Gå til innhold

Svangerskapskurs for lesbiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos jordmor i dag, og hun mente at det muligens var svangerskapskurs for lesbiske her i Oslo? Eller at det har vært?

Noen av dere som vet?

Og er det noen av dere som har vært på "vanlige" svangerskapskurs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Jeg bor ikke i Oslo, så det kan jeg ikke svare på. Men, ja vi var på et helt "vanlig" svangersskapskurs da jeg gikk med lillejenta. Det gikk over fire kvelder. To hvor alle var samlet for info, samtaler, videotitting, spørsmål og svar. Det var litte bitt ubehaglig og presentere oss i plenum med 10- 12 andre hetropar, men det gikk jo selvsagt helt greit. En kveld hadde vi omvisning på sykehuset. Men siste kvelden ble for dumt for oss. Det var tema kveld. Mor og far ble delt i grupper. Mor skulle snakke om spesifikke mamma ting, mens fedrene skulle snakke med en fyr om mors følelser og behov. Hvor skulle min kone gjøre av seg. Hun ble hjemme, og jeg dro og hørte om alle mammatingene som ventet:) hi, hi... Det funket jo fint da, og her vi bor kunne de aldri hatt egne grupper for lesbiske, vi er bare ikke mange nok

Skrevet

Det er akkurat den siste kvelden der vi er litt skeptiske for. Fnis. Det er noe som hette "ledsagers aften" men var for fedre. Og jeg kan ikke sende madammen til en gjeng med mannfolk. Hehe.

Tenker at akkurat den kvelden kunne være kjekk for madammen også, men liksom ikke sammen med mannfolk.... Men har sikkert like mye utbytte av de andre kveldene også....

Vi har heldigvis mange uker å tenke på. :)

Skrevet

Kan ikke bare begge mammane gå på mammakvelden da? Dere skal jo bli mammaer begge to, selvom bare en av dere skal føde... Mann er hun jo ikke, og far skal hun ikke bli så av de to alternativene som finnes er det vel i mammagruppa det passer best å være?

Skrevet

Har aldri hørt om svangerskapskurs kun for lesbiske, tror hun må blande det med barselgruppe, men hva vet jeg, kanskje har det eksistert en gang...

Vi gikk nok på en litt enklere utgave av dette kurset, i regi av jordmor på helsestasjonen. Det var over to kvelder og vi var litt over 20 par...ingen presentasjonsrunde der nei! Jordmor hadde hatt lesbiske par der før, og var veldig opmerksom på å skulle si partner etc, ikke far og pappa. Nesten så det ble litt komisk, men ære være henne for innsatsen! Vi hadde ikke den delte mamma og pappa delen, men jeg må innrømme at jeg synes den høres ut som en god ide. Ja, det vil være merkelig å sitte der som eneste kvinne, men uansett hvor sammen man er om prosessen så er det noe annet å være den som ikke føder. Det oppstår (nesten alltid) en umiddelbar knyttning mellom fødende mor og barn, og den er ikke alltid like lett å forstå og forholde seg til som tredjepart, hetero eller lesbisk være det samme. Etter å ha født selv ville jeg definitivt gått var jeg førstegangs medmor, blir det for ille er det jo bare å gå derifra. Håper alt ellers er bra med deg og den lille i magen!

Skrevet

Tja, jeg vet ikke. Jeg tror kanksje at på "ledsagers kveld" så snakker de mer om ledsagers/fars rolle under fødsel og barselstid?

Men man kunne velge selv hvilke kvelder man ville være med på. Dette var på Ullevål, tror jeg.

Skrevet

Jeg tror også hun blander med barselsklubb, skal jeg være helt ærlig. Hehe.

Spørs om jeg rett og slett spør jordmor om vi kan ta en slik "partner" samtale hos henne, bare oss to. Eller bare madammen. Der hun kan spørre om saker og ting, og de kan snakke om slike ting.

Alt er bra med oss. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...