Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er mange her inne som har samme problem som oss. babyen på 7 mnd sover ikke hele natta.. og det er grusomt!

men, så forventer vi jo at de skal sove mellom 6-12 timer i strekk. er det å ta i kanskje? noen babyer gjør det jo, men ligger det for alle å gjøre det? vi vil jo gjerne det for da tilpasses det våre behov.

jeg legger ungen min når han er trøtt, stort sett mellom 7 og 8. da sover han til 22-23 og våkner, gir kanskje pupp, eller får ham til å sove videre. resten av natta våkner han gjerne 2-3 ganger og i natt ville han stå opp kl 05, var lys våken..

ikveld sovnet jeg med ham kl 18. han våknet nå kl 22 og jeg lar ham være oppe, for å se om han kanskje sover bedre i natt.

er det noen andre som tar opp ungene på denne tida? kan de få "varige men" av det tror dere? jeg bare merker jeg blir sprø av å vente på at han skal sove hele natta. håper på at han sover lengre strekk nå som han har fått være oppe litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når babyen er så stor som 7 mnd har jeg tro på faste sovetider - eller leggetider, ihvertfall om kvelden. faste rutiner er viktig, barnet sover bedre da, det samme gjør de voksne. tror det er ganske vanlig at barn på den alderen legger seg rundt klokken 8 - noen litt tidligere og noen litt senere. de fleste har vel faste sovetider på dagen også.. tar du ham opp når han protesterer litt, lærer du ham til at det er lov å være oppe når han selv vil, ikke når du vil. det er opp til deg om du vil ha det sånn eller ikke - jeg hadde ikke orket det, og tror at barnet blir vanskeligere å ha med å gjøre når det ikke har en fast rytme.

Skrevet

Min tass har blitt veldig vanskelig ang soving etter han ble 7mndr.. våkner etter 2timer søvn og vil ikke sove igjen..

Før var alt en fin rutine, men nå er alt bare kaos hvertfall etter han har lagt seg i 18tida...

så Må jeg legge han om natta pappa kan ikke hente han og legge han etter at han har fått pupp av meg..

Jeg må gå å hente han og legge han igjen.. for at han skal sovne igjen.. bestemt liten tass han har blitt..

Skrevet

Jeg ville nok ikke tatt sjansen på å vente på at problemet skal fikse seg selv. En må som regel jobbe litt for å fikse dette.

Det er nok heller ikke det beste å holde ungen våken i håp om at h¤n da vil sove lenger. Jeg har hvertfall stor tro på at søvn avler søvn. Jo mer han sover jo mer sover han for å si det på en annen måte.

Prøv å sett av to-tre netter til å jobbe med dette. Få gjerne far til å gå inn den første natten. Vi har gjort det slik at vi går inn hvert 4.min til han sover. Han sovnet mye raskere enn jeg hadde forventet og fryktet på forhånd..

Vær konsekvent.. Hvis dere ikke klarer å gjennomføre det første gangen dere prøver så blir det ofte vanskeligere neste gang.

Tror ikke sønnen din får noen varige men av å være oppe på denne tida, men det kan fort bli en uvane, og det er jo mye bedre for han også hvis han får sove en hel natt igjennom uten avbrytelser.

Lykke til! Skal love deg at det er verdt 2-3 netter med skriking når resultatet er at barnet sover fra 20-7/8 om morgenen :-)

Og som andre også sier her. Ha gode forutsigbare rutiner slik at han skjønner at det snart er leggetid.

Skrevet

Bare en liten parantese her:

Vær obs på at babyen får de "våkentimene" han trenger for alderen sin - det er lett å glemme at de trenger mer våkentid jo eldre de blir. Ca 10 timer for 9 mnd, 9-10 timer for 6 mnd babyer, har jeg lest. Men alle er jo forskjellige...?

(Når det er sagt har jeg ei jente på 7 mnd, og det samme problemet, men vi legger henne litt seinere, ca 21. Hun sover gjerne lenge om morgenen nemlig. Har hendt at jeg har plukket henne opp da hun har vært umulig å roe, også. Da spreller hun og er kjempehappy plutselig :-/...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...