Gå til innhold

et spm om mat,oppbevaring,frysing osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg lager maten selv til lillegull pga masse allergi og melkeinntoleranse...

så lurer litt på dette da,og håper noen kan svare=)

hvor lenge holder maten seg i fryser og kjøleskap?fruktmoser og grønnsaksmoser? og hjemmelaget saft?

hva fett kan eg bruke i maten hans?holder det å bare blande f.eks. most potet med vannet eg kokte potetene i?

og siden han ikke skal ha melk,så er det ikke mange grøter han kan få, kan eg blande grøten hans med forskjellige fruktmoser eg lager selv? for selve grøten uten noe i smaker som papp!og han blir fort lei grøten da....

takk for svar=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo! :o)

Anbefaler deg å gå inn på Nestle sine sider, der har de mange gode råd og tips :o)

Når du lager større porsjoner med mat så skal det avkjøles raskt under kaldt vann og fryses, for å bevare ferskheten best mulig. Ville tro det holder noen mnd i dypfryser, tenk på hvor lenge du oppbevarer din egen mat :o)

Jeg ville kanskje heller moset frukt/bær ferskt når du skal gi han, enn å lage opp større mengder. Hvis man skal gi det som juice istedenfor mos er det bare å tilsette vann :o)

Olje er veldig bra å tilsette middagen, smør kan inneholde både salt og melk.. Tror det er det samme hvilken olje du bruker, alle er vel forholdsvis sune. Og barn trenger energien :o)

Jeg ville nok most poteten med litt kokevann og olje, ev. tilsatt mm/mme ved servering.

Bland med frukt og bær etter deres smak i grøten, på større barn kan man bruke kanel også :o)

Skrevet

forresten så har både Nestle og Statens Ernæring gitt ut hefter med masse råd og tips, og mange gode oppskrifter. Jeg fikk disse på sykehuset, hør med helsestasjonen om de har disse brosjyrene :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...