maristo Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Jenta mi 14 mnd har hatt ørebetennelse. Hun er forkjøla og har noen skikkelige hosterier om natta. Var til legen med henne igår. Det var heldigvis ikke noen gale lyder i lunger etc. Men hun hoster til hun spyr. Dette er kjempevondt for henne og for meg som mamma. Har bygd opp i senga hennes slik at hun skal ligge høyt med hodet og overkropp. Er det noe mer jeg kan gjøre for å hjelpe ??
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Jeg fikk et råd her inne en gang om å smøre mentholatum under føttene på barnet som hoster. Høres rart ut, men første gangen jeg prøvde det, trodde jeg ikke mine egne ører - hun hostet ikke én gang den natten... Jeg prøvde det igjen for noen dager siden da hun hostet en del igjen, og da virket det ikke. Så kanskje var det helt tilfeldig den første gangen - men det er jo verdt å prøve, hun tar jo ikke skade av litt mentholatum under føttene :-) Ellers er det bra å heve hodet som du gjør, og gi henne hostesaft - du kunne ikke få resept på Efedrin da?
tvilling73, 05/07 Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Efederin vil i mange tilfeller snu opp-ned på soverutiner.. Jeg har brukt Bisolvon på meg selv med stor effekt, fikk det på resept til jenta mi sist, 10mnd, og syns det hjalp mot slim-hosten..
*makrell i tomat* Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Mumiungen har hostet til hun har kastet opp nå i snart 4 uker,har vært hos legen 2 ganger,og fått beskjed om at det bare var et virus,og endt opp med en resept på Efedrin,noe som ikke hjalp henne i det hele tatt...men for 3 dager siden toppet det seg helt opp,hun fikk skikkelig pustevansker i en hosterie,dro atter en gang til legen(ikke samme lege) og fikk konstantert astma etter en grundig sjekk.Nå går hun på riktig medisin,og vi merker at hun har det litt lettere,selv om det går i gode og dårlige perioder. Mitt råd til deg er,gir det seg ikke så ikke nøl med et legebesøk til,bedre med ett for mye enn ett for lite... ) Ikke noe gøy når gullklumpene våre er syke... God bedring! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 går kanskje ann å prøv å smøre mentolathum på ei ull-filla å legg det på brystet... og som ei over sa; smør føttern åsså trur det hjelp:) skada ikkje å prøv..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #6 Skrevet 6. januar 2007 Jenta mi hostet på dette viset i 6 uker før legen (en annen enn den vi vanligvis bruker) fant ut at hun hadde lungebetennelse. Skremmende synes jeg. Hun var 16 mnd da dette skjedde. Kan legge til at hun i tillegg har hatt astma siden hun var 3 mnd og gått på spray hele tiden. Da hun hadde lungebetennelse hjalp det faktisk litt å sette opp vinduet på rommet hennes også. Men av erfaring ville jeg nok hørt med en annen lege . Bare for å være på den sikre siden. Lungebetennesle er slett ikke bra , og viktig å finne ut av . Det kan jo også være andre ting hun har f.eks bronkitt (har en gutt som hadde kronisk bronkitt da han var på den alderen og det er slett ikke ulikt på hostingen) Har opplevd maaaange ganger at de sier de ikke kan høre noe på lungene (siste ganger var faktisk to dager før jeg fikk bekreftet at det var lungebetennelse) Mitt råd til deg : gå til en annen lege , for sikkerhets skyld. Gå tilbake til legen etter en uke (eller noen dager) om det ikke gir seg. Et barn på 14 mnd hoster ikke slik uten grunn !! Lykke til
maristo Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2007 Jepp... var en turnuskandidat vi var til sist. Har vært til fastlegen min nå. Så her er det full dose med astmamedisin.. Nattehosten er blitt litt bedre. Ser det an noen dager og hvis det ikke gir seg så er det ny tur til legen.
Liti Skrevet 8. januar 2007 #8 Skrevet 8. januar 2007 Hei, Sønnen min er nå 23 mnd. og har siden barnehagestart for ett år siden hostet mer eller mindre hele tiden. I perioder (alltid vinterhalvår) hvor han har vært syk med feber har jeg oppsøkt fastlege og legevakt. Fikk han også innlagt på sykehuset for observasjon og utredning med tanke på astma. Allergitest var negativ. Legene jeg har vært i kontakt sier alle det samme og de holder også på virus-teorien og sier at når barn begynner i bhg. så tidlig er dette bare normalt for mange. Jeg har vært hos spesialist i barneallergi også som mente at problemet i dag er at alt for mange barn behandles med astmamedisin uten at det kliniske bildet stemmer. Jeg har slått meg til ro med dette nå og tar hostekule for hostekule og feberrunde for feberrunde, symptombehandler med Effedrin (uten særlig virkning tror jeg), Paracet og nesedråper. Det beste hos oss er vel at jeg har roet meg ned etterhvert og ikke lar hosten prege hverdagen med bekymring og hele tiden frykten for at nå blir han syk igjen. Hører forresten hvordan andre barn i bhg. også hoster.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Så bra det går bedre men h*n. Jeg har fått erfare at magefølelsen er kjempeviktig og at man ikke skal stole ubetinget på legene .. Jeg har hatt alfor mye rett når min magefølelse forteller meg at noe bør sjekkes .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå