Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på 16 mnd hyler og skriker når vi skal pusse tenner, hun har bare fått fire tenner.

Når hun kan holde tannbørsten selv går alt fint, men når jeg skal hjelpe litt til tar hun tunga foran tennene og det er helt umulig å komme til.

Noen som har noen lure tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også slitt med dette noen mnd nå. Vi prøver å lokke og lure den inn i munnen, og at han får holde litt selv, men til slutt må vi bare holde han fast og gjennomføre pussingen samme hvor mye han skriker. Det blir stille med en gang børsten er ute av munnen og han får holde den helt selv. Han får fluortabletter i tillegg.

Den siste uka har han faktisk begynt å samarbeide litt når vi pusser..

Skrevet

Vi tuller med henne og gjør det til en lek, det har vi gjort fra vi begynte med tanpuss, og så har vi en ekstra børste på lur de gangene hun er litt vrang.

Skrevet

Her er våre tips & triks:

- Barnetannkrem hvis du ikke allerede bruker det.

- Jeg pusser hans tenner, han pusser mine

- Elektrisk tannbørste

Skrevet

Hos oss var også tannpussen et mareritt, helt til vi kjøpte barnetannkrem. Nå går det helt fint!

Skrevet

elektrisk tannbørste han holder selv

postman-pat tannkrem

en bil eller lekedyr som må "vaske håret"

mens han er opptatt med sitt pusser jeg tennene hans med en vanlig tannbørste, eller hjelper til med å styre den elektriske

han holder ut med pussing i de obligatoriske 2 minuttene

Skrevet

Gutten min på 19 mnd var også slik for 3-4 mnd siden. Da han forsto at han kunne gjøre motstand mot den ekle tingen i munnen. Vi har pusset tennene hans fra han var ca et år, fikk tenner ganskje sent.

Men vi fikk høre av erfaring at vi skulle bare gjøre det som må til for å få han til å forstå at å pusse tenner var noe som måtte gjøres. Selv om det kanskje høres litt brutalt ut, så holdt vi han fast på fanget, selv om han skrek og "stakk " børsten inn i munnen og pusset i vei. Ettersom tiden gikk ble det mindre og mindre motstand. Han får nå selvfølgelig holde børsten selv, leke med den på badet mens mamma og pappa også børster sine tenner. Det er litt motstand framdeles, men det går veldig mye bedre. Noen dager er helt smertefrie, men andre dager blir tannpussen veldig kort.

Så mitt råd er stå på ditt, barnet må lære og ta tiden til hjelp

Skrevet

Poden vår hylte også mye. Vi snakket med tannlegen. Han sa at siden han hadde så få tenner (6 stk.) kunne vi ta en pussepause. Bare smøre litt tannkrem på tennene og gi han fluortablett. Nå har vi begynt å pusse igjen, etter noen uker. Nå går det som en lek. Han pusser selv til slutt.

Skrevet

Hun ble mye mere samarbeidsvillig i forhold til tannpussingen da jeg begynte med å fortelle at alle pusser tenner. Jeg ramser opp alle barna i barnehagen og folk vi kjenner. Emil pusser tennene sine, Elias pusser tennene, mamma, pappa osv. Da vil plutselig hun pusse tennene sine også......

Skrevet

Sliter med det samme :(

Prøver å tvinge henne men det blir full krig. Får pusset mer ved å ta det i sakte tempo å la henne hjelpe til med å pusse. Prøver jeg å tvinge børsten i henne så låser hun munnen.

Så vi pusser litt og litt, å det virker som om hun blir mer venn med tannbørsten for hver dag som går.

Skrevet

Gikk helt fint før, men så skar det seg igjen...av og til jeg får lokket han med på at vi pusser litt hver og andre dager holder jeg han fast mens jeg pusser...er ikke spesielt gøy, men regner med at han er enig når han blir litt større og fortsatt har tenner å tygge med:) Min er 16 mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...