Gå til innhold

Dere som har født i Frankrike

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må man deklarere barnet ved Mairie når man føder i Frankrike, hvis jeg vil at det skal være norsk statsborger, med norsk pass og person-nummer?

Jeg har fast adresse i Norge, og skatter dit, og jeg vet det er mye mer lønnsomt å gjøre det på den måten med tanke på barnetrygd etc.

Pappaen er forresten fransk.

Fortsetter under...

Du maa deklarere barnet ved naermeste Mairie dersom barnet er foedt i Frankrike. Barnet faar automatisk fransk statsborgerskap, men du kan ogsaa deklarere det ovenfor norske myndigheter - og faa norsk pass og personnummer. Det faar da norsk statsborgerskap ogsaa, altsaa dobbel nasjonalitet. Ved fylte 18 aar, maa barnet velge: fransk eller norsk.

Hm. Jeg har ikke deklarert Marius til norske myndigheter, men det må jeg kanskje gjøre for å få han inn i mitt pass? Hvis jeg skal reise alene med ham, må han jo være i mitt pass og jeg har jo norsk pass. Eller får franske babyer egne pass? Jeg hadde ikke tenkt på dette før nå, og jeg planlegger norgestur snart...

Dersom faren er fransk kan han vel få fransk pass? Barnet mitt er født i Frankrike, men ingen av oss foreldre er franske; derfor sørget vi for at hun fikk våre to statsborgerskap så raskt som mulig. Det tar litt tid å få norsk pass (barnet trenger eget pass), da du først må søke om tildeling av norsk personnummer før du kan bestille pass (sjekk hjemmesiden til den norske ambassaden i Paris: www.norvege.no). Det er kanskje raskere å få fransk pass? Det er ikke noe i veien for at du reiser med ditt norske pass og at barnet har et fransk pass. Såvidt jeg husker må alle barn født i Frankrike "deklareres" i Mairie/politiet innen tre dager etter fødselen. Det var altså mannen min som ordnet det siden jeg var på klinikken i fem dager.

Franske babyer har ogsaa eget pass, akkurat som i Norge. Dette er relativt nytt, foer kunne man skrive inn babyen paa mors eller fars pass.

Tid for aa faa fransk pass ... rundt 3 uker (med forbehold, fransk byraakrati, vet dere ...).

Vi hadde norsk og fransk pass i begynnelsen paa Magnus. Men det norske passet ble ugyldig etter 2 aar, og det franske varer i 5 aar, saa da gadd vi ikke fornye det norske.

• 3 uker senere...

Franske barn trenger ikke pass for å komme til Norge. De kan ha ett id kort som de får på det franske rådhuset, og det koster ingenting og er gyldig i 10 år. Mer praktisk enn det norske passet som er gyldig i bare 2 år og som koster en del.

Barna må ha ett bevis på at de er franske statsborgere hvis de er født i utlandet, som man får ved Tribunal d` instance. Holder ikke med fødelsattest, og dette kan ta litt tid.....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...