Gå til innhold

Steinerskole-noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring fra Steinerskole, enten som foreldre eller ansatt??

Lurer litt på å søke inn min 7-åring der, men vet så lite om hvordan en dag på en slik skole fungerer i praksis?

Skrevet

Hei!

Jeg har selv gått et år på Steinerskole i min barndom, men synes ikke dette gir meg oversikt nok til å svare deg. Dessuten er skoler veldig forskjellige, dette gjelder også Steinerskoler, og du skriver ikke hvor du bor.

Mitt råd er å besøke den aktuelle skolen og snakke med de som jobber der. Ring og gjør en avtale, skolens ledelse tar sikkert gjerne i mot deg, viser deg rundt og svarer på alle spørsmålene dine. På den måten får du et bedre inntrykk enn alle svar her kan gi deg. Du kan sikkert også få sitte litt inne i undervisningen på det aktuelle trinnet.

Jeg jobber i skolevesenet, og har erfaring med at barn med stort behov for rutiner, forutsigbarhet og struktur noen ganger kan ha vanskelig for å finne seg til rette i Steinerskolesystemet. Andre barn, som er kreative, mer selvstendige og setter pris på formingsaktiviteter, vil kanskje kunne trives svært godt. Men igjen, dette blir generelle betraktninger, og det finnes som kjent ingen fasit.

Lykke til!

• 4 måneder senere...
Skrevet

jeg gikk på steinerskolen selv i 4 år etter 5 års fullstendig helvete på kommunal skole.

Det var det beste valget mamma tvang meg til å ta den gangen. Jeg ville nemlig ikke for jeg hadde hørt at det bare var gærninger der. Lite visste jeg om hvor godt jeg ville passe inn der.

jeg skal riktignok gi mine to døtre "sjansen" til å gå på kommunal skole først, det er ene og alene på grunn av økonomi, men merker jeg at de ikke trives eller blir mobbet/ertet slik som jeg vil jeg ikke nøle med å ta de ut derfra og sette de inn på steinerskolen. BÆNKERS!!

• 1 måned senere...
Skrevet

Bare hold deg unna Steinerskolen på lørenskog...der er det visst helt kaos. Har vært masse i media pga dårlig miljø og dårlige lærere. Mange har tatt barna ut av den skolen.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg og er en sånn Steiner-gærning..hehe... Og jeg trivdes kjempegodt der. Her har du noen linker så du kan lese litt:

http://www.fosen.steinerskolen.no/index.html?Steinerpedagogikk.html

http://www.steinerskolen.no/

Siste linken er fra den skolen jeg gikk på i 12 år...kjempebra skole, er veldig glad for at mamma og pappa valgte det for meg da jeg var liten.

http://bergen.steinerskolen.no/

• 3 uker senere...
Skrevet

Fint at så mange har gått der...men jeg vil gjerne ha erfaringer fra foreldre med unger der i _dag_...det kunne jo være at ting har endret seg siden vi var små? Aner ikke noe om dette, men jeg har i alle fall erfart at offentlig skole ikke ser ut til å ha forandret seg en døyt på 25 år...og det sier jo litt. TPO er desverre et begrep endel kontaktlærere ser ut til å ikke ha "kapasitet til"...Kanskje dette er bedre på steinerskolen...eller rosemaler jeg det hele litt nuh?

Tilbakemelding fra de som HAR unger i steinerskolen nuh, plis! :)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Har ikke barn i Steinerskolen, og kommer hller ikke til å sende de dit.

Vet du hvilket grunnleggende menneskesyn Rudolf Steiner hadde?

www.steinerkritikk.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...