Gå til innhold

Endelig svar fra hode-og nakkerøntgen av lillegutt.....( litt langt)


Benni-min

Anbefalte innlegg

Tok første røntgen da han var 6uker og svaret var "usikkert funn" Mistanke om sammenvokste bein i hodet. Tok nå nytt røntgen før jul,og kiropraktoren fikk svar at det ikke var sammenvokst, men tettere enn det burde være. Dvs at foreløpig slipper han operasjon, men må følges nøye med hodeveksten. Går til fysioterapi for å styrke nakkemusklaturen. Den er litt svak siden hodet er alt for stort og tungt.Går også til kiropraktor for å knekke opp noen låsninger i ryggen på han.

På utviklingsfronten ligger han litt bak jevnaldrene mye pga hodet. Han skal ikke ligge så mye på¨magen, og må ligge i "reir" på ryggen. Dvs mykt leie( dyne) , pute under hode og skulder og under beina.Dermed får han ikke trent seg i rulling o.l. Fysioterapeuten sier han må lære det grunnleggende før han lærer å rulle. Han skulle lære det etterhvert. Jeg er bare glad alt er ok med hodet hans. Har vært bekymret over det siden han var 6uker.

Nå skal han til kiropraktor i morgen. Skal bli spennende å høre hva han sier nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff da. Godt bekjymringene er over. Det at han ligger etter er vel noe han kan ta igjen siden kanskje? Hva er det han leker med om dagen ettersom han må ligge mykt? Uansett, lykke til videre.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var godt at alt var ok med hodet. Men jeg har visst ikke fått med meg dette jeg, hva var du bekymret for? Hva vil det si med sammenvokste bein i hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ligger på en tykk dyne jeg har brettet i to på gulvet. Han leker med babyleker, rangler og babygym. Han sitter også en del i liggestol med babygymmen slik at han kunne trene opp armene.

 

Sammenvokste bein vil si at beinplatene som omkranser hjernen er vokst sammen. Det skal de jo ikke gjøre før de er bortimot 2år. Nå skal de måle hodet hele tiden (1-2ganger pr mnd) Fysioterapeuten mente han har litt tette bein på begge sider av hodet, for han er flatere der, så buer det seg ut i bakhodet. Men så lenge det er jevnt, så gjør de ingenting. Må de operere, bretter de til siden huden i hodet og meisler bort noe bein og syr sammen igjen. Ingen stor operasjon visstnok. Selv om jeg synes det høres dramatisk ut. Håper det utvikler seg rette veien og at han slipper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe koselig når ikke alt er bra med de minste. Vi måtte til ekstra sjekk av hoften, siden utskrivende lege etter fødselen var litt usikker. Det var noen spennende uker frem til vi fikk tatt ultralyd. Man vil jo bare at alt skal være bra med de små!

Godt at det foreløpig er greit, da, men kjedelig å måtte gå og bekymre seg så lenge om det skulle være noe... Det gjør i hvert fall ikke noe om han ikke får lov til å begynne å rulle og sånt enda, når han først får lov til å begynne med det kommer han til å utvikle seg i rekordfart, og etter kort tid så har han tatt igjen alle sammen! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var alt fint med hoftene nå da?

Nei, var hos fysio i går, og vi skal fortsette å trene på basistingene ennå. Og nå kunne han få ligge litt på magen også hvis jeg holdt albuene. I dag skal vi til kiropraktor og se om det er mer låsninger i ryggen hans.Fysioterapeuten trodde det.

Glad det begynner å komme noe svar iallefall. Lei av å gå i det uvisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at du får lov til å legge ham litt på magen, da! :o)

 

Joda, hoftene til Karsten var helt i orden de. Jeg trodde mest sannsynlig det også. Hun legen som skrev oss ut fra sykehuset virket veldig ung og uerfaren. Så selv om jeg da måtte bekymre meg i noen uker synes jeg jo det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at det viste seg at alt er bare bra med hodet hans, og at det kun er observasjon som må til nå. Det er alltid godt å kunne legge bekymringer bak seg! Har ventet litt på hvordan det går med lillegutten din, og så har jeg helt gått glipp av at du skrev inn resultatet;-) Her har du tåke!

Det er så store variasjoner på utviklingsfronten allikevel, så ikke bekymre deg. Han utvikler seg raskt videre når han bare får lov til å gjøre samme bevegelser og ha samme leie som jevnaldrende.

Følger gjerne fortsettelsen:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har vært hos kiropraktor 2 ganger denne uken. Låsninger i ryggen igjen. Nå er han ferdig med det, og jeg skal bare ringe igjen hvis han blir vond igjen. I morgen skal han på 5mnd kontroll. Vekt, lengde, hodemåling og sprøyter. Gleder meg ikke i det hele tatt. Han ble så sur og lei sist. Men en paracet hjalp da, så jeg har det klart denne gangen også.

I morgen får vi besøk av fysioterapeut. Får kanskje noen øvelser å gjøre med lillegutt da. Hun skal se på stolen han ligger i, teppe/dyna på gulvet og senga. Han får nå lov å ligge litt på magen hvis jeg holder albuene hans tett inntil kroppen slik at han støtter seg på dem i stedet for bruke nakken og ryggen så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med de plagene han har.... Men så flott at fysioterapeuten tar hjemmebesøk, da! Tror ikke det finnes fysioterapeut i det hele tatt på min helsestasjon. Men hadde kanskje fått henvisning dit dersom man hadde hatt behov for det.

 

5 mnd vaksinene gikk mye bedre enn 3 mnd vaksinene for Karsten sin del. På 3 mnd fikk han skikkelig vondt i stikkene og hovnet opp masse ut på kvelden, gråt som jeg aldri har hørt ham gråte før. På 5 mnd så var melka mi litt treg til å komme da jeg skulle gi trøstepupp, men når han så fikk en melkeskvett så var det hele glemt. Ikke noe plager på kvelden i det hele tatt. Vet at sukkervann kan være smertestillende til sånne små. Du som ikke ammer kan kanskje gi ham litt sukkervann i stedet?! (Det har ikke noe sånn langtidseffekt, men han kunne fått littegrann rett før/etter stikkene kanskje. Du kan jo evt ha med, og så spørre helsesøster om hun tror det er noe vits)

 

Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er fysioterapeut på helsestasjonen her heller. Jeg ble henvist dit. Hun pleier visst gå hjem til småbarna. Ja, det er kjekt, så kan hun se hva jeg kan gjøre bedre med tingene han har hjemme. Tror jeg skal ta med sukkervann jeg. Sist gikk det ganske fint, men hadde ingen trøst. Når han skriker slik vil han ikke ha tutt. På intensiv nyfødt avd der benjamin lå først, ga de alltid sukkervann før de stakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte Benjamin innom nyfødtintensiv, stakkars?!

Jeg er jo utdannet intensivsykepleier, men jobber bare med voksne, kan ikke en døyt om barn. (Liker ikke syke barn, så jeg vil ikke lære heller!) Men måtte ha to uker praksis på nyfødtintensiv, da brukte vi endel sukkervann. Gir ikke sukkervann til Karsten, men morsmelk er nokså søtt, så da kan jeg jo heller gi litt pupp. Men sukkervann er jo kjekt til de som ikke ammer! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble født med akkutt keisersnitt siden jeg fikk feber. De var redde denne streptokokkbakterien det var så mye snakk om i sommer. Han måtte på antibiotika (forebyggende) med en gang, og da får han ikke komme på barsel. Jeg ble også satt på antibiotika en uke. Fikk beskjed om at jeg hadde denne bakterien, men Benjamin ble friskmeldt etter 3 dager og kom da på barsel. Jeg må ved evt. neste fødsel få antibiotika før fødselen starter og under fødselen.Dessuten skrek han ikke med en gang de tok han, så de gikk ut med han for å rense opp i systemet. Jeg hadde jo ligget i 2 døgn etter vannet gikk. Vannet var misfarget og ungen var ikke festet ennå.....

Blir jeg gravid en gang til, tror jeg at jeg vil søke om planlagt ks. Så slipper jeg bekymringen om babyen skal få streptokokk. De kan jo dø av det. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det hørtes dramatisk ut. Ikke så gøy å ha alle disse bekymringene sånn midt oppe i en fødsel. Så guffent det må ha vært å ligge på operasjonsbordet og så se at de bar gutten ut, uten at du fikk se ham eller høre ham skrike... Godt at alt sammen gikk veldig bra til sist!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at sukkervann hjelper i forhold til smerter hos barna. Snuppa mi var også innlagt nyfødt intensiv med sepsis, raskt stabil heldigvis, men det var nok av stikk. Hun ville helt klart heller ha sukkervann enn stikk. Det kan jo være verdt å forsøke på større barn også!

Jeg arbeider også innenfor helsevesenet, og har også bevisst valgt ikke å spesialisere meg innenfor barnesykdommer - for meg blir det vanskelig å distansere meg når jeg selv har barn i samme alder. Der tar det vel en stund før jeg blir profesjonell.

Man blir aldri så liten som når ens barn er syke, det er vel det som er gjengangeren i mine innlegg, og jeg forstår godt at du har vært bekymret. Godt å kunne legge det fra seg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...