Gå til innhold

Forvirret angående å sette opp babyen før den klarer å sette seg opp selv. Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står så mye forskjellig. Gutten min er akkurat 7 mnd og har så vidt begynt å snu seg. Svigers maser om jeg ikke skal sette han i høystol snart og fnyser når jeg sier at fysioterapeuter og helsesøstre sier at barnet skal ikke sitte uten støtte før det har klart å sette seg opp ved egen hjelp. Men så leser jeg i flere legebøker om barn at det kan sitte noenlunde stødig ved 7 mnd og at det setter seg opp selv ved 10 mnd.

Han er kjempesterk i ryggen og vil opp opp opp. Han sitter mye på fanget og får mat i vippestol. Tripp trapp stolen er montert og han må opp i sportsvogna snart for han er 73 cm og for lang til bagen.

Flere som velger å vente med å sette opp barnet før det setter seg opp av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan fortelle deg hvordan det var hos oss.

Luke satt på fanget og spiste helt til han var 10,5 mnd,han satt seg ikke opp før det.Brukte en mykbag i sportedelen til han var ca 8 mnd,da satt jeg ryggen halveis liggende/sittende.Slik at han egentlig lå,men fikk tittet litt på verden ;o)

Skrevet

Det synes jeg du skal høre med helsesøsteren din om. Jeg fikk beskjed av min helsesøster om at lillegull kunne sitte i høystol f.eks når vi spiser middag da han var 6 mnd...og det gjorde også de andre 6 ungene i barselgruppa min Det er noe annet å sitte alene f.eks støttet opp med puter på gulvet tror jeg. Nå er han 9 mnd og setter seg opp selv, men han har lenge sittet i høystol og fått mat. Da han var 7 mnd nektet han å sitte i vippestolen lenger, så alternativene begrenset seg selv.

Skrevet

jeg ventet, han satt kun på fanget og litt i vippestol. Han satte seg opp selv når han var 6,5mnd. Sitter veldig stødig og detter sjelden. Tar seg fint for i tilfelle og han legger seg ned for å åle seg frem. Begynte å krabbe idag. Er sagt mye for og imot på forumet her, mange som setter opp m støtte. Utviklingen for disse små skjer fra mageleie, og de som settes opp kan bli mindre interessert i å ligge på magen etterpå, det blir kjedelig og tungt. Dessuten kan de falle mer bakover hvis de settes opp før de setter seg opp selv. Min ligger flatt i sportsvogn ennå, vil opp min også:-) så jeg hever nok ryggen litt snart.

Gjest econia
Skrevet

vi brukte aldri vippsestol, så unngikk vi uheldig sitting der. bilsete kom vi fra tid til annen ikke unna. men visste da at det ikke ble i tillegg til vippestol og slikt.

jeg har inntrykk av at det er greit at de sitter på fang, for da skifter stillingen og belastningen litteranne hele tiden, sånn helt i begynnelsen.

videre hadde jeg inntrykk av at dette med å sitte selv, og vi gjør det også utfra det selv, går på at vi kan sitte han i sittende stilling på gulvet fordi om han ikke greier å reise seg selv, men vi kunne ikke sitte han på gulvet i sittestilling da vi måtte støtte han opp med puter og dill og dall for at han ikke skulle sige sammen. vi satte han heller ikke på gulvet da han seg sammen som en sekk med poteter.

han sitter en del på gulvet nå, men vi passer på at han ikke blir trett og ikke lenger greier å holde ryggen rett. men så lenge han sitter og klapper ser og koser seg så går det veldigt fint. han er så sterk i magen at når han faller så deiser han ikke i gulvet, det blir et kontrollert fall.

vi brukte sportsvogn flatt liggende fra temmelig tidlig, han ble så ufattelig rastløs i bagen, der han ikke kunne se noenting.

det er jo en gradvis prosess som skjer med dem, en trenger da ikke gå fra alltid å ligge til alltid å sitte. om en bruker høystol akkurat til måltider, da de kan sitte sånn halveis selv tror ikke jeg er skadelig.

men snakk med helse søster for å bli sikker, eller enda bedre med fysioterapeut.

Skrevet

Kanskje ikke så mye til hjelp dette, men bare mine erfaringer.

Vi har hatt vår lille sittende i vippestol fra ca 2mnd (de ligger jo mer enn å sitte) vi kunne justere ryggen og benstøtten ganske mye på vippestolen.

Han kunne sitte alene når han var 4mnd, da satt han så pent og rett i ryggen. Han kom seg jo ikke opp i sittende stilling selv da, men ifg fysiot. og hs var det helt i orden at vi satte han på gulvet når ryggen er så rett.

Skrevet

Vår satt stødig på fanget tidlig og det fikk hun lov til i korte stunder. Satte henne først i tripp trapp stol når hun satte seg selv på gulvet. Du må gjøre det du føler er best for barnet ditt og si til dine svigerforeldre at dem ikke skal mase slik! Bedre å si det med en gang på en høflig måte enn å senere måtte overse slike ting til du kanskje eksploderer... hehe, slik er jeg iallefall. Sier ifra med en gang om det er noe jeg ikke liker..

Skrevet

alt med måte sier nå jeg!

jeg prøvde å sette poden i høystol da han var akkurat 6mnd, men han satt veldig bøyd i ryggen, så jeg valgte å vente..men på en måned skjedde det veeldig mye her i gården, og på et vips så kraba han plutselig..da valgte jeg å sette han i høystolen siden han var sterk nok til å krabbe rundt! da han var 7,5 mnd satte han seg opp..et par uker etter vi lot han sitte i høystol!

vi har aldri vært hysteriske med denne sittinga! Da han var 5mnd så skifta vi ut bagen med sportsdelen så vi kunne han den et hakk høyere enn liggende.. barn har da gått av å se mere enn inni kalesjenm ble en helt ny verden for han da han kom seg litt opp..såå fasinert:)

Skrevet

Jenta mi setter seg opp på fanget hvis jeg ligger på ryggen i sofaen(bruker en finger som støtte for å komme seg opp) Lar henne derfor sitte på fanget mitt, med hvile for ryggen med jevne mellomrom. Tror ikke jeg kommer itl å la henne sitte på gulvet før hun klarer å sette seg opp selv. Nå er hun 5 mnd.

Ekspertsvaret er: barnefysioterapeuter vil si at de ikke skal sitte på noen måte før de kan sette seg opp selv. Vanlige fysioterapeuter sier det er greit å sitte på fanget med hvileperioder, men ikke på gulvet alene.

Skrevet

HS sa at de godt kunne sitte i korte perioder, som feks. gjennom et måltid da vi var på 5 mnd kontroll...

Er der egentlig så stor forskjeld på belsatning av ryggen når de sitter på fanget, i vippestol, høystol, vogn, gulv da??

Vår på 6,5 mnd setter seg ikke opp selv når hun ligger på gulvet. Men når hun ligger i vogna drar hun seg opp til sittende. Nekter å ligge, skal sitte rett opp =) Tar tak i ull posen forran og drar seg opp. Hun sitter fint på gulvet og tar seg inn bra hvis hun kjenner hun tipper over. Blir hun for ivrig å glemmer, seg kan hun fortsatt tippe da.

Tror det er veldig stor forskjeld på ungene jeg da. Tror det er viktig å se på hvordan sin egen unge sitter osv... Ikke være så opphengt i alder =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...