Gå til innhold

alkohol tidlig i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid, og er veldig bekymret for at jeg har drukket en god del ved flere anledninger i jula, og også før jul. Pga uregelmessig menstruasjon vet jeg heller ikke hvor langt jeg er på vei. Mest sannsynlig en plass rundt 6 uker.

Jeg uroer meg mye for om barnet kan ha tatt skade av dette. Man vet jo at selv små mengder alkohol kan være skadelig for barnet.

Noen som har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drakk også en del de første 5 ukene før jeg fant ut at jeg var gravid. Men det har seg sån at ca. de 4 første ukene går ikke næringsstoffene vi inntar over til barnet, navlestrengn har visst ikke blitt helt danne enda. Så det går nok bra, de fleste oppdager nok ikke gravidieten før det har gått ca. 4 uker, da det ikke vises på graviditetstesten enda.... Så du kan nok ta det helt med ro, det går nok bra skal du se:)

Lykke til med spiren:)

Skrevet

takk for svar! Kjenner jeg er veldig urolig for dette! I og med at jeg mest sannsynlig er 6 eller 7 uker på vei!

Skrevet

Hei!!

Godt å se at det ikkje bare er meg som har drukket i jula.. Fant det selv ut i romjula etter en festlig jul. Så vidt jeg vet er jeg i dag 7+2 og har vært kjempe urolig, helt til jeg leste her en plass om at jeg og barnet ikkje deler blod før i uke 7 eller noe sånt så då vil det heller ikke bli påviket. Hjalp ihverfall med å lese det.

Gratulerer så mye:)

Skrevet

Frykt ikke. Legen min sa at dette var tilfelle for de fleste kvinner. Selv har jeg gjort omtrent alt "ulovlig" i desember (spist upasturiserte oster, sushi, rakfisk, spekeskinke, salat, tartar, rukket meg skikkelig full, tatt pencilin og gitt blod) Fant så ut at jeg var seks uker på vei andre jule dag.. Unødig å si at jeg ble super engstelig! Men som de andre her inne sier: barnet får ikke næring gjennom blodet ditt de første ukene, så vi får bare høre på legene og håpe naturen har innrettet seg på en sånn måte at fordi mødre flest ikke vet de er gravide før etter en måned halvannen, er babyen beskyttet i den perioden.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...