Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Så på adhd-debatten at du har en gutt med adhd....Lurer på om du vil fortelle litt om hvordan han var som baby? Har en her som er 9 mnd som jeg misstenker kan være vel hyperaktiv.... Har ikke ro i stompen ett sekund og virrer frem og tilbake overalt....
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Ikke for å snike meg inn og forstyrre tråden din. Men jeg har også en på 8,5 mnd som ikke har ro i seg. Er høyt og lavt hele tiden. Var på besøk hos et vennepar for litt siden og de fikk helt sjokk over aktivitetsnivået. Deres barn hadde aldri vært slik. Han er også veldig hardhent og agressiv av seg (biter, slår, lugger, kniper så hardt at han begynner å riste). Helsesøster sa det var helt normalt i den alderen, men hun har ikke sett ham ordentlig.
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Sorry at jeg også sniker meg inn,men dette innlegget ville jeg ha lagt ut på småtroll 1-2 år (ettersom yngste gutten hennes er 14 mnd) eller på skravlesiden i kveld.Det er ikke sikkert hun er så mye her inne på småtroll 0-1 år ;o)
Northernlights Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 heisann, her inne er jeg ikke mer =) Fant innlegget fordi jeg søkte på nicket mitt. Ang sønnen min med adhd, så var han enormt krevende som liten. Jeg "visste" noe ikke var som det skulle allerede før han var året. Jeg hadde født 4 barn fra før, 2 av dem gutter, og når legen hans sa "he is just a BOY", så kjøpte jeg ikke den så lett... Men jeg ble ikke hørt, og fikk ikke hjelp, før han begynte i 1.klasse, og læreren ble helt utslitt av han, og forlangte utredning. Som baby var han alltid mye våken. Han skulle alltid løpe rundt, borti ting, sov ikke hele natta jevnlig før han var 4 år, og mange andre ting som bare gjorde at jeg følte det var noe annet enn "just a boy". De kan ikke finne ut for sikkert på en baby. For noen bar er propeller uten at det er adhd eller noe annet fatt. Noen barn har bare mere energi enn andre. På skolen klarte ikke min gutt sitte stille. Han maktet ikke sitte på stolen, og var mere på gulvet under pulten sin og andre barns, enn på stolen sin....så det var kanskje ikke rart læreren begynte å forlange hjelp. Nå når han er 8,5 er det litt bedre. Skolesituasjonen er ganske bra, fordi han går på concerta. Glemmer han en pille, har han en enormt dårlig dag med null selvkontroll. Du får bare holde øynene oppe i årene framover, og se hvordan han utvikler seg. Jeg fks var propell som baby, men veldig rolig etterhvert som jeg vokste meg større. Lillesøstra mi var roligste baby i verden, men utviklet seg til å bli den urokråka! =) Så det er ikke alltid det går "gale veien". Lykke til med gutten din! MVH
Hufsla Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 misforstå meg rett her, men noen barn er ganske aktive selv om de ikke har ADHD. Det virker på mange (ikke spesielt mynta på deg) som at dersom ett barn ikke er interessert i å sitte stille å leke med lego så er det unormalt. Har selv en gutt på snart tre som er til tider hyperaktiv. Han kan rett og slett ikke gå, han må springe, trippe eller hoppe... Men han sover godt, både på natta og før da han sov på dagen... Han kan dessuten konstentrere seg dersom en ting er motiverende nok. bok eller video f.eks. Jeg mener ikke med dette at problematikken ikke fins, mange har ADHD og har god nytte av medisin og adferdsterapi, men ikke alle. Det er normalt at små barn utforsker verden...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Tusen takk for svar Northernlights....skal holde øynene åpne og har hatt en "følelse av noe" siden fødselen....,men vi får vente og se hvordan dette utvikler seg. Kanskje har jeg bare en enormt nysgjerring og oppvakt liten baby For det er ikke snakk om å sitte i ro i ETT sekund...
Northernlights Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 Ja, noen barn er mer aktive, selv om de ikke har adhd. Han minsten min fks er superduperaktiv, men jeg tror ikke han har adhd fordet. Det er "det lille ekstra" som gjør at man begynner å mistenke at barnet ikke er helt på linje med det som er normalt. Men barn som har adhd kan faktisk være enormt konsentrert de også, om de sitter fks med et videospill. Min gutt har en gameboy som han elsker å sitte med, og da er han helt rolig. Men de kan jo ikke bare sitte å spille spill hele tiden. Som mor har man ofte den magefølelsen at det er noe "ekstra" med barnet sitt. Og det skal man ikke kimse av. Det har ofte vist seg at mødre har hatt rett der leger har tatt feil, nettopp fordi de stolte på magefølelsen sin ang sitt eget barn. Men det er sant; det er helt normalt at barn utforsker verden, og hopper og spretter litt =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå