smart løsning. du lærer jo ungen at den ikke kan sovne uten deg.

Skrevet

Godt å høre at jeg får litt sympati fra ei som er tilhenger av skrikekuren! :-)

Har spurt hs og fikk til svar at så lenge hun er grei å legge for kvelden, er det det samme hvordan hun er på dagtid!!!

Jeg er enig i at når babyen er gammel og trygg nok, er det ingen smart løsning med puppen, men enhver finner sin løsning. Det er jo veldig koselig for begge parter da...

Skrevet

er helt enig med deg her life*

hadde besøk av ei veninne i går som har en gutt på 11 mnd..han må fortsatt sovne med puppen, på dagtid og kveldstid.. våkner han om natta så må han ha puoo i munnen for å sovne igjen.. dette har endt med at de to sover i senga nermest klistra inntill hverandre slik at han bare finner puppen om han våkner...pappaen sover på poden sitt rom!

tror det må være innmari slitsomt om det blir sånn, hun var ihvertfall sjalu på meg da jeg gikk opp å la poden mens hun var der, og var nede igjen iløpa minuttet! bare et kyss, gla i deg over med dyna så ut av rommet!

men det må jeg si at jeg har vell fortjent!!

så jeg råder også alle at de så tidlig som mulig bør prøve å finne en måte der minien sovner av seg selv.. om det tar mye energi nå, så får du så ufattelig mye tilbake videre i småbarnstia!!

Skrevet

helt enig.. hva skjer etterhvert med et parforhold der moren alltid sitter en eller annen plass i huset med en unge hengende på puppen? ikke rart så mange småbarnsforeldre skiller lag.

Skrevet

hvis det er grunnen til at småbarnforeldre skiller seg da mener jeg at de er egoistiske fordi dette er en tid der man skal "ofre" seg litt for babyen.Barnet skal komme på 1.plass når det er i spebarnsalderen med alt det innebærer.Barn skal gjøre foreldrene lykkeligere,ikke omvendt.Og nei,livet blir aldri samme igjen.

Skrevet

En baby slutter å skrike etter "skrikemetoden" fordi det "gir opp" å skrike, er jo det som er målet med hele kuren.

Frå mitt faglige ståsted (spl. og psykologi grunnfag) mener jeg at det ikke er forsvarlig å utøve slike skrikekurer på babyer under 6 mnd. Om det er forsvarlig i det hele tatt, etter 6 mnd, er det store diskusjoner om.

Jeg for min del ville aldri utsatt babyen min for noe det er så stor uenighet om ift om det er skadelig. Tar ingen risker med mitt eget barn!

Joda, babyer må lære å sovne selv. Men det finnes jo andre alternativer enn skrikekurer!! Hva med å gjøre dette på en måte hvor baby føler seg trygg og ivaretatt? Sitt hos barnet og etter hvert fjern deg gradvis fra senga. Kan ta litt tid i begynnelsen, men jeg ville ikke vært i tvil. Vår gutt elsker sengen sin log vi angrer ikke et sekund på at vi ikke tok den mest "lettvinte" løsningen (joda, jeg kaller det lettvint med noen dager med skriking). Jeg er glad for at vi har investert i gode og trygge søvnvaner som ikke har gått på bekostning av barnets personlighetsutvikling.

Skrevet

Slik det virker her så er det bare 2 alternativer: skrikekur eller soving ved pupp!!!???

Finnes jo 100 andre mer babyvennlige måter å lære barnet å finne søvnen på en skrikekuren!!!

Skrevet

Fra ditt faglige ståsted?? Skal meningen din være mer troverdig siden du er sykepleier og har tatt et lesefag i tillegg, liksom?

det må da gå ann å ha ei mening uten at du må beskytte deg bak profesjonen din. Hvis du kaller det en lettvindt metode det å bruke "skrikekuren" så viser det ikke bare at du er naiv men også uviten. For det første er det å bruke ordet skrikekur, negativt ladet, og for det andre er det en haug med måter å få en unge til å sove. De fleste inebærer faktisk litt gråting. Slik jeg oppfatter det mener du at ungene blir kognitivt forstyrret omtrent.

"Jeg er glad for at vi har investert i gode og trygge søvnvaner som ikke har gått på bekostning av barnets personlighetsutvikling".

Er ikke slike utsagn å sette seg litt over alle andre som velger å gjøre noe annerledes enn en selv??

"En baby slutter å skrike etter "skrikemetoden" fordi det "gir opp" å skrike, er jo det som er målet med hele kuren".

Dette er en drøy påstand, spør du meg. Barnet slutter å gråte for at det har en forutsigbarhet i hverdagen sin som gjør at det vet at nå skal det sove. Det gjelder jo også spising. Når barnet våkner vet h*n at det er mat på gang. Det hele handler om rutine og forutsigbarhet. Ikke om å lukke soveromsdøra for så å finne barnet sitt med psykiske problemer i en alder av 30 år, grunnet foreldrene lot det gråte da det var 2 mnd`er.

Hva med å gjøre noen erfaringer og heller lukke utviklingspsykologiboka.

Skrevet

Er ikke noe verre til å dømme du heller da ;-)) Bare med en litt krassere tone enn meg.

Joda, meningen min ser du over. Og den er et resultat av den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom skole, erfaring og forskning.

Alle vet jo at de "lærde" strides om dette og de som har noe kunnskap om personlighetsutvikling kan trekke konklusjonen at det ikke kan utelukkes at dette vil skade et barns personlighetsutvikling.

Ergo mener jeg (for meninger er lov å ha ikke sant, selv om man har fått dem av å gå på skole også?) at det ikke er riktig å utsette barnet sitt for noe en ikke vet konkret resultat av.

Så! Ha en god dag og ikke bli så fort sint fordi andre har meninger som ikke passer deg :-))

Skrevet

Må legge til at tom de største "tilhengere" av skrikekurer er enige om at det helst ikke bør skje før barnet er 6 mnd.

Skrevet

La meg si x ting:

1) Vis respekt for hverandre. Din metode er ikke den eneste rette enten det er skrikemetode eller ikke. Enhver mor vet det beste for sitt barn og kjenner sine grenser og magefølelse.

Det eneste en oppnår ved å være så bastant og "bedrevitende" er samme tone tilbake.

2) Det finnes andre metoder enn skrikemetoden og puppen.

3)Fortell gjerne hva du har gjort, hvorfor og hvordan du opplevde det - så kan de som leser det få glede av erfaringen din og vurdere selv om det er noe en vil prøve.

4)Ingen babyer er like. Det som virker på din baby, virker ikke på alle andre.

Skrevet

Jeg ønsker å være bastant når jeg sier at det ikke er bra med skrikekurer for barn under 6 mnd.

Søk på nettet, snakk med fagpersoner og les bøker. Da vil du oppdage at dette er riktig. Kan ikke finne en anbefaling om bruk av skrikekur for babyer under 6 mnd.

Følte at det var viktig å gi min mening her, slik at dem som lurer undersøker litt før dem velger å fullføre denne metoden.

Når det gjelder hvordan jeg selv har lært min baby å finne søvnen kan jeg gjerne fortelle om dette i en annen tråd. Nettopp fordi jeg ikke vil være belærende ovenfor andre... Og nettopp fordi alle barn er foskjellig...

Mitt poeng er at det er greit å vite at denne metoden er omdiskutert, mange vil jo ikke bruke en metode det hersker så stor usikkerhet om.

Skrevet

Jeg personlig synes det er for tidlig med skrikemetode når barnet er 2-3 mnd gammelt.. En 2-3 mnd gammel baby skal ikke ligge å skrike alene. Eller skrike seg i søvn.. Alle barn trenger å bli trygge, det er jo en grunn til at skrikekuren ikke anbefales fær etter 6 mnd. Og det er jo alltid en grunn til at de skriker, særlig da de er 2-3 mnd gamle.

Nå har vi begynt å prøve å la vesla finne roen selv, hun er 5 mnd. Hun ligger og pludrer i ca 10 min før hun sovner. Hadde hun følt utrygghet hadde aldri dette gått. Hun ligger i vogge på eget rom. Om hun begynner å virkelig skrike (ikke gjort det enda), kommer jeg til å gå inn og stryke henne på kinnet og si nå er det natta-sove godt. Da hun blir 6 mnd kommer jeg til å tøye gransene med dette.

Skrevet

Så sant som det er sagt, Theamor. Så sant som det er sagt. En kjenner best selv hva som er greit å gjøre for sitt barn. Men måten en gir råd på har mye å si for om det blir fulgt eller ikke. En skal være litt ydmyke og ikke tre sine råd ned over hodet på andre, slik at en føler seg udugelig for en velger noe annet enn det den som har gitt rådet har gjort.

Skrevet

Jeg er helt enig i at skrikemetoden ikke er bra. Det føles det HELT galt å bruke den Men kjenner folk som har brukt den og er veldig fornøyde - og de bør ikke stemples som dårlige foreldre av den grunn. De har fornøyde og friske barn. Vil igjen si at alle barn er forskjellige. Noen er ekstreme på lite søvn. Selv liker jeg "The No Cry Sleep Solution" - men selv forfatteren her sier at denne metoden kan brukes i en light utgave dersom alt annet er prøvd uten hell.

Skrevet

Nå blir jeg vel halshugd her, men vi gjorde det når tulla var 4 uker. Vi fulgte et oppsatt program (babyguiden) og det gikk glimrende. Hun sov rundt da hun var 7 uker (dette var ikke målet men et gode som kom av seg selv). jeg gikk inn og vekket henne selv på natten, for å gi gullet mat. Tulla er i dag trygg på seg selv og sine omgivelser og ikke minst sine soverutiner. Men det er klart; unger er forskjellige. Det som funket på denne funker gjerne ikke på neste.

Skrevet

vi har fått det til uten skrike kur og på veien hat vi benyttet oss av bla fanget, så det er faktisk mulig det å

Skrevet

Enig med Stratos u/luft at det finne småter uten skriking.

Vi har gjort det slik i korte trekk :

Hadde kolikkbaby i 3 mnd - bæring/byssing i søvn.

Etter 3 mnd lærte vi han å sovne uten byssing/bæring, dvs at vi la han i senga og var i rommet. Strøk og hvisket natta til han.

Ga han smokken når han mistet den, trøstet når han begynte å gråte og måtte ved et par tilfeller ta han opp når gråten ikke ville gi seg med trøsting i senga. Men la han tilbake i sengen når han ikke gråt lenger.

En ting var vi enige om i starten og det var at når han var lagt for natta skulle vi ikke ta han ut igjen av soverommet uansett, hvis ikke han var syk eller det var krise på en eller annen måte.

På denne måten var han trygg siden vi var hos han, men lærte også at når han ble lagt var det natta. Ingen vei utenom ;-)

Fjernet oss lenger bort fra senga etter hvert. Til slutt kunne vi bare gå ut av rommet.

Vi har i dag en gutt som elsker sengen sin, sovner av seg selv i løpet av kort tid. Aldri (bank i bordet) noe tull med legging eller på natt.

Denne gradvise tilnærmingen brukte vi vel et par mnd på (tok ca 40 til 60 min i starten), men vi synes personlig at det var verdt det.

Skrevet

For de som vil sette seg litt inn i argumentene for og mot skrikekurer anbefaler jeg å søke litt på nettet eller lese bøker. Her er noen kilder jeg mener kan karakteriseres som seriøse:

For skrikekurer:

http://www.babyverden.no/templates/Article____4362.aspx

og

http://tux1.aftenposten.no/nettprat/sovnproblemer/

(Merk: Naphaug sier at Ferbermetoden ikke skal brukes før 5-6 mnd)

Mot skrikekurer:

http://www.famlab.no/article.asp?id=948

Flere fagfolks uttalelser

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?arti d=101582

Skrevet

De fleste babyer skriker litt når de er i ferd med å sovne. hvis vi skynter oss å ta dem opp med en gang forstyrrer vi dem jo! jeg sitter ved sengen å synger til han blir rolig, men vugging, trilling, bæring og amming i søvn er det slutt på. han sovner mye lettere nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...