Gå til innhold

kan noen hjelpe en sliten mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 10 mnd har snudd litt på døgnrytmen.. Hun står opp i 8 tiden. Får pupp, kler på henne, hun spiser bra med frokost. Så blir hun trøtt allerede i 10-10.30 tiden. Jeg legger henne da og da sover hun gjerne 1 - 1,5 timer. Så blir hun trøtt igjen i 15-16 tiden, og jeg har pleid å la henne få sove 1-1,5 time da også..Problemet er bare at da er hun ikke trøtt kl 19-20! Holder det gjerne gående til 21-22! Slitsomt! Hvordan kan jeg legge om rytmen hennes? Barn i ett års alderen sover vel bare en gang om dagen vel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter...

Skrevet

kanskje ikke trøsten du er ute etter- men det høres ganske normalt ut ;_)

Skrevet

Da vil jeg anbefale følgende; la henne ha den første luren som vanlig, så nr to, men vekk henne etter 3 kvarter. Da vil hun ha sovet nok til å ha litt overskudd men allikevel kunne være trøtt kl 20...

Her vekker vi dersom den siste luren er for lang, og hun blir skikkelig grinete, men da rett og slett koser jeg henne våken. (hun er bare 3,5 mnd da, men det funker)

Da setter vi oss i sofaen og koser og når hun kvikner litt så pludrer vi litt før vi går over på mer aktiv lek:)

Skrevet

Det er helt normal at hun legger seg ved 21-22 tiden siden hun sover mye på dagen. Snuppa mi er også 10 mnd, men hun sover bare en gang om dagen, hun sover fra 12.00 til 13.30 og vil ikke sover mer når jeg prøver å legge henne for en liten lur. Klokken 19.00 er hun veldig trøtt og da sover hun fra 19.30 til 09.00. Før pleide hun å sove to ganger om dagen og da måtte vi legge henne ved 20.30-21.00.

Skrevet

Ikke vekk henne!

Søvn avler søvn!

Skrevet

Jeg ville forsøkt å redusere til en dupp for dagen i stedet for to. Hvis du forsøker å skyve på den første luren til for eksempel klokken 12 eller halv ett, og så lar henne sove i f.eks 2 timer, vil hun være trøtt igjen i 7-8tiden tenker jeg. Har bare erfaring fra hvordan vi gjorde det med eldstemann (nå 3 år)... Da hun begynte å bli vanskelig å legge om kvelden (har alltid lagt seg rundt 1930), gjorde vi det på den måten. De første dagene måtte vi jobbe litt for å holde henne våken på de vante sovetidene hennes, men det etter litt innkjøring gikk det kjempefint. Hun sov også lenger den ene duppen, enn hun gjorde på de to duppene hun hadde før. En annen "regel" jeg vet mange har, er at barnet ikke får sove etter klokken 1600 på dagen, da blir de vanskeligere å legge for kvelden. Lykke til - ikke vær redd for å forsøke å endre på rutinene, det har vi gjort flere ganger og det går som regel greit etter noen dager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...