Gå til innhold

Dere med PCOS,,,

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnose PCOS for litt siden, og har akkurat begynt og ta det litt innover meg!

Det rare er at jeg ikke har noen symptomer på det annet enn manglende eggløsning og lange menstruasjonssykluser!

Jeg kan slite litt med uren hud på vinteren, men så fort sola titter frem på våren går det over!!

Det jeg lurer på er at på sider med info står det ofte at symptomene kommer gjerne i tenårene, men slår ordentlig ut i tyveårene.

Jeg tenker da på dette med overvekt!! Står også at mange opplever en "hurtig vektøkning". Skjer dette i 20-årene?? Blir man plutselig bare overvektig??

Grunnen til at jeg lurer er at jeg de siste seks mnd har lagt på meg uten og forstå hvorfor, og nesten alt har lagt seg rundt magen. Er dette bare begynnelsen?? Er mine slanke dager over??

Håper alle med erfaring kan svare meg..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7645720-dere-med-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

Jeg har ingen fasitt svar på dette, men kan fortelle om meg selv:

JEg fikk diagnosen som 17 åring på grunn av veeldig uregelmessig mens, slet på den tiden med å legge på meg, jubla den dagen jeg ble 50 kg , er 178 høg, så du kan tenke deg at jeg var tynn. For to år siden begynte jeg virkelig å legge på meg, har nå lagt på meg 20 kg tilsammen, jeg trener noksåå mye 3-4 ganger i uken. så nå er jeg 73 kg. Er ikke for tung, men jeg kan ikke la være å trene for da hopper kg påDet meste legger seg rundt magen/livet, men det er vist typisk for oss m pcos. Har nettopp fått påvist insulin res, ikke mye men litt, så nå har jeg begynt med metformin. Har en dobbel mislykket pergo kur bak meg.

har aldri hatt mye kviser men ser nå at jeg har fått flere.

Det var litt om hvordan ting har artet seg hos meg. Har gyn tatt blodprøver av deg?? Håper ting går bra for deg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7645720-dere-med-pcos/#findComment-7645805
Del på andre sider

Jeg var syltynn da jeg var "liten", Da jeg nærmet meg 17-18 begynte jeg å legge på meg, ganske fort egentlig. Hadde ikke noen forklaring, trodde det skyltes p-piller og røykeslutt. Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, men siden jeg har gått på p-piller fra jeg var 15 til 25 (har hatt litt pauser innimellom) har jeg egentlig ikke tenkt så masse på det. Jeg har alltid hatt problemer med kviser og endel uønsket hårvekst. Jeg er også blitt veldig overvektig, har lagt på meg ca 40 kg siden jeg var 17 år....Kiloene er kommet jevnt og trutt over disse årene. Først i sommer ( nå er jeg 29) da jeg gikk til legen å ville ha en hormonprøve, fikk jeg diagnosen PCOS. Jeg begynte rett på Metformin, og tok av meg 5 kilo på bare 2 uker uten å gjøre noe annet.Men så ville vi bli gravide og heldigvis ble gravid på første forsøk (første mann tok 1 år) og nå er jeg 17 uker på vei. Så dette er min historie litt forkortet :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7645720-dere-med-pcos/#findComment-7648302
Del på andre sider

jeg trente veldig mye som liten. startet å danse alett som 4 åring. når jeg ble 13 måtte jeg slutte å trene fordi jeg ødela knet mitt. Jeg hadde uregelmessig mens, noe de trodde kom av at jeg trente mye. Nå jeg trappet ned treningen og fortsatt hadde uregelmessig mens og begynte å gå oppover i vekt, på tross av riktig kosthold som 15 åring, satte legen meg på Diane p-pille. Den var nok min bestevenn i mange år, uten at jeg visste det. Jeg gikk fra å være 55 kilo som 15 åring til å bli 80 kilo som 19 åring. Jeg giftet meg da jeg var 19 os sluttet på p-pille siden vi ville ha barn med en gang. Og vekten fortsatte å stige. Da fikk jeg påvist PCOS. fikk beskjed om å slanke meg før fertelitetsklinikken ville ta noe vidre utredning på meg. Det er 2 år siden. Jeg har gått ned 1 1/2 kilo siden da, og i dag starter jeg på Metformin :-)

Håper det er vår tur nå.

Alle har det ikke sånn, husk det...

Her er en liste over symtomer man KAN få, men ikke nødvendigviss har...

Lykke til!!!

Symptomer på PCOS

Her er symptomene på PCOS. Det er ikke nødvendig å ha alle symptomene, men hvis du kjenner deg igjen i flere av symptomene burde du prate med fastlegen din…

ü Høye nivåer av mannlige hormoner (androgener)

ü Ingen eller uregelmessig mens

ü Ingen eller uregelmessige eggløsninger

ü Små cyster (væskefylte blærer) i eggstokkene

ü Økt vekst av kroppshår(litt mandig), spesielt i ansiktet, brystene, magen, lårene, ryggen, tomlene og tærne(kalt hirstuisme)

ü Kviser, fet hud og flass

ü Tynt hår og tegn til skallethet

ü Vanskeligheter med å bli gravid/ufrivillig barnløshet(infertilitet)

ü Gjentatte (habituell) spontanaborter

ü Diabetes Type 2

ü Høyt kolesterol

ü Høyt blodtrykk

ü Mørke flekker på halsen, armene, brystene eller lårene

ü Hudfliker i armhulene eller halsen

ü Søvnapné (sterk snorking og korte pustestopp mens man sover)

ü Depresjon og humørsvigninger

ü Lett vektøkning, vanskelig vektnedgang

ü Insulinresistens

ü Konsentrasjonsvansker

ü Forstyrrelse av menstruasjonssyklusen lange/korte intervaller

ü Endometriose

ü Forstørrede eggstokker

ü Glukoseintoleranse

ü Hormonell ubalanse

ü Lav progesteronnivå gir uavbrutt østrogenproduksjon

ü Migrene

ü Stoffskifteproblemer

ü Uforklarlig og ukontrollerbar vektøkning / overvekt (som leder til at mer østrogen produseres)

ü PMS symptomer

ü Dårlig/nedsatt forbrenning

ü Emosjonell ustabilitet, irritasjon, depresjon

ü Forandringer i personligheten

ü Hovne hender, føtter og ansikt

ü Problemer med magen (avføring, dvs. hard mage etc.)

ü Fysisk / muskel svakhet

ü Lav kroppstemperatur

ü Langsom puls

ü Vann i kroppen som gir hovenhet

ü Trøtthet

ü Dårlig/nedsatt hukommelse

Det er ingen enkelt metode for å finne ut om man har pcos, og man kan ha ett eller flere av ovennevnte symptomer UTEN å ha pcos. Men dersom du har prøvd en stund (opp mot et år eller mer) uten å bli gravid, OG har noen av symptomene, skader det ikke å spørre legen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7645720-dere-med-pcos/#findComment-7652715
Del på andre sider

Hei! Kan fortelle litt om meg :)

Da jeg var liten var jeg så tynn at folk trodde at jeg hadde anoreksia. Dette snudde da jeg kom i tenårene, då begynnte jeg å legge på meg endel. Ble vel det man kaller "litt kraftig". Da jeg var 16 hadde jeg et turbulent-år, som gjorde at jeg stangnerte litt i vektoppgangen. Men denne fortsatte når jeg kom i stabilt miljø igjen i 17-18 årene. I denne tiden begynnte også mensen å bli uregelmessig. Gikk til en lege som gav meg Diane p-piller, fordi jeg hadde litt formye mannlige hormoner. Det var den forklaringen jeg fikk.. (Jeg hadde også endel hårvekst og kviser). Diane var en vidunder-kur for meg. Jeg fikk fin hud, hårveksten forsvant, og jeg begynnte å rase ned i vekt.

Gikk på Diane i 3 år, før min mann og jeg bestemte oss for å prøve å få barn. Mensen kom ca 3-4 ganger i løpet av 10mnd.. Og vekten raste opp 15kg på 10 mnd!!! Det var først nå jeg fikk diagnosen PCOS. Jeg fikk Metformin med én gang. Denne hjalp ikke noe særlig på meg, før jeg kombinerte den med Pergotime... Jeg ble gravid noen mndr etter, og har ingen pcos-symptomer i graviditeten :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7645720-dere-med-pcos/#findComment-7655211
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...