Gå til innhold

Deppa etter time hos ammeveileder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp vært på helsestasjonen, hadde time hos ammeekspert fordi jeg har litt problemer med å amme babyen min som snart er 4 mnd. Det begynte for et par mnd siden, at hun kaver og gråter ved puppen og virker lite fornøyd. Blir roligere og mer fornøyd når jeg gir henne flaske (enten med utpumpet mm eller mme hvis jeg ikke har klart å pumpe nok,- har blitt mer og mer nan etterhvert). Dette har egentlig fungert ok, med en kombinasjon av pupp og flaske og kombi av mm og mme, men jeg hadde time likevel hos ammehjelp for å få noen råd i min situasjon. Følte jeg ikke ble hørt i det hele tatt, ble liksom bare servert en oppskift for hvordan gi minst mulig flaske. Følte meg rett og slett som en litt dårlig mor som ikke "gadd" å kjempe mer for ammingen og/eller ikke brukte mer tid på å pumpe (får bare ut 20-40 ml hver gang jeg pumper og bruker gjerne godt og vel en halvtime på det, så synes det blir for tidkrevende). Ettersom jenta nærmer seg 4 mnd spurte jeg også om jeg kanskje skulle begynne med litt grøt snart, men det var helt nei nei fy fy fordi vekta hennes er ok, burde vente til 6 mnd.

Følte skikkelig ammepress. Istedenfor råd i min situasjon, ble jeg liksom bare sendt til helsekostbutikken for å kjøpe ammete og beskjed om at i morgen er økedag og bør amme annehver time og ikke noe flaske før om kvelden og må skrive ned klokkeslett for alle måltider og de gangene jeg tyr til flaske skal jeg skrive ned hvor mye hun drikker, og helst amme flere ganger på natta og, uten noe spørsmål om jeg faktisk orker det.

Etter min mening er det viktigere å ha overskudd til kos og lek på dagtid enn å gjøre amming til en kamp som fratar glede. Jaja, måtte bare få det ut, det var sikkert velmenende råd, og jeg er klar over at jeg er sensitiv og har sovet dårlig i natt.... Tar gjerne i mot synspunkter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Trist at du føler deg overskjørt, det har jeg stor forståelse for. Har ingen videre erfaring med problemet enda da mitt første barn bare er 3 uker gammel, men jeg vet allerede nå hvor slitsomt nattevåk og amming kan være. De har nok en tendens til å glemme hvor slitsomt det er å være ammende mor. Men som du selv skriver de ønsker nok bare å gi deg gode råd til det beste for babyen din. Syns alikevel du skal kjenne på din egen magefølelse, hva du selv mener er til det beste for ditt barn og deg selv. Be evt om et nytt møte med damen på helsestasjonen og fortell henne akkuratt hva du føler og mener. Kanskje så hun ikke at du trengte litt oppmuntring og støtte også.

Du er nok en god mor som bekymrer deg slik for at barnet ditt skal ha det best mulig. Babyen din er heldig som har deg : )

bare du kan ta det riktige valget for deg og babyen

Skrevet

Uffa meg, det er ikke lett når man ikke klarer å lese hverandre... Av og til går det nok litt fort i svingene.

Hun misforsto deg nok litt, når du var motivert nok til å be om et møte for ammehjelp trodde hun nok også at du ville ha "oppskriften".

Nåh, til saken. Mamming er, som vi ofte sier her inne, viktigere enn amming.

Amming er ditt valg. Og du delammer jo nå, det er flott! Les gjerne om delamming på flaskeposten.org, det er en kjempebra side!

Vil du, og har du energi til økingen, så ta den en dag i uken du har tid. Du gir jo allerede tillegg så det MÅ ikke være i morgen, men vil du unngå tilleggene så må det øking til. En dag i helgen, for eksempel, når pappa'n har tid til å brele med dere. Ta dagen i dobbeltsenga alle tre, trekk tv'n inn på soverommet og se på koselige filmer, og så ammer du så ofte barnet vil ha. Nesten som en spa-dag. God mat, mye drikke. Kosedag...

Du kan gjerne titte på tråden som har med "det som gir mere melk" å gjøre, den dyttes til stadighet her. Av de tingene på den, Weleda sin ammete har bukkehornsfrø, den er bedre enn NAF sin.

Trodde det var slik at ETTER 4mnd er fast føde bedre enn mme som supplement, det må jeg sjekke. Blomman, hvor ble det av spedbarnsmat tråden din?

Skrevet

Tusen takk begge to for oppmuntrende ord!

Skrevet

Ja, det er etter 4 mnd de heller anbefaler grøt enn mme som tillegg ;o)

Skrevet

Kjære babyenminogmeg: Du trenger ikke gjøre som en ammeveileder har anbefalt deg. Det er bare du som bestemmer. Men jeg vil egentlig anbefale deg å ta kontakt med en annen ammehjelper - der du forteller/skriver det du har fortalt her. Du kan ringe en, eller du kan logge deg på chaten på www.ammehjelpen.no (er ikke åpen hele tiden) eller du kan sende en mail. Uansett - du er ikke blitt hørt, og det er en feil av den som skulle hjelpe deg!

Lykke, lykke til, uansett hva utfallet blir :o)

Skrevet

Ikke bry deg om dem! Jeg holdt på slik som deg. Sønnen min ble født for tidlig og klarte ikke å suge på annet enn flaske. Jeg fikk beskjed om å pumpe. Jeg pumpet og pumpet og fikk ut maks 30 ml hver gang. Jeg holdt på slik i nesten 3 mnd. Jeg var full av dårlig samvittighet fordi jeg ønsket å kvitte meg med hele pumpemaskinen.

Jeg hadde ikke nok melk og ga mme i tillegg. Jeg hadde hjemmebesøk av ammeekspert fra Rikshospitalet osv. Tilstandene var rimelig hysterisk når jeg tenker på¨dette i etterkant. Ingen ville høre på at han ikke klarte å suge og at jeg ikke klarte å pumpe nok. Tilslutt fikk jeg beskjed om å pumpe hver 3. time også om natten + medisiner for å få opp melkeproduksjonen. Ingenting hjalp. I tillegg fikk jeg en kraftig brystbetennelse, men alle på helsestasjonen maste på meg om at jeg ikke måtte gi opp.

Til slutt gadd jeg rett og slett ikke dette mer- jeg fikk ikke tid til å være mamma, jeg følte jeg bare satt og pumpet.

Etter at jeg sluttet med å styre med pumping og alt det som førte med seg når en har for lite melk osv fikk jeg og sønnen min det mye bedre.

Jeg fikk bedre tid til å være mamma, mer overskudd fordi jeg sluttet å ha så dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde nok melk og ga mme.

Nå er sønnen min 10 mnd- han har fått full mme måltider etter fylte 3 mnd. Han har ikke vært syk en dag, bank i bordet!

Så slapp helt av og ikke ha dårlig samvittighet. Hvis jeg får et barn til og det skjer det samme om igjen skla jeg gi "ammepolitiet" beskjed med en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...