Wiik-28.05.07 Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Jeg liker å ta ett glass rødvin en gang iblant... men vet ikke så mye om påviste skader av foster når en bare nipper til et lite glass. Derfor har jeg ikke tort å ta noe nå når jeg er gravid. Men hvor skadelig kan det egentlig være? Jeg fikk meg aldri til å spørre noen jordmor under forrige graviditet heller...
snartmammapåny Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 problemet er vel at de ikke vet hvor skadelig det egentlig er. Barn kan få en eller annen grad av et alkoholsyndrom, finnes mye info om dette om du søker på nettet. Noen ganger går det helt bra, andre ganger går det ikke slett så bra for barnet i magen. Synest det bør være opptil hver enkelt jeg. Men personlig så rører jeg ikke akohol i svangerskapet. Er liksom ikke værd risikoen i mine øyne da. Er mer glad i mitt ufødte barn enn i alkohol. Man vet jo liksom aldri.
doble Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Tror ikke jeg ville drukket noe nei.. Finnes jo alkoholfrie viner da, men aner ikke hvordan det smaker... På nyttårsaften drakk jeg Clausthaler til maten, (liker ikke brus til mat) det var kjempe godt!
har fått lita pia Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Nei sånt er ikke noe en skal tørre!!! Er helt i mot alt som kan skade babyen inni magen..
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er også glad i å kose meg med et glass rødvin eller cognac innimellom, men det koster meg ingen ting å være totalavholds i graviditet. Det er sannsynligvis ikke farlig med et halvt glass eller så innimellom, men jeg ønsker ikke å ta den sjansen heller.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Har drukket et halvt glass rødvin hverdag hele jula da jeg har lav blodprosent.Var jordmor som anbefalte det.Men aldri ta mer en et halvt glass.
*ønsker nr 2* Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 tja... hva skal man si? man får jo hets uansett hva man sier/ gjør her inne.. tok meg et helt glass med vin i jula... rett å slett fordi den vinem var noe av det beste jeg har smakt mens jeg smakte på to andre viner, tenkte å ta et halvt glass til middag to andre dager.. men de vakke gode, g dermed drakk jeg ikke... men ja, må jo si jeg var skeptisk, men det var godt allikevel... det er rett å slett dit eget valg om du vil ta et glass...
2 barnsmor 81 Skrevet 4. januar 2007 #8 Skrevet 4. januar 2007 Ditt eget valg ja.........men temmelig egoistisk å ta den sjangsen på vegne av ditt barn!! Mitt valg er ihvertfall å være helt avholds selv om jeg rent egoistisk sett savnet alkoholen i jula og på nyttårsaften. Alkoholfri vin smaker noe dritt...men juleølen til munkholm er helt ok.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #9 Skrevet 4. januar 2007 Hei, Jeg har til nå kost meg to ganger med rødvin. Hver gang kun 1 glass. Både legen og jordmoren min sier det ikke gjør noe å kose seg med et glass en gang i blant. Leser man i eldre gravid bøker er et glass rødvin om kvelden det beste rådet man kan følge dersom man sliter med søvnen. Nå er jeg ikke noe for å hverken drikke eller røyke i svangerskapet da vi vet det er skadelig. Men alt med måte! Vi vet jo at alkohol er skadelig, men det er det jevnlige forbruket - hver dag, samt høye mengder som er skadelig. 1 glass rødvin en gang i blant skader ingen tror jeg. Er jo kjempevanlig i Sør Europa....Men alle har jo hver sine meninger.
Gjest MammaTil2 & LynVingen Skrevet 4. januar 2007 #10 Skrevet 4. januar 2007 Som noen sa, det er opp til deg om du vil drikke vin eller ikke - men personlig er denne anbefalingen om å være totalavholds i svangerskapet ikke noe offer, og ettersom det påstås at et glass vin faktisk kan utgjøre en forskjell for fosteret, synes ikke det vinglasset meg så fristende. c",)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #11 Skrevet 4. januar 2007 I de gamle gravidbøkene står det også at et par tre sigaretter om dagen bare er bra......du burde nok oppdatere deg på nyere forskning. Egnetlig er det vel ikke så mye opp til deg å ha egne meninger om det eller??? heller enn å prøve å finne ut av hva som er skadelig og ikke.
venter nr 2 i april Skrevet 4. januar 2007 #12 Skrevet 4. januar 2007 Jeg tar meg et glass en sjelden gang. Ca totalt 4 glass på 6 mnd. De er små og jeg bruker laaang tid. Drikker masse vann og bruker sikkert 2 timer på å drikke opp glasset. Nipper bare litt. Men kun et glass om gangen. Som hun over sier, det er jo ikke alle land som har samme alkoholpolitikk som Norge, og det fødes ikke flere alkoholskadde barn i de landene. Vet flere leger som sier det er greit med et glass en sjelden gang.
Trillet Skrevet 4. januar 2007 #13 Skrevet 4. januar 2007 Huff jeg tok meg et kvart glass med Martini Asti før jul og fikk sånn dårlig samvittighet at jeg ble nesten dårlig og skylte ned med MASSE vann etterpå..... For min del er det IKKE verdt det og kommer ikke til å smake dråpen før jeg kan! Jeg har en hjemmelgate flaske med fruktvin i vinstativet som jeg har fryktelig lyst på, men skal nok klare å vente noen måneder ja.... Det er nok best å holde seg unna!!!!!
Gulan, gullet og gullklumpen Skrevet 4. januar 2007 #14 Skrevet 4. januar 2007 jeg var en uke i syden like før jul og da drakk jeg to glass rødvin(i løpet av hele uka). det er ikke noe jeg blir å gjøre til vane, men herreguuud så godt det var. var mange som sa i jula at jeg kunne godt ta meg et glass vin eller øl, men syns jeg har skeia nok ut nå.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 4. januar 2007 #15 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er suuupergald i vin og savner veldig å ta meg et glass, men som deg tar jeg ikke sjansen... Synes ikke det er verdt det rett og slett. Hadde følt meg egoistisk om jeg bare tenkte på meg selv på den måten... Jeg stikker nesa langt nedi sambos vinglass isteden, og virkelig sniffer! Mmmm... Gleder meg til vin ja! Sist jeg var gravid tok jeg et par glass ved termin, da var jeg så drittlei at jeg ikke orket å tenke på det! Trengte det vel da! ;o) Lillegutt ser ikke ut til å ha tatt skade av det...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 Det blir faktisk født flere alkoholskadde barn i f.eks Frankrike enn her, det er derfor de nå innfører advarsel for gravide på vinflaskene der.... Dessuten, jeg leste et sted at hvis du bærer et helt friskt barn tar det ikke skade av et glass vin, men hvis det er noe feil på barnet, f.eks en nyre eller leversykdom kan du forværre tilstanden betraktelig ved bare ørlite alkohol. Og vi har jo ingen garantier for at vi bærer et friskt barn selv om vi selvfølgelig håper på det. Nei, alkoholen får vente!
plutseligbolle Skrevet 4. januar 2007 #17 Skrevet 4. januar 2007 Jeg har tatt en slurk noen ganger, det er veldig godt. Men veldig skjelden og veldig liten slurk. Jeg blir litt lei av alt jeg ikke kan og skal men nå er det snart ikke så lenge igjen.
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 4. januar 2007 #18 Skrevet 4. januar 2007 ser vi får veldig ulik info fra lege/jordmor,var hos jordmor idag,hun hadde null toleranse for alkohol,ga meg et info hefte om alkohol i svangerskap som er laget av staten.først i 2005 fikk leger og helsepersonell gjennomført nulltoleranse for alkohol i svangerskap,til og med vin...alt kan være skadelig for barnet.tar mange dager før alkoholen er ute av kroppen til barnet...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #19 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er totalavholds under graviditet. Har selv vært på forelesning med en barnelege, som bønnfalt oss om å spre budskap om nulltoleranse. Man vet ikke hvor mye (lite) alkohol som skal til for at et barn får FAS eller andre sykdommer og plager i livet. Så: jeg TØR ikke, kunne aldri falt meg inn å gi babyen min alkohol så så lenge vi deler blodomløp skal den også få slippe ;0)
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 4. januar 2007 #20 Skrevet 4. januar 2007 skjønne ikkje at det ska være så vanskelig å holde seg unna alkohol i under svangerskapet...
mor til 4 i mars Skrevet 5. januar 2007 #21 Skrevet 5. januar 2007 det som er det skumle med alkohol i svangerskapet er at bivirkningene ofte ikke vises før skolealder , da er det større fare for konsentrasjonsvansker ol viser helt ny forskning. og det var ingen nedre trygg grense på hvor mye alkohol man kunne tåle.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #22 Skrevet 5. januar 2007 Svaret er enkelt. Alkoholen går over til babyen. Den får lik promille som deg når du drikker. Vel får du ikke så høy promille av et glass vin, men en baby med promille?? Ville du gitt en baby et glass rødvin??? Er vel ikke noe forskjell om den er inni eller utenfor magen vel?
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 5. januar 2007 #23 Skrevet 5. januar 2007 Klarer meg fint uten alkohol disse mnd. Har overhode ikke vurdert om jeg skal drikke engang, det er ikke et alternativ for meg. Disse som "kan det" sier jo at de har ingen beviser for hvor mye ller lite alkohol som kan være skadelig for fosteret, derfor synes jeg ikke man skal ta NOEN sjangser. Synes nesten det er litt egoistisk å drikke alkohol når man er gravid.. Selv hadde jeg meg 2 Claustahaler på nyttårsaften, og det var kjempegodt -og alkoholfritt!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 5. januar 2007 #24 Skrevet 5. januar 2007 Det er vel ikke snakk om å tørre, det er vel heller snakk om å være dum nok.. Hvorfor i all verden skal man ta den sjansen?! Greier man seg ikke uten alkohol i de ni mnd, så burde man vel tenke over sitt eget forhold til alkohol.
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 5. januar 2007 #25 Skrevet 5. januar 2007 helt enig med deg husmusa...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå