Gå til innhold

Fortvila over barnehagen - IGJEN!!!

Anbefalte innlegg

hei igjen!

før jul skrev jeg et laaaangt innlegg om barnehagen gullet vårt går i. etter alle svarene fra dere (takk takk takk!!!) og etter mange timers tenking, har vi kommet fremt til å søke ny barnehage fra høsten av. ser virkelig frem til det!

i barnehagen han går i nå, har jeg ei lang liste over ting jeg ikke er fornøyd med:

- trappegrinda har JEG måtte tatt igjen 3 ganger, og den SKAL være igjen hele tiden.

- porten ute til veien står ALLTID oppe (alle andre bghr i distriktet har portene lukket, med ekstra lås osv osv)

- de bytter bleier rundt omkring i hele bhg, på gulvet. på tepper. er ikke det veldig uhygienisk? (i bhg der hvor farmoren hans jobber, bruker de jo engangshansker, og det synes jeg høres mer ok ut)

- ikke brannvarslingsanlegg (og de barna som sover inne ligger på rom ganske langt inne i bhg, (familiebhg, og huset er ganske gammelt, men oppusset så som så...)

- stearinlys hele tiden i vinterhalvåret fordi det er så koselig. men er det trygt?

- sløve med bleieskift. gutten vår går 2 dager i uka, og hver gang vi henter han sier de "han har ikke fått bleie på en stund..." - altså, jeg begynner å lure på om de i det hele tatt bytter på han? bleie hans er så stor og tung hver gang jeg kommer... stakkar...

- en dag jeg hentet sier de at han må ha med seg reserveskift, sånn som ekstra bodyer og strømpebukser. han hadde blitt våt på stilongsen (gjennom bleia) og det lå ekstra stilongs i sekken hans. de kan rett og slett ikke har orka å gått å sett etter, for den lå til og med øverst. så han hadde da ikke stilongs, bare olabukse, og det var KALDT

- når han skal sove ute, drar de bare ull- eller fleecedressen utenpå dongeribukser, så det blir jo bare klumper, og kan da umulig være godt å sove i... det er sånn jeg er så opptatt av, at han skal kose seg når han ligger å skal sove, og ha gode klær... men...

- det var fult i høst, og enda har de tatt inn 2 små barn til, og begge to er 1 år. det er som regel 2 stk på jobb, av og til 3, men sistemann kommer litt utpå dagen alltid...

- eieren av bhg er også ped-leder, og er aldri der. det eneste han gjør er å ta med seg de eldste i svømmehallen av og til, that`s it...

- gutten vår sover mye, og hjemme kan han til tider sove 4 timer, fra halv 11-11, til halv 3- 3. denne sovinga hans passer jo da ikke med spisetidene dems, da de spiser kl 12. så de piner han til halv 1, og legger han først da. ikke rart de sier "han virker litt misfornøyd..."

- de har fått beskjed om at han ikke skal sove etter kl 15, og en dag jeg hentet han 1530, lå han fortsatt å sov... da ble jeg småsur for å si det sånn...

- brostein på hele bhg-området... til og med rundt sandkassen...

huff, og det er sikkert mer også, men orker ikke tenke så nøye etter... er bare veldig glad for at vi søker ny bhg neste år, og at vi kommer inn der, ettersom bestemora hans jobber der...

lyst til å ta han ut av bhg frem til sommeren... men, han trenger jo andre barn å leke med, så vet da søren jeg...

jeg er hjemme, så har muligheten til å ha han hjemme. vi kan jo for eksempel bli flinke til å dra i åpen barnehage...?

må føye til en ting: det virker som om det bare er jeg som reagerer på disse tingene... alle de andre foreldrene er superfornøyd, og kan ikke få fullrost barnehagen! tanken på at de er travle foreldre, og at jeg har veldig god tid når jeg leverer og henter - har slått meg! men om det stemmer, det vet jeg ikke... jeg vil i alle fall at godgutten vår skal være trygg der han er, og det føler jeg ikke at han er nå... med åpen trappegring, åpen port ut i trafikert vei, og når de aldri skifter bleie, da greier jeg bare ikke å slappe av.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7648408-fortvila-over-barnehagen-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at du er fortvila. Sånn skal det jo IKKE være! Høres fornuftig ut å søke ny bhg fra høsten av. Jeg syns jo de som jobber der bør få tilbakemeldinger på dette. Hva med å ta det opp med ped-leder direkte, dvs be om et møte? Eller finnes det FAU, slik at du kan kontakte denne representanten? Da kan jo vedkommende ta det opp for deg, slik at det skjer anonymt. Noen foreldre har helt sikkert ikke tenkt over alt dette, som sikkerheten etc. Det bør jo være i alles interesse at dette tas opp. Alle ønsker jo en sikker bhg. Ellers var det jo mye annet som ikke var bra her, da....

Har de foreldresamtaler i bhg? Der et det jo naturlig å ta opp barnets rutiner etc. Der hadde det for eksempel vært på sin plass å si hva du ønsker at barnet skal sove i etc. Dette kan de jo heller ikke ta som kritikk....Om de etterfølger det, er jo en annen sak.......

Går det an å redusere tiden i bhg? Er det for eksempel tider på dagen / i uka da det virker som om bemanningen er bedre?

Skumma gjennom innlegget ditt en gang til, og tenkte med meg selv: hadde jeg latt datteren min være der? Nei, det vet jeg neimen ikke om jeg hadde tort. Tror jeg hadde valgt åpen bhg fram til høsten. Men syns likevel du skal gi bhg en tilbakemelding om hva du er misfornøyd med.

ok det er veldig mye jeg reagerer på når jeg leser dette. jeg jobber selv i familiebarnehage og lurer jo litt på hvordan denne barnehagen kan få lov å drive.......

Når det gjelder porten vet jeg at det kan være et problem. Selv med mange påmindelser og svær lapp på den er det mange foreldre som ikke lukker og låser den. Men er vi ute med barna sjekker vi alltid at den er lukket og låst.

Bleier skal byttes på et stellerom, ikke over allt omkring i barnehagen. det er brudd på hygene og skal ikke forekomme. De bør byttes minimum 2 ganger i løpet av dagen.( hos oss har vi faste byttetider, før soving og etter siste måltid. men barna byttes jo selvfølgelig på hvis de bærsjer eller er veldig våte.)

Og engangs hansker skal brukes det er påbudt.

Brannvaslingsannlegg er påbudt, det er også brannslokningsutstyr.

Det er lov på en dobbel avdeling (2 assistenter) å ha 8 barn under 3 år. 10 barn hvis 6 av barna er 3 år.

Har de mer en dette er det ulovlig drift.

førskole lærer skal være tilstede 6 eller 8 timer i uka. kommer ann på hvor mange barn som er der.

Jeg syntes rutinene for så små barns dag er litt merkelig. galt oppdelt. Jeg har vært i mange barnehager og normalen er jo spise klokken 11 og være i seng til klokken 12 og deretter opp igjen klokken 2. Der jeg jobber nå får barna ikke sove mer en til klokken 2 hvis ikke foreldrene spesielt ber om det. Og når foreldre ber om at barna skal opp tidligere eller ikke sover. Så følger vi det også.

Du sier at pedagogisk leder tar med de elsdte i svømmebaseng......

når man går på svømming med små barn (i jobb) må man være en voksen per barn i basenget.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med komunen.

For de trenger nok å stramme inn litt slik at regler blir fulgt.

Selv om barnehagen ikke er eid/drevet av kommunen er de alikevel ansvarlig for at den driver lovlig.

Annonse

Hei, og takk for svar!

Jeg har veldig lyst til å skrive brev til kommunen... men vet bare ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... altså, formulere meg. Har uansett da lyst til å være anonym, ettersom jeg kjenner eierne og den ene assistenten veldig godt. Barnas sikkerhet går SELVSAGT foran det, men tenker bare det hadde vært roligst og ryddigst om de da ikke viste det er jeg som har klaget.

Vi har jo heller ikke sagt ifra til dem om noe av det vi er misfornøyd med... det bør vi egentlig gjøre. Men, jeg er skikkelig dårlig på sånn... Dessuten synes jeg det skal være unødvendig å si "porten skal være låst" til de som DRIVER en barnehage. Såpass bør de vite!!!

Fristende å ta han ut, og heller da være flinke og ivrige i åpen barnehage. Tenkte vi skulle prøve det til uka, og bare gi den vanlige barnehagen et siste forsøk. Et par uker på å se om det kanskje har blitt bedre... (selv om jeg ikke har trua...)

En annen ting jeg har reagert på, er at ei av de som jobber der får veldig favorittunger. Når jeg leverer/henter, så går hun rundt med den samme gutten på armen hele tiden. Altså, det vil da si at nå hun her jobber, og det er en til på jobb, så har den resten av barna å passe på. Hun satt med han favorittgutten på gulvet den gangen jeg var der, og det kom ei på 5 år som snublet i beina hennes. Det endte med at 5-åringen fikk kjeft. Sånn skal det da vel ikke være? Hadde hun LØPT, så skulle jeg ha skjønt det... men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...