Gå til innhold

Spøkelser og monstre ved leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på snart fire og et halvt sier stadig vekk at hun er redd for spøkelser og monstre. Hun forteller også at en jente i barnehagen har fortalt at storebroren hennes har sett et spøkelse på ordentlig (selv om det var usynlig, faktisk). Jeg prøver å fortelle henne at dette bare er tull, men hun drøyer legginga stadig lenger. Slitsomt, i og med at jeg har en liten en som jeg må legge først. Hva skal jeg si for å få henne til å roe seg på rommet sitt? Hun har alltid sovet med lyset av og lukket dør, men nå må hun ha den helt åpen. Hun kommer ned trappa i alle fall tre ganger etterat vi har avsluttet et (langt) rituale med lesing og synging. Jeg føler at hun spiser opp de få timene på kvelden som jeg sårt trenger for å få slappet av, og kjenner jeg blir irritert når hun tuller så mye frem og tilbake. Jeg følger henne tålmodig tilbake til senga og snakker litt med henne, men føler egentlig at det ikke fører noe særlig med seg. Hva skal jeg gjøre og si for å få henne til å forstå at hun er trygg i sengen sin? Begynner å bli lei av dette nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stedattern min er også litt mørkredd, så hun vil gjerne ha døra opp etter at hun har lagt seg. Spør også om å få lyset på, men det sier vi nei til. Vi bruker å åpne perienna litt så det kommer litt mere lys gjennom og det er greit for henne.. Vi lar døra stå opp til hun har sovnet, så lukker vi den. Dette har hun hatt i over 1 år nå, men det kommer sikkert til å gå over av seg selv etterhvert..

Selve leggingen går kjempe fint. Leser en bok og synger et par sanger så er natta.. Hender hun kommer ut å sier at hun skal tisse opptil flere ganger, så vi sluttet å bli med henne på do. Sa at det bare var å gå på do, så da var det ikke så spennende mer.. De er snåle de små hehe

Skrevet

Virker hun reelt redd? Min gutt på 4 har vært redd for uglene (!) og spurt mye om de kan komme å ta han osv. Vi har sagt at uglene ikke får komme inn, for de voksne bestemmer! Hvis uglene skulle komme likevel så skremmer vi voksne dem bort (det har vi demonstrert!).

Jeg tenker at enten er hun redd/utrygg eller så gjør hun dette for å få ekstra oppmerksomhet. Viktig å finne ut hva som er årsaken til dette. Skjønner at du blir lei! Det kan høres ut som om hun ønsker ekstra oppmerksomhet. I tilfelle kan det kanskje være lurt å korte ned på leggerutinene slik at det blir som før hun ble redd for spøkelser og monstre. Det er trygghet i gamle vaner, vet du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...