* mamma til 2 prinser* Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 MIn sønn,er 2 måneder..er det for tidlig med skrikemetoden da?Jordmor mente vi bare kunne begynne på den nå..og la han skrike 1 time..synes det høres fælt ut..men funker dette da? Hva om han ligger våken da,og ikke skriker..går dere inn regelmessig da å?... strevde dere lenge med å få det til?
Gjest Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Oisann, det pleier ikke å anbefales før de er minst seks måneder. Da skal de ikke ligge å skrike en time, men man går inn og trøster etter 1 min så tre min så fem min.osv. Det er smart å kjøpe en bok eller hvertfall innhente litt lesestoff til hjelp først. (for eksempel "sove hele natten" e.l.)
* mamma til 2 prinser* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2007 hmm...synes også det høres tidlig ut med 2 måneder..han har kommet seg en del nå da..hvis han sover sammen med meg(noe han som regel gjør;)sovner han helt av seg selv..trenger ikke verken pupp eller flaske for å sovne..det er vel en litt bra start..eller?han ligger våken i senga enda..har ligget våken i 25 min nå..men han skriker ikke..enda..men når han da begynner å skrike..hvor lenge la han ligge?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 En 2 mnd gammel baby ville ikke jeg lagt lenge alene, så jeg ville gått inn hvert minutt og strøket på han og sagt natta...hvis han sutret. Ville tatt han opp hvis han illskrek. At han sovner med deg inntil seg uten pupp eller flaske betyr vel bare at han trenger trygghet og varme av mamman sin:-)
high five Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Kjære deg du må ikke la en 2 mnd baby ligge å skrike i en time! Det eneste han lærer er at den eneste metoden han har for å få kontakt med dere på ikke fungerer. Sitt ved siden av ham å hold ham i hånda og syng eller noe, la han vite at dere er der. Skrikemetoden er grusom uansett alder! Babyer trenger å vite at noen er der.
* mamma til 2 prinser* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2007 Nå har han sovnet!!!helt uten skriking...men..det spørs hvor lenge han sover da..er veldig forskjellige meninger om dette med skrikemetoden..,men har lest litt på innleggene her på din baby,og kommet fram til at de fleste kanskje ikke begynner med skrikemetoden før de er rundt 5-6 måneder..hmm..ikke greit dette..
* mamma til 2 prinser* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2007 det jordmor mente med å la han skrike en time;var at jeg måtte først gå inn etter 3 min,så 5 , 7, 10 osv....og at jeg kunne holde på slik en time uten at det gjorde noe..ikke at han skulle ligge og skrike en time uten noe kontakt..beklager misforståelsen;) men takk for synspunkter uansett:)
applsn Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 vår gutt er 4 månder nå og sover nesten ikke i det hele tatt..han sover på puppen eller flasken på kvelden også våkner han etter en halvtime og skal ha litt mere også våkner han halveis hvert 5-10 min i et par timer og etter det så er han lys våken..har prøvd å la han ligge å skrike et par kvelder, men til ingen nytte..så vi tar han heller opp og lar han være sammen med oss til han blir trøtt igjen..orker ikke å drive å krangle med han, han blir nok å finne sin egen rytme etter hvert.. men det er veldig slitsomt..han kommer somregels opp i halv tolv tiden på kvelden også sovner han igjen i to tida på natten..
mai mammaen til to Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 jeg syns 2 mnd er ALT for tidlig... men det er min mening.. jeg har heletiden vært veldig negativ til den måten... fordi jeg HATER å høre datteren min gråte.. men nå er hun 8 mnd ( imorgen) og har våknet en haug med ganger hver eneste kveld og natt...så på mandag begynte vi med denne metoden jeg ammet henne som vanlig i sengen vår... (har pleid å ligge der med henne til hun sovner.av og til tar det et par min og av og til 30 min) så sa jeg godnatt kysset henne på skinnet så overtok pappaen (jeg klarer ikke å gjøre det selv... )så la han henne i sengen, sa god natt og gav henne et kyss...han var i rommet heletiden, men gikk litt vekk så hun ikke så han hele tiden..så gikk han bort til henne når hun ble for hysterisk..hun hylte og hylte.. men etter 30 min så roet hun seg litt..og etter 40 min sov hun...og dga sov hun i 4 timer i strekk!!!!! nestedag tok det 20 min.. 3 dagen tok det 30 min... og i går 4 dagen, tok det 10 min...og hun hylte ikke.hun bare sutret litt..lå og rullet seg rundt... hun sov i 5 timer, fikk mat og sov i 5 timer til..men våknet litt over 5 da..men det gjorde ingenting siden jeg har fått mange timer i strekk med søvn... så for oss har det blitt veldig effektivt...i kveld er ikek sambo hjemme så da er det jeg som skal legge henne..så det blir jo spennende å se om jeg klarer det..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 IKKE GJØR SOM JORDMOR SIER!! Jeg synes det er helt hårreisende at fagpersoner anbefaler deg å bruke skrikemetoden på en på 2 mnd!! Hverken Naphaug eller Wahlgreen som jeg oppfatter som de store "misjonærene" for skrikemetoden anbefaler at den brukes før 5-6 mnd. Her er en artikkel med litt nyere forskning på området: http://www.famlab.no/article.asp?id=948
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 For all del, IKKE gjør dette mor en så liten baby!!! Det er ikke anbefalt på babyer under 6 mnd, det er også omdiskutert på babyer over 6 mnd. På den tiden satt vi hos gutten vår til han sovnet. Vi har fått en baby som ELSKER sengen sin fordi vi har tatt dette gradvis og i baby sitt tempo. Han har aldri vært utrygg og redd i sengen sin og er nå glad for at han blir lagt. Små babyer må lære å sovne inn på egen hånd etter hvert, hvor raskt dem klarer dette er veldig individuelt. Det beste vi kan gjøre er å hjelpe dem med dette på en god og trygg måte. Ut fra forskning og mitt ståsted som helsearbeider vil jeg sterkt fraråde skrikekur for en så liten baby, man har all grunn til å tro at det kan være direkte skadelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå