Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Hun kan ikke sitte selv og sitter skeivt i stolen sin... vi retter henne opp hele tiden men hun ender med og sitte mot venstre side... Hun krabber ikke, men åler seg. Ruller seg begge veier og kommer seg opp på knærne for å vugge frem og tilbake. ALLE sier hun burde sittet selv nå, og at hun burde krabbet.. Hun liker ikke å stå i fanget heller... Veldig bekymret nå.... Jeg var ikke det før folk begynnte å klage men nå tenker jeg ikke på annt. Hun skal ikke på kontroll før slutten av februar nå. 1 års kontroll da...
Blind Gudinne Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Lillefjert satt ikke da han var 10 mnd. Ikke krabbet han heller, kom seg bare opp og sto og vugget. Ikke alle barn krabber! Det er veldig individuelt når barn gjør "ditt og datt". Men hvis du er bekymret ville jeg tatt en tlf til helsestasjonen- de er der for deg også utenom kontrollene.
Expat Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Vår lille bevegde seg ikke overhodet horisontalt før hun var et år. Selv om dette kan være normalt, så kan dere jo trene litt baby situps! Dette er øvelsene vi lærte på fysio for vår lille prinsesse (hun satt fint men skulle absolutt ikke av gårde). Bruk noe som hun alltid er ute etter (fjernkontrollen er en favoritt). Legg henne over den ene skinnleggen din mens du sitter med beina rett fremover, overkroppen utenfor og hofta hennes over beinet ditt, og hold leggene hennes forsiktig nede med den andre leggen, dine legger sammen. Så trener dere rygg ved å få henne til å strekke seg etter tingen hun vil ha. Masse ros, og ti repetisjoner er bra i begynnelsen. Så kan dere sitte mot hverandre, du holder henne i hendene, og lener henne bakover, slik at hun kommer litt ut av balanse, fliiiink pike. Prøv noen ganger om dagen. Og det at hun nå er på alle fire og vipper er kjempebra, da er nok krabbingen om hjørnet (selv om ålingen kan være favoritten). De fleste barna som lærer å sitte kommer på det fra krabbeposisjon. Og du kan vise henne hvordan man kommer fra vippen til sitte. Med masse ros. Er det ikke gøy så vil hun ikke. Turning med mamma og pappa er jo moro! Kos dere med dette!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Ikke stress. Slik er mini også. Sitter noenlunde stødig da, men lar han ikke sitte så mye siden han ennå ikke har satt seg opp selv. Trives på magen han, åler rundt i huset og står på alle fire og gynger ) Tror at babyer som har fått sitte masse før dem selv har satt seg opp har bedre ballanse når det gjelder sitting, men fysioterapeuter anbefaler jo at dette skal komme av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Hvorfor trene sit'ups expat? Babyer setter seg jo ikke direkte opp fra ryggliggende til sittende. Det gjør dem jo fra krabbeposisjon... Er jo unaturlig bevegelse for både voksen og barn og sette seg rett opp fra liggende med strake bein... Jeg vil ikke anbefale deg å trene slik da det nok kan være belastende for rygg om bevegelsen ikke blir stabile nok. Så små babyer har jo ikke "kjernemuskulaturen" på plass, denne stabiliserer jo og hindrer belastning/skade..
Expat Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Det var jo fysioen som lærte oss opp til å trene kjernemuskulaturen hennes, hun var for svak i den. Det er jo ikke knallhar trening det er snakk om, bare litt mer organisert lek i 30 sek noen ganger for dagen. Vi hadde iallefall kjempeeffekt av det. Man kan jo snakke med hs om henvisning til fysio hvis man bekymrer seg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Ja det tror jeg er lurt, mye ulik kunnskap og meninger ute og går. Vet at mine foreldre trente litt på denne måten med sine babyer. Ellers er det ikke hovedsaklig kjernemuskulatur en trener ved situps. Kjernemuskulaturen trenes når en prøver å balansere kroppen på ujevnt underlag og også i "hold-øvelser". Ikke ute etter å "ta deg " her expat, men stusser litt på dette ut fra min kunnskap og ståsted om anatomi og fysiologi :-))
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Mi begynte å krabbe og sitte akkurat når hun fylte 1 år. De lærer seg ofte ikke å sitte skikkelig før de krabber. De velter seg på en måte over til sittende fra krabbende stilling. Det må å stå i fanget er heller ikke noe mål på noe som helst. Mi likte å stå i fanget helt fra hun var noen måneder gammel men er nå 15 måneder og går ennå ikke alene (selv om hun er racer når dun støtter seg til noe ; ) Har slått meg til ro med at hun er veldig forsiktig av seg fysisk. Har rett og slett behov for litt kontroll ser det ut til. Men så slår hun seg uhyre sjelden og da. Det kan jo være en fordel ; ) Ikke bekymre deg du!! Det går sin gang i den farten de selv bestemmer! Jeg må bare si at blir temmelig overrasket over at folk mener så mye om når barn skal kunne ditt og datt. Det gjør jo særlig oss som er førstegangs bekymret uten grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå